"התרגיל הכחול": ישראל תערוך תרגיל אווירי בנגב עם 3 מדינות

שמות המדינות לא פורסמו, אך, לפי הערכות, משתתפות אפשריות הן ארה"ב, בולגריה, קנדה, קפריסין, יוון, איטליה, הונגריה ופולין ■ כל המדינות האלה ערכו אימונים משותפים עם צה"ל בשנתיים שחלפו

חיל האוויר הישראלי יערוך בנובמבר תמרון רב-לאומי, בהשתתפות כ-1,000 טייסים וקצינים אחרים, במטווח האווירי בבסיס עובדה, מצפון לאילת. התמרון, שמכונה "התרגיל הכחול", מתוכנן להימשך שבועיים - כך מוסר "דיפנס ניוז".

בתרגיל ישתתפו 3 מדינות, לבד מישראל. השבועון מציין כי בגלל שיקולים דיפלומטיים וביטחוניים לא תחשוף ישראל אילו מדינות ישתתפו בתרגיל לפני שכל המטוסים והמשתתפים ינחתו בתחומה.

אך מקורות בתל-אביב אמרו ל"דיפנס ניוז" אלו מדינות עשויות להשתתף בתרגיל, לבד מארה"ב: בולגריה, קנדה, קפריסין, יוון, הונגריה, איטליה ופולין. כל המדינות האלה ערכו תמרונים משותפים עם צה"ל בשנתיים שחלפו.

בתרגיל יופעלו יותר מ-100 מטוסים שיבצעו תרגולות של קרבות אוויר-אוויר והפצצות של מטרות על הקרקע. מטוסי המדינות האורחות ינהלו קרבות דמה נגד טייסת "הדרקון המעופף" של חיל האוויר, שתתפקד כטייסת תוקפת.

לאחר שחיל האוויר הישראלי איבד את חיל האוויר הטורקי כשותף לטיסות אימונים ב-2009, בעקבות הקרע בין שתי המדינות, טיפח החיל יחסי שיתוף-פעולה עם קפריסיין ויוון. ב-4 השנים שחלפו הציעו שתי המדינות, כמה וכמה פעמים, שחיל האוויר הישראלי ישתמש במרחב האווירי שלהן לאימוני טיס ותדלוק אווירי.

תא"ל עמיקם נורקין, ראש להק אוויר בחיל האוויר, אמר ל"דיפנס ניוז", כי החיל מתכנן למסד את "התרגיל הכחול" ולהפוך אותו לאירוע דו-שנתי, שישמש במה להצגת יכולות של החילות המשתתפים, מכשיר לחיזוק קשרים דיפלומטיים וכלי שיאפשר היערכות לקראת תרחישים שונים שבהם יהיו מעורבות המדינות המשתתפות.

"אנו עשויים למצוא עצמנו מעורבים באינטרסים בינלאומיים אחרים באזור... לא לתכנון משותף או תיאום ברמת כוחות משותפים של קואליציה פוטנציאלית, אלא לצורך מניעת התנגשויות באוויר", אמר רונקין. "אימונים משותפים, תוך שימוש בשפה אחת ובאותם מונחים, יוכלו לתרום תרומה עצומה להיערכות לקראת תרחישים כאלה".