הורים, אתם יודעים מה הילדים שלכם עושים בעבודה?

אחד מכל 3 הורים לא מבין מה ילדיו עושים לפרנסתם - ו-95% היו רוצים לדעת יותר ■ מנהלים בחברות שערכו לאחרונה ימי הורים מרוכזים מסבירים מה התועלת במפגש של ההורים עם סביבת העבודה של הצאצא, ומה יכולים לתרום ההורים מניסיונם

"יש לכם חדר אוכל במפעל?", שאל אבא של נ' את בנו המתכנת. זו כבר הפעם השביעית לפחות שהבן מנסה להסביר לו שאינו עובד במפעל, אלא בחברת היי-טק קטנה, ושאין חדר אוכל, אלא כרטיס סיבוס ומסעדות. "אז אתה לובש חלוק לבן כשאתה בונה את המחשב?", ממשיך האב להקשות, והבן מנסה להסביר שמדובר בעבודה משרדית, בדיוק כמו שהייתה לאב כשעוד היה פקיד בנק. זה לא מונע את חזרתן של אותן השאלות בדיוק בשיחה הבאה.

אבא של נ' אינו סנילי, אבל עולם ההיי-טק כל כך זר לו, שאין לו כלים כלשהם לתפוס מה בדיוק הבן שלו עושה. ולא רק היי-טק, מקצועות מודרניים רבים מבלבלים את ההורים.

הפער הזה הוביל חברות כמו לינקדאין וגוגל ליזום את "יום הבא את הוריך לעבודה". ימים מסודרים של ביקור משפחות בעבודה הם עניין מקובל, אבל נועדו בדרך כלל בשביל ילדי העובדים. ומדוע בעצם לא להזמין גם את הוריהם?

לינקדאין ערכה סקר שהראה כי אחד מתוך שלושה הורים של ילדים בוגרים בעידן הנוכחי לא מבין מה ילדיו עושים לפרנסתם. 59% רוצים לדעת יותר. אחת הסיבות לרצון לדעת, הוא הרצון לחוש גאווה, אומרים בחברה. "ההורים שלנו גאים בנו גם ככה, אבל הם היו גאים באופן שלם יותר אם היו להם יותר פרטים".

עוד צוין כי הורים יכולים להיות רכיב רב ערך ברשת החברתית-תעסוקתית הסובבת אותנו (ואותה לינקדאין מטפחת): "כשמעודדים הורים וילדים לשוחח יותר על עבודה, מגלים כי הורים יכולים לתרום עצות בעלות ערך מניסיון החיים שלהם וקשרים משמעותיים, גם אם העבודה שלהם הינה או הייתה שונה".

באירוע בלינקדאין נערך להורים סיור במשרדים, הם שמעו הרצאה על העבודה בחברה וגם כמה טיפים שיכולים לעזור גם להם לבנות רשתות חברתיות. לאחר מכן פגש כל הורה את המנהלים האישיים והקולגות של ילדיו. בחברה ציינו כי אצל העובדים הצעירים יותר, הורים גם מעורבים מאוד בבניית הקריירה של הילד ובהחלטות שלו כיצד להתנהל בעבודה, ומתי לעזור. לכן חשוב עוד יותר לחברה להעביר את ההורים "לצד שלה".

"מעודדים את ההורים להגיע"

ביום ההורים של גוגל בארה"ב אמר מנהל מעבדות החדשנות, אנדי ברנדט, להורים: "תודה על ההורות היצירתית-גאונית שלכם", שאפשרה לעובדים להתפתח לאנשים שגוגל רוצה להעסיק. אחד העובדים ציין כי עבורו, כל יום בגוגל כבר הפך ליום רגיל, אבל כשראה את הדברים דרך העיניים של ההורים, שאמרו "וואו" ועוד "וואו" על כל דבר - המשרדים, החשיפה למכונית ללא נהג ולמשקפי הגוגל גוגל - שוחזרה התלהבותו.

בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי חוץ של אינטל ישראל, מספרת כי אצלם אמנם לא נערך יום "הבא את הוריך לעבודה", אולם במסגרת יום המשפחה הרגיל, מעודדים את ההורים באופן מפורש להגיע.

