חדשות הביומד: קולפלנט תצליח לרפא פצעים ע"י עלי טבק?

לקולפלנט טכנולוגיה חדשנית בתחום הפקת קולגן אנושי בעלי טבק, ומתמקדת בתחומי האורתופדיה וריפוי פצעים ■ היא מאמינה כי תוכל להביא שלושה ממוצריה משלב הפרה-קליניקה ועד השוק בשנתיים הקרובות, כמעט ללא משאבים נוספים

קולפלנט היא חברה שנתקלה בדילמה שמאפיינת חברות ישראליות רבות. יש לה טכנולוגיה חדשנית, מרהיבה, כמעט מדע בדיוני, אך היא צריכה לבחור את אפיק היישום שלה בקפידה; אם הכיוון הנכון לא נעשה מההתחלה היא תדע זאת בשלב מאוחר יחסית, כזה שכבר קשה לעשות בו שינויים.

עוד דילמה מובנת היא עד מתי ללכת לבד אל השוק ומאיזה שלב להכניס שותף. על פניו נראה שעבור חברה שאין לה בעל שליטה עם כיסים עמוקים, התשובה המתבקשת היא - שותף, לכל מוצר ובמהירות האפשרית. עם זאת, תאגידים גדולים שרוכשים מוצרים בשלבים מוקדמים עלולים לשכוח אותם בצנרת, או לפתחם באופן שונה ממה שרצה הסטארט-אפ.

קולפלנט מפתחת חלבון קולגן אנושי בתוך עלי טבק, על בסיס המצאתו של פרופ' עודד שוסייב מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. בעולם כבר משווקים קולגן, אך כזה המופק מגוויות או בקר, ואילו הקולגן של קולפלנט דומה יותר לקולגן אנושי, בטוח יותר לשימוש, ניתן לשלוט טוב יותר במבנהו והוא זול יותר.

קולגן הוא חלבון שאינו נמצא בתוך התא, אלא מחבר בין תאים ונמצא בגידים, בעור בעצמות - בלי הקולגן, אדם יקרוס לארץ כשלולית. כיום ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) מתייחסת למוצרי הקולגן כמכשור רפואי, ולכן הרגולציה על מוצרי קולפלנט עשויה להיות קצרה משל תרופה.

מיקוד בשני תחומים

החברה החליטה להתמקד בשני תחומים - אורתופדיה וריפוי פצעים. שניהם שוקי ענק של מיליארדי עד עשרות מיליארדי דולרים, הצומחים בקצב של 5%-15%, בעיקר בשל העלייה בתוחלת החיים.

בתחום האורתופדי, מוצר אחד כבר נמצא בשותפות ראשונית עם חברת הענק פייזר. "המוצר מיועד לטיפול בשברים מרוסקים, ואמור להשתלב בחלבון בונה עצם של פייזר", אומר מנכ"ל החברה יחיאל טל. פייזר שילמה לקולפלנט עבור פיתוח המוצר מיליון דולר והשקיעה, על פי ההערכות, עוד 2-3 מיליון דולר בפיתוח. המוצר נמצא בשלב הפרה-קליני וצפוי להגיע לשוק לכל המוקדם סביב 2016.

פייזר כבר חתמה על כמה שת"פים ליישום של החלבון שלה עם חברות מכשור רפואי. אחד מהם היה עם חברת מדטרוניק, לפיתוח שתל לעמוד השדרה על בסיס קולגן מוספג בחלבון בונה עצם. המוצר הגיע לשוק של מיליארד דולר, אך נתקל בבעיות בטיחות כשהחלבון דלף במהירות רבה מדי מהקולגן, ובנה עצמות במקומות בגוף שבהם לא היה צורך בהן (למשל - באמצע הגרון). כתוצאה, המכירות ירדו לכ-300 מיליון דולר בלבד. "הקולגן שלנו פותר בדיוק את הבעיה הזו, כי בזכות מבנהו הייחודי, הוא לא דולף", אומר טל, "הטכנולוגיה הייחודית קושרת את החלבון ומאפשרת לו להיות פעיל גם מתוך השתל".

