"לא ייתכן שהקבלנים לא היו חלק מצוות 90 הימים"

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים של ת"א-יפו-בת-ים: "מדובר בהתנהלות חד-צדדית שלא לוקחת בחשבון את הקבלנים, לא רק שלא תביא לתוצאות הרצויות, אלא במתווה הנוכחי שהוצע רק תעמיק את הבעיות"

נציגי הקבלנים כמו גם פעילים למען קידום דיור בר השגה תוקפים היום את המתווה המתגבש של האוצר ליישום תוכנית הדיור להשכרה שנחשף אמש ב'גלובס'.

"לא מתקבל על הדעת שהקבלנים, שהם היוזמים, המשקיעים, ואלו שאמורים לבנות את הפרויקטים לדיור להשכרה לא לוקחים חלק בצוות 90 הימים, ולא נשמע קולם במהלך הדיונים", כך אמר היום אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים של ת"א-יפו- בת ים. "מדובר בהתנהלות חד צדדית שלא לוקחת בחשבון את הקבלנים, לא רק שלא תביא לתוצאות הרצויות אלא במתווה הנוכחי שהוצע רק תעמיק את הבעיות. חבל מאוד שבמקום להביא לשינוי אמיתי בשוק הדיור להשכרה, משתמשים בצוות הזה כגימיק פרסומי ולא מנסה באמת לפתור את הבעיות שידועות לנו כבר שנים".

כאמור, לא רק נציגי הקבלנים מתרעמים על המתווה שהוצג אלא גם מי שמנסה לקדם פתרונות לדיור בר השגה במישור החברתי והתכנוני. כך למשל, עו"ד גיל גן-מור, נציג האגודה לזכויות האזרח בקואליציה לדיור בר השגה אומר היום כי ההמלצות מאכזבות מאוד ויש לדחותן.

"ההבטחות שניתנו ערב הבחירות דיברו על פרויקט חדשני, שבו הבעלות בדירות נשארת בידי המדינה (בשיטת BOT) ואשר כולל תמהיל מגוון שבו רבע מהדירות הן דיור בר השגה לאוכלוסיית זכאים ו-5% דיור ציבורי", אומר גן-מור, "מההמלצות נראה שלא נותר כלום מהרעיון המקורי. 90 ימים של דיונים הסתיימו באימוץ אותן דרכים ישנות שבהן ניסתה המדינה לטפל במצוקת הדיור ללא הצלחה, בלי כל חידוש או מעוף. שוב מדובר על מכירת קרקעות מדינה ליזמים בהנחה אך בלי תמורה אמיתית. התמורה שיקבל הציבור היא דירות להשכרה במחיר שוק, ללא כל בשורה לחלקים נרחבים בציבור שדורשים דיור בר השגה מוזל, ולמי שאינו יכול לעמוד במחירי השוק וזקוק לדיור ציבורי. אחרי כמה שנים גם דירות אלו יימכרו למרבה במחיר".

בניגוד לקבלנים המתרעמים על כך שלא התבקשו לחוות את דעתם בנושא התוכנית לשכירות, נציגי הקואליציה דווקא הוזמנו להציג את עמדתם בפני הצוות.

ממשרד האוצר נמסר: "אנחנו עובדים בשיתוף ובהתייעצות עם התאחדות הקבלנים בעניינים הרלוונטים אליהם, ועל כן הם גם הוזמנו להציג בפני קבינט הדיור ואנחנו עובדים על הצעות החלטה משותפות בנושאים שונים".