ח"כ חיים כץ: "משרתי הקבע יחפשו אוכל בזבל בגיל 50"

(עדכון) - דיון סוער בוועדת העבודה והרווחה על שכר משרתי הקבע בצה"ל ■ יעלון: "רוב אנשי הקבע מרוויחים פחות מהשכר הממוצע במשק"

"בכל פעם שיש דיוני תקציב מכפישים את משרתי הקבע כאילו הם גוזלי הקופה הציבורית ומתחילים להתרכז בכמה בכירים מרוויחים הרבה וזה לא מקובל. אני אלחם על זה", כך אמר היום (ב') שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בדיון ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות חיים כץ, בנושא שכר משרתי הקבע. הדיון התלקח במהרה והפך למסע הכפשות נגד פקידי אגף התקציבים באוצר. "צה"ל ומשרד הביטחון עמדו בהתחייבויות לכל אורך הדרך, אבל האוצר לא מילא את חלקו בהסכמים לגבי שכר משרתי הקבע. למה? כי אפשר. כי אין להם זכות להתאגד ואין זכות שביתה", הוסיף יעלון.

לדברי שר הביטחון, רוב המשרתים מרוויחים פחות מהשכר הממוצע במשק. "בכל פעם שמדברים על תקציב הביטחון, מעלים את אנשי הקבע למוקד, ולצערי, מצליחים לפגוע בתדמיתם. זה לא מתקבל על הדעת שהאוצר לא עומד בהסכמים ולא מתקבל על הדעת שממשיכים להכפיש את אנשי הקבע".

הדיון התקיים ימים אחדים לפני הכרעתו הצפויה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון. נזכיר כי באוצר דורשים קיצוץ של 3 מיליארד שקל, כפי שסוכם בדיוני התקציב, כאשר במערכת הביטחון נטען כי הקיצוץ שהאוצר דורש עומד בפועל על כ-7 מיליארד שקל עקב "התייקרויות".

במשרד הביטחון מסבירים כי הסכמת המשרד וצה''ל להעלאת גיל הפרישה בצה"ל הותנתה בפתיחת הסכמי שכר תוך העלאת שכר הקבע. באוצר מתנגדים נחרצות ודורשים קיצוץ בתקציב השכר, הגמלאות והשיקום בצה''ל. שר הביטחון אישר את הדברים, ואמר בוועדה כי האוצר מבקש לפתוח גם את נושא הפנסיה בצה"ל.

ההתקפה על פקידי האוצר קיבלה רוח גבית מצד יו"ר הוועדה, כץ, הידוע בהתנגדותו לאוצר. "הם (פקידי אגף התקציבים - א.פ) מתנהגים כמו בריונים. הם חושבים שהם עושים מה שהם רוצים. אני מבטיח להם שכל האלו (באגף התקציבים) לא יודעים לנהל קיוסק", אמר כץ. "אותם משרתי הקבע יחפשו מזון בפחים כי בגיל 50 הם לא ימצאו עבודה והפנסיה שתהיה להם לא תספיק". נזכיר כי כץ מכהן כיו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית, אחד הלקוחות העיקריים של מערכת הביטחון.

גם ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, תקפה את האוצר, ואמרה כי "האוצר שוחק את ערך השירות בצה"ל. בגלל האוצר, אנו מלינים שכר. האם אתם מכירים משרד אחד שבגלל מצוקה תקציבית, עובדים לא מקבלים את שכרם. אתם רוצים שנביא אותכם לבג''ץ? תכבדו את ההסכמים".

התגובה לדברים הגיעה מצד מאיר בינג מאגף התקציבים, שאמר, כי "מי שהפר את ההסכמים הוא משרד הביטחון. הייתה החלטת ממשלה שהתקבלה פה אחד על קיצוץ בתקציב הביטחון וצה"ל הסביר כי הוא אינו יכול לספק ביטחון בתקציב כזה ודורש תוספת תקציב של מיליארדים. אנו אומרים באופן ברור, כאשר הממשלה תקבל ההחלטה מה גובה תקציב הביטחון היא גם תקבל את ההחלטות לגבי השימוש בתקציב, ואם להחיל או לא את הסכמי השכר. מי שמפר כל הזמן את ההסכמים הוא מערכת הביטחון, שכל הזמן דורשת עוד ועוד כסף".

היחיד באוצר שזכה לקבל את זכות הדיבור היה הממונה על השכר, קובי אמסלם, שהסביר כי סוכם לפני שלוש שנים שההסכמים יובאו לאישור הממשלה עד מחצית 2013 מתוך הבנה שסוגיית תקציב הביטחון תהיה סגורה עד אז. "יש כעת דיון רחב יותר על תקציב הביטחון כולו. אני מצר על העיכובים והם נפלו בגלל אילוצים שלא קשורים לאף אחד מאתנו", אמר אמסלם. "הממשלה היא זו שתקבל את כל ההחלטות, וכמובן ששר הביטחון הוא חלק מהממשלה. זו לא גחמה של פקיד כזה או אחר".

כץ ויעלון לא קיבלו את ההסבר של אמסלם, ויעלון אמר כי "פקידי האוצר רוצים לנהל לי את השכר ואת הפנסיה. אני יכול להפקיר את עתידם של משרתי הקבע בידי הפקידים? זו השיטה שלהם שלא לקיים הסכמים, וזה נעשה באופן גס מול מערכת הביטחון". בתום הדיון, הכריז כץ כי הוא יוזם חקיקה פרטית המיועדת לבטל את מודל הקבע שאושר (העלאת גיל הפרישה).