אין הסכמה: קרי לא הצליח לשכנע את נתניהו בסוגיית איראן

(עדכון) - בפגישה ברומא אמר שר החוץ האמריקאי לרה"מ, ש"מילים אינן תחליף למעשים" ■ השר שטייניץ, בביקור בוושינגטון, מצטט את המודיעין הישראלי: הסנקציות עלו לאיראן 100 מיליארד דולר

בפגישה ברומא, ניסה אמש (ד') שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לשכנע את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שארה"ב תעמוד על כך שיוטלו מגבלות חמורות על תוכניתה הגרעינית של איראן במו"מ שמתנהל עתה עם משטר האייתאללות. אך, לדברי "ניו-יורק טיימס" הבוקר, נתניהו לא קנה זאת.

לפני תחילת הפגישה, במעונו של השגריר האמריקאי ברומא, אמר קרי לכתבים, שממשל אובמה מקדם בברכה את שינוי הטון בטהראן, אך "מילים אינן תחליף למעשים". קרי הוסיף: "היעדר עסקה טוב יותר מעסקה גרועה".

העיתון מציין כי פקידי ממשל משתמשים במשפט זה לעיתים קרובות מזה כמה שבועות במאמץ להרגיע מחוקקים ואת ישראל שהבית הלבן לא יעשה ויתורים מסוכנים במו"מ עם איראן. אך נתניהו, שעמד ליד קרי, מנה את הצעדים שאיראן צריכה לנקוט כדי להראות לעולם שהיא אינה מפתחת נשק גרעיני: מסירת כל החומרים הבקיעים שברשותה (לצד שלישי); סגירת המתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים, הפסקת ייצור פלוטוניום, והסמכה לא להחזיק עוד בצנטריפוגות להעשרת אורניום. רה"מ שזו תהיה שגיאה טרגית לשים קץ לסנקציות הבינלאומיות על איראן בתמורה ל"עסקה חלקית".

קרי מסיים עתה מסע בן שלושה ימים בבירות אירופה, שנועד לגייס תמיכה בהשקת שיחות על מלחמת האזרחים בסוריה. אך מאמץ זה שובש בגלל הביקורת החריפה של ישראל על העמדה האמריקאית שמתגבשת כלפי איראן , ובגלל ביקורת של סעודיה על היעדר נכונות מופגנת של הבית הלבן לפעול במישרין נגד משטר אסד בדמשק. הביקורת הסעודית על מדיניות אובמה במזה"ת חריפה ביותר, מציין ה"טיימס".

הביקורת, שמובעת בפומבי ובשיחות פרטיות, מתמקדת ב-4 תחומים: רתיעת הבית הלבן מתמיכה במורדים נגד משטר אסד בסוריה; נכונות ארה"ב לנהל מו"מ עם איראן; סירוב הממשל לתמוך בהדחת מוחמד מורסי מכס הנשיאות בקהיר; וכמובן היעדר התקדמות במו"מ בין ישראל לפלסטינים. לפי הערכות המודיעין הישראלי, עלו הסנקציות הבינלאומיות לאיראן לפחות 100 מיליארד דולר ב-18 החודשים שחלפו והן דירדרו אותה למיתון עמוק - כך אמר יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגיים ולענייני מודיעין, בראיון לשבועון "פורין פוליסי".

שטייניץ הגיע לוושינגטון לשיחות עם בכירים בממשל אובמה במאמץ לבלום נטייה של הממשל לרופף את הסנקציות על איראן. בשלב זה לפחות לא ברור אם מאמציו יניבו פרי. פקידים אמריקאים בכירים שפגשו עם עמיתים איראניים בשיחות בז'נבה, בשבוע שעבר, דיוחו שטהראן מאותתת על נכונותה לנקוט צעדים שלא עלו כלל על השולחן בחודשים שחלפו, לרבות נכונות לפתוח את מתקניה הגרעיניים לפקחים בינלאומיים ולהפסיק העשרת אורניום לרמה שתאפשר שימוש בו לנשק גרעיני.

וונדי שרמן, תת-שר החוץ האמריקאי לעניינים פוליטיים והאחראית על ניהול המו"מ הגרעיני עם איראן, הבטיחה שהממשל יתמוך בחקיקה להגברת העיצומים, לרבות הטלת סנקציות חדשות שיכוונו לפגוע במגזרי הכריה והבניין של איראן, אם טהראן תסרב לעשות ויתורים משמעותיים במו"מ. אבל, בה בעת, היא ביקשה מהקונגרס לדחות הטלת סנקציות חדשות כל עוד נמשך המו"מ עם האיראנים. היא הצליחה לשכנע אפילו נץ מובהק, ציר בית-הנבחרים אליוט אנגל. אבל הגישה הזו מרוחקת מאוד מעמדתה המוצהרת של ישראל: לא לעשות שום ויתור לאיראן לפני פירוק תוכניתה הגרעינית.

בראיון אמר שטייניץ, שיהיה זה משגה לרופף עתה את הסנקציות, או להתיר לטהראן למשוך עשרות מיליארדי דולר מחשבונות קפואים, כפי שהציע הממשל. "איראן באה עתה אל שולחן הדיונים בגלל הלחצים", אמר שטייניץ. "האיראנים נמצאים עתה על סף התמוטטות וזו הסיבה לכך שהם באו לשיחות עם נכונות לנהל מו"מ".

הוא הדגיש, שכלכלת איראן נמצאת בנפילה חופשית ושבמו"מ הנוכחי נמצאים בידי ארה"ב ובעלות בריתה כל הקלפים ולפיכך אסור לוותר עליהם לפני שאיראן תסכים לזנוח את תוכניתה הגרעינית.

"הלחץ על איראן הוא אדיר", אמר שטייניץ. "בכך אין כמעט כל ספק. אל תוותרו כל-כך מהר. אל תתנו להם חמצן נוסף כל עוד מתנהל המו"מ. להיפך, הגבירו את הלחץ".