גם בגרמניה: הבנק המרכזי הזהיר מפני התפתחות בועת דיור

בדוח שפרסם הבונדסבנק, נכתב כי "בהתבסס על הנתונים הפונדמנטלים, קשה להצדיק את מחירי הדיור במספר אזורים אורבניים" ■ מחירי הדירות בערים הפופולריות בגרמניה עלו ביותר מ-25% מאז 2010

הבונדסבנק, הבנק המרכזי של גרמניה, הזהיר כי מחירי הדיור במספר ערים במדינה עלולים לזנק בכ-20% מעל רמת המחירים הנורמלית.

הבנק המרכזי הגרמני, שפרסם אתמול (ב') את הדוח החודשי שלו, ציין כי "בהתבסס על הנתונים הפונדמנטלים, קשה להצדיק את מחירי הדיור במספר אזורים אורבניים", עם זאת, כלכלני הבנק ציינו בנוסף כי באופן כללי, מחירי הדיור במדינה אינם גבוהים מדי.

במהלך שלוש השנים האחרונות, מחירי הבתים והדירות בגרמניה עלו בשיעור של 8.25%, זאת בשל "פער שוק בין הנכסים האורבניים לבין הנכסים הכפריים", נכתב בדוח. אולם, כלכלני הבנק ציינו בנוסף כי בערים הגדולות בגרמניה, מחירי הדירות עלו ביותר מ-25% מאז 2010, עליית מחירים שעלולה להוביל לדבריהם לזינוק כללי במחירי הדיור.

הדוח מציין בנוסף כי מחירי הדיור באזורים האורבניים עלולים לעלות בשיעור של כ-10% יותר מהרמה המקובלת, נכתב בדוח של הבנק. מעבר לכך, מחירי הדיור בערים הגדולות והאטרקטיביות, כגון ברלין, מינכן, המבורג ופרנקפורט, עלולים לזנק בשיעור של עד 20% מעל רמת המחירים הנורמלית.

אז מה עומד מאחורי האזהרה של הבנק? הגורם המרכזי לעליית המחירים באזורים האורבניים בגרמניה, הוא עלייה חדה בביקושים לנדל"ן, בעקבות ההתאוששות ממשבר גוש האירו. הדוח של הבונסבנק מציין כי נכסי הנדל"ן הגרמנים הפכו לאטרטקיבים מאוד בקרב משקיעים בינלאומיים, בייחוד לאחר התפוצצות בועת הדיור בארה"ב ובמספר מדינות בגוש האירו. סיבה נוספת שתרמה לניפוח המחירים היא ריבית נמוכה בגוש האירו, שאיפשרה לרבים לקחת משכנתאות יחסית זולות ולממן עסקאות נדל"ן.