צעדים לעידוד תעסוקת מבוגרים? בארץ רק מדברים

סקירה של הכנסת חושפת צעדים רבים שננקטים בעולם לעודד העסקה של בני 40 ומעלה, ומה עם ישראל?

בישראל מרבים לדבר על עידוד העסקת מבוגרים, אבל עושים הרבה פחות מהנהוג במדינות מערביות אחרות. כך עולה מסקירה מיוחדת שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמתפרסם כאן לראשונה.

על-פי הסקירה, שהוזמנה על-ידי ח"כ איתן כבל (העבודה), המשמש כיו"ר השדולה למען העסקת בני 40 פלוס, מדינות רבות לא מסתפקות רק בהעלאת גיל הפרישה, אלא נוקטות בצעדים שונים בתחום המיסוי, ההשכלה, הביטחון הסוציאלי (קצבאות) ואפילו הבריאות. כותב הסקירה, אורי טל-ספירו, מציין כי הסייג העיקרי לתוכניות השונות שנסקרו היא שאין די מידע באשר להצלחתן בטווח הארוך.

כך למשל, במדינות כמו דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, אירלנד, רומניה, סלובקיה והולנד, מצמצמים את האפשרות של מעסיקים להנהיג הסכמים לפרישה מוקדמת של עובדים, מתוך הנחה מבוססת כי אלה יתקשו להשתלב מחדש בשוק העבודה אף שתוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה מתמדת. מה שלא מופיע בסקירה זה שבישראל, לעומת זאת, במקרים רבים, המדינה מעודדת בעצמה הסכמים לפרישה מרצון במקומות עבודה מאורגנים במגזר הציבורי, שם העובדים מועסקים לרוב בשכר גבוה יחסית.

גם במגזר הפרטי קיימת מגמה דומה, כאשר בולטת במיוחד חברת התקשורת בזק, שהאריכה לאחרונה את הסכמי הפרישה שנחתמו עם ההסתדרות כך שניתן להוציא מדי שנה לא פחות מ-250 עובדים לפנסיה מוקדמת אפילו מגיל 45 ומעלה - 22 שנים לפני גיל הפרישה הרשמי לגברים בישראל.

בפינלנד, דנמרק, ספרד וקנדה מעודדים תעסוקה מעבר לגיל מסוים באמצעות הגדלת קצבת הפנסיה שתשולם לעובדים בעתיד. בהולנד ובדנמרק מעניקים תמריצים כספיים לעובדים שמסכימים לעבוד מעבר לגיל הפרישה ובארצות רבות נוספות מאפשרים לעובדים לקבל פנסיה חלקית ולהמשיך לעבוד במקום עבודתם לאחר גיל הפרישה.

במדינות כמו אוסטריה, בלגיה, בריטניה, לוקסמבורג, גרמניה ועוד, המדינה מסבסדת לעובדים מבוגרים תוכניות הכשרה והשכלה כדי לשפר את המיומנויות שלהם, ובכך לשמר את מקום עבודתם או לסייע להם במציאת עבודה. בבלגיה, הולנד, איטליה וספרד המדינה מעניקה למעסיקים הקלות במסים ובתשלומים לביטוח לאומי בגין קליטת עובדים מבוגרים. בלגיה, למשל, מעניקה ייעוץ וסובסידיות לחברות פרטיות במטרה לסייע להן לפתח תוכניות לשיפור תנאי העבודה של עובדים בגילאי 45 ומעלה.

לא תאמינו, אבל במדינות רבות כמו נורווגיה, דנמרק, פינלנד, הולנד, אוסטריה ובלגיה, על המעסיקים להפחית את שעות העבודה של העובדים המבוגרים מגיל מסוים תוך שמירה על רמת שכרם החודשית. באוסטריה המעסיק זוכה לפיצוי מהמדינה בגין הפחתת שעות שכזו.

מבוגרים
 מבוגרים