הגיוס הצליח, המניה חטפה: אלקוברה גייסה 33 מיליון דולר

החברה, שהנפיקה רק לאחרונה בנאסד"ק, ניצלה את חלון ההזדמנויות בשוק כדי לבצע גיוס שני תוך זמן קצר ■ החגיגה מעבר לים מושכת חברות רפואיות נוספות, והיום נודע כי גם בריינסווי שוקלת להנפיק בארה"ב

חברת אלקוברה המפתחת תרופות נגד הפרעות קשב ותסמונות אחרות של המוח, הצליחה לגייס ביום שישי 33 מיליון דולר, בהנפקה שנייה, שנערכה רק כחצי שנה לאחר ההנפקה הראשונית של החברה בנאסד"ק. הגיוס נעשה במחיר של 16.5 דולר למניה - נמוך ב-3% מהמחיר בו סגרה החברה את המסחר ביום שישי, טרם הודיעה על היקף הגיוס ומחירו.

ואולם, להנפקה היה מחיר מבחינת בעלי המניות של אלקוברה: מעט לפני ההודעה הרשמית על כוונות ההנפקה החלה המניה לאבד גובה, כנראה על רקע ההערכות בשוק כי פניה לגיוס הון נוסף. בשיאה כבר נסחרה מניית אלקוברה בשער של 25 דולר, כך שמאז היא איבדה כשליש משוויה.

אלקוברה, שהייתה חברה כמעט לא מוכרת עד תחילת השנה הנוכחית, הגיעה לנאסד"ק ב-22 במאי וגייסה אז 25 מיליון דולר במחיר של 8 דולר למניה, שגילם לה שווי של 89 מיליון דולר. החברה הוקמה על ידי אודי גלבוע וד"ר דליה מגידו, שהם בעלי המניות המרכזיים בה. מנכ"ל החברה הוא ד"ר ירון דניאלי.

אלקוברה הייתה חלוצת המנפיקות הישראליות בנאסד"ק בגל הנוכחי, ואת נסיקת מנייתה מאז ההנפקה, היא ניצלה כאמור לביצוע הנפקה שנייה מהירה. במהלך הזה הפגינה החברה אומץ וחשיבה לא מקובלת מכיוון שבין שתי ההנפקות לא השתנה בעצם שום דבר מהותי במצבה. נראה כי קברניטי החברה מעריכים שחלון ההנפקות בנאסד"ק עלול להיסגר בעתיד הקרוב בפני חברות בשלב הפיתוח הקליני של תרופות, ולכן הם מנסים להכות בברזל בעודו חם. כמו כן, ניסוי שלב III אליו עומדת החברה להיכנס בקרוב, מהווה תקופה ארוכה שבה לא יכולה לספק החברה חדשות, ולכן קשה לגייס במהלכה. מאידך בדרך כלל ניסויים כאלה נוטים לצרוך יותר משאבים ממה שנדמה תחילה.

לאור כל זאת, היה כדאי לחברה לנצל את העליות המרשימות במנייתה מאז ההנפקה הראשונה ולגייס סכום נוסף, שיבטיח לה שלא תצטרך לפגוש את שוק ההון במשך זמן רב (אלא אם תחפוץ בכך).

עבור המשקיעים, ובעיקר אלה שהצטרפו למניית אלקוברה בשיא, מדובר כאמור במהלך קצת פחות נעים. אלה הופתעו ודאי לטובה כשהמניה נסקה, אך התלהבו פחות כשהחברה ריסקה את המניה במו ידיה, זמן כה קצר אחרי שהגיחה לשוק ההון. ולמרות כל זאת, כדאי לזכור שמי שהשקיע בהנפקה הראשונה מורווח כיום פי 2 על השקעתו המקורית.

חתמי ההנפקה של אלקוברה היו Ageis Capital ו-Steifel, ואלה קיבלו אופציה לרכוש מהחברה עוד 300 אלף מניות במחיר ההנפקה במשך 30 ימים נוספים, באותו המחיר.

גם בריינסווי רוצה להצטרף לחגיגה

הנפקת אלקוברה בנאסד"ק פתחה כאמור את גל גיוסי ההון של חברות ביומד ישראליות בוול סטריט. החברות הישראליות, חשוב לזכור, מהוות רק טיפה קטנה בגל הנפקות הענק של חברות ביומד (בעיקר ביוטק ופארמה ופחות מכשור רפואי) ששוטף את וול סטריט לאחרונה, ועשוי להגיע להיקף של 50 הנפקות השנה, לעומת ממוצע של 10-15 בשנים הקודמות.

בעקבות אלקוברה הנפיקו גם קמהדע, שגייסה 51 מיליון דולר, ואנזימוטק, שגייסה 62 מיליון דולר. שתי חברות נוספות, אבוג'ן ומזור הנסחרות בת"א, מקדמות גיוסים בניו יורק של 60 ו-40 מיליון דולר, בהתאמה.

כיוון שחלון ההנפקות פתוח בינתיים לרווחה, חברות רבות שלא שקלו להנפיק בעבר בוחנות כעת את האפשרות ברצינות, ובנקי ההשקעות מחזרים בהתלהבות אחרי כל חברה שנראית להם מתאימה לכך. היום נודע כי גם חברת בריינסווי הנסחרת בת"א - וכבר ניסתה לגייס בעבר בוול סטריט, אך לא קיבלה את השווי בו חפצה - שוקלת לחזור על המהלך לאור השינוי בתנאי השוק.

החברה כבר החלה לדבר עם חתמים ולבחון את השווי אליו תוכל להגיע, לעומת שווי של 660 מיליון שקל בו היא נסחרת בת"א. עוזי סופר, מנכ"ל החברה, אמר היום ל"גלובס" כי "החברה עוסקת בהרבה פרויקטים. פנו אלינו בנקאים מהשורה הראשונה שלדעתם בריינסווי בשלה כעת מאוד להנפקה, ואנחנו בוחנים זאת. אך אנחנו צריכים לנהל את הקשב שלנו בין פרויקט כזה לבין הדברים האחרים שאנחנו עושים".

בריינסווי שמפתחת קסדה מגנטית לטיפול בדיכאון ובמחלות נפש ומוח נוספות היא חברת מכשור רפואי, ולאלה הייתה כאמור פחות הצלחה בגל ההנפקות הנוכחי. לכאורה, יש היגיון רב בכך שהיא תירשם למסחר בארה"ב משום שהשוק האמריקני מהווה היום את השוק העיקרי שלה. בתחילת השנה קיבלה החברה אישור לשיווק בארה"ב, ומאז היא שוקדת על הקמת מערך שיווק במדינה.

את ההנפקה הקודמת ביקשה בריינסווי לבצע ביוני 2011, עוד לפני שקיבלה את אישור השיווק בארה"ב. אז היא רצתה לגייס 20 מיליון דולר לפי שווי של 128 מיליון דולר לפני הכסף, פרמיה של 50% על מחיר השוק דאז.

חתמי ההנפקה היו Roth ו-Maxim, אך היא כאמור לא יצאה לפועל בגלל חוסר היענות של השוק. לפני חודש גייסה החברה 25 מיליון שקל בתל אביב בהנפקה שבוצעה באמצעות תשקיף מדף.