קולפלנט מפתחת כעת את המוצר בצמוד לפייזר, אך טל מציין כי ייתכן בהחלט שפייזר תמכור אותו הלאה, עוד לפני ההגעה לשוק, לגורם שלישי משוק המכשור הרפואי. זהו סיכון מסוים עבור החברה, משום שייתכן שהיא תצטרך לבנות מחדש את קשרי העבודה עם השותף הבא.

המוצר העצמאי המוביל של קולפלנט מיועד לטיפול בדלקות גידים. מדובר בשוק ענק שכולל מגוון של פגיעות ספורט, כמו מיקרו-קרעים בגיד במרפק אצל טניסאים. כיום הפתרון לכך הוא סטרואידים או הזרקת טסיות מדמו של החולה, אך אלה מתפזרות במהירות בגוף ולאו דווקא באזור הדלקת. במוצר של קולפלנט הטסיות מוזרקות בתוך נוזל מבוסס קולגן שהופך בגוף למעין כרית ג'ל מקומית. זו משחררת לאט לאט את הטסיות במקום הנכון.

החברה נערכת להתחיל בעצמה ניסוי במוצר בבני אדם עד סוף השנה, במטרה להשיג אישור לשיווק לפחות באירופה ב-2014, ואז היא תחפש שותף להפצה.

שת"פ דרך לינקדאין

מוצרים נוספים שמפתחת החברה בתחום האורתופדיה הוא שתל קולגן ספוג באנטיביוטיקה, למניעת זיהומים בשברים בעצמות, ומזרק עם ג'ל לטיפול בפצעים כרוניים וסוכרתיים, שסביבו נחתם לאחרונה הסכם של החברה בסין.

"זה התחיל דווקא מפנייה בלתי צפויה ממתווך דרך הלינקדאין", מחייך טל, "זה רק אומר שצריך לענות תמיד, גם לדברים שנראים חסרי סיכוי". המתווך הסיני קישר את החברה עם Qian Fuqing, שהיה מבעליה של חברת ענק סינית בתחום האורתופדיה שנמכרה לאחרונה במאות מיליוני דולרים לתאגיד האורתופדיה סטרייקר. פוקינג השקיע בקולפלנט 2.5 מיליון דולר תמורת 10% מהחברה, והוא ייצר וימכור בסין את הג'ל לריפוי פצעים. "הוא אורים ותומים בשוק הסיני בתחום באורתופדיה. יש לו קשר עם כל בתי החולים, והוא כבר התחיל לבנות את המפעל, שנמצא שעה משנחאי", אומר טל. החברה מקווה כי במקביל, מוצר זה יקבל אישור שיווק באירופה כבר ב-2014.

קולפלנט מפתחת גם תחבושת לטיפול בפצעים כרוניים, שכבר אושרה לשיווק באירופה אך אינה משווקת על ידי החברה, משום שהחליטה כי הוא דומה מדי למוצרים קיימים בשוק מכדי להיות מוצר דגל ולהצדיק את ההשקעה בשיווק.

לקולפלנט 2.4 מיליון שקל בקופת המזומנים נכון לסוף הרבעון השני של השנה, מאז קיבלה את ההשקעה בהיקף של 2.5 מיליון דולר מהמשקיע הסיני והיא ממומנת בכמיליון דולר בשנה על ידי המדען הראשי.

רוב הגורמים בשוק מסכימים על איכות הטכנולוגיה שלכם, אולם מטילים ספק ביכולת המימון של תוכניות החברה, שרוב מוצריה עדיין בשלבים מוקדמים. איך תתמודדו עם האתגר הזה?

ערן רותם, סמנכ"ל הכספים: "המשאבים הנדרשים להבאת שני המוצרים הראשונים לשוק ברורים מאוד, ולא שאפתניים יחסית. באירופה אנו מתכננים לשווק באמצעות שותף, בהשקעה נמוכה מצידנו. כרגע אין לנו אפילו תוכנית לגייס הון. אנחנו מאמינים שעם הכסף הסיני נהיה מסודרים לתקופה הקרובה".

המוצרים של קולפלנט
 המוצרים של קולפלנט