"ההיענות של ההורים הייתה מאוד יפה. הם התרגשו גם להתגאות בילדים שלהם וגם לראות את עתיד הטכנולוגיה, שתשפיע בסוף על החיים של כולנו. אחת העובדות שלנו הביאה את אמה מבית האבות, והיא כל כך התרשמה מהטכנולוגיה ומכך שההרצאה הייתה באמת מובנת לה, שהזמינה את הבת אחר כך להרצות על אינטל בבית האבות".

עוד לדבריה, "כשבני המשפחה מבינים בדיוק לאן אתה נעלם להם כל יום, התמיכה היא הרבה יותר גדולה, וכשיש מנגנוני תמיכה, החיים הרבה יותר קלים וטובים".

בפיליפס הלת'קר ישראל נערך יום משפחה "רגיל", וסמנכ"ל הכספים ערן מאייר הזמין מיוזמתו את הוריו. אילנה (ליליאן) בלוך, אמו של מאייר, מספרת: "הבן שלי עובד כל כך הרבה שעות, ושמחתי לגלות שהוא נמצא בכזו סביבה טובה ואווירה טובה. אם קודם הייתי מתלוננת, אתה עובד המון, אולי אתה וורקהוליק? עכשיו אני מבינה מדוע הוא נמשך למקום ואיך יכול להיות שהוא נהנה כל כך, אף על פי שהעבודה קשה ומפריעים לו גם בשבת.

"ראיתי את המשרד והוא באמת מרווח מאוד ואסתטי, ולא רחוק מהמשרד של המנכ"ל. וראיתי את כל הקולגות ואיזו חיבה יש ביניהם. עכשיו הפסקתי לנדנד לו כי ראיתי שיש לו תפקיד מאוד אחראי ושזה מה שצריך לעשות. מרגיע אותי שאני יודעת איפה הוא נמצא. אמרתי לעצמי 'באילו תנאים הוא נמצא שם כל היום', ועכשיו אני יודעת שזה בסדר".

האב אורי מאייר לקח את הדברים לכיוון קצת שונה: "גם אני מתחום האלקטרוניקה, ובפיליפס הרי מרכיבים מכשירים רפואיים עוצמתיים, אז זה עניין אותי מאוד. ראינו היי-טק במלוא עוצמתו. סביבת העבודה מאוד מרשימה. המבנה הארכיטקטוני של הבניין מאוד מעניין. רציתי לדעת איפה הבן שלי עובד, ומי האנשים שהוא עובד איתם. היום כשאנחנו מדברים על עבודה השיחה עשירה הרבה יותר, כי הוא אמנם בתחום הכספים שבו אני עדיין לא מבין כלום, אבל ראיתי בעיניים את הסורק הזה, שאם מישהו מאוד חולה אז מכניסים אותו בפנים. והיום אני שואל אותו יותר על מה יש שם בפנים, ואיך מרכיבים אותו".

ואולם, יחסי ילדים הורים אינם תמיד עניין חף ממתח, וגם סביב הבאתם לעבודה ישנן שאלות שיכולות להישאל. למשל - כיצד ירגישו במעמד זה עובדים שהוריהם כבר אינם בין החיים, או שהקשר איתם אינו מוצלח? מה באשר לילדים שההורים שלהם אינם מקבלים את העובדה שבחרו להצטרף לחברת היי-טק במקום לרשת את עסק המזגנים המשפחתי? ומה אם הילד חושש כי ההורים יגלו כי הוא אינו בדיוק כה בכיר או מקובל בעבודה כפי שהציג בפניהם? או אפילו - ילדים המתביישים בהורים? או ילדים שגאים מאוד בהוריהם - אבל בכל זאת חוששים שמול הבוס או הקולגות יקרו אי-אלו פדיחות.

אברהמס: "זו סיבה טובה לקיים את יום המשפחה דווקא ביחד, הורים וילדים של עובדים. כך, הצעירים מביאים את הוריהם, המבוגרים יותר - את ילדיהם, גילאי הביניים את כולם ואיש אינו מרגיש את החסר. מבחינתנו העובד יכול להביא כל אדם שמשמעותי לו".

10 העבודות שהכי קשה להסביר להורים
 10 העבודות שהכי קשה להסביר להורים