הבינוניות משתלמת: מדוע מניות עם שווי שוק בינוני עדיפות?

מניות בעלות שווי שוק בינוני מציגות פרופיל סיכוי-סיכון עדיף על פני מניות גדולות וקטנות כאחד ■ מדוע קבוצת מניות זו צפויה להמשיך להציג ביצועים עודפים ביחס לשוק הכללי

בתחילת השנה כתבנו כאן על ההעדפה הגורפת שיש למשקיעים בארץ ובחו"ל למדדי המניות הגדולים והמוכרים; זאת למרות שבחינה ארוכת שנים מעידה, כי דווקא מניות בשווי שוק בינוני (Mid Cap) משיגות תוצאות עדיפות במרבית חתכי הזמן.

היות שאסטרטגיה זו ממשיכה להוכיח עצמה גם השנה, ולאור העובדה כי באחרונה פורסמו מספר מחקרים מעניינים בנושא, נתמקד היום בהיבטים נוספים הנוגעים להשקעה בחברות מהשורה השנייה בעולם.

על פי נתוני חברת המחקר מורנינגסטאר, במהלך שני העשורים האחרונים הגדילו המשקיעים הפרטיים בארה"ב את משקלן של מניות Mid Cap בתיקי ההשקעות שלהם מ-8% ל-15%, אולם שיעור זה עודנו נמוך משמעותית מייצוגו במדד המניות הכללי (Russell 3000), העומד על 24%.

אם לוקחים בחשבון את העובדה, כי בראייה היסטורית מניות השורה השנייה הניבו תשואה מותאמת סיכון, אשר הייתה עדיפה על פני מניות בעלות שווי שוק גבוה - קיים פוטנציאל לא מבוטל לעלייה מהותית בהחזקות של משקיעים במניות אלו, ומכאן כמובן גם לעליית ערך.

יתרון לאקטיביים

פרמטר נוסף המבדל מניות בשווי שוק בינוני, הוא מידת הסיקור המועטה של חברות אלו ביחס לחברות הגדולות. על פי ספקית המידע הפיננסי FactSet, כמות האנליסטים המסקרים חברת Large Cap (שווי שוק של 10 מיליארד דולר ומעלה) ממוצעת בארה"ב עומדת על יותר מ-20, לעומת 13 בלבד עבור חברת Mid Cap (שווי שוק של 2-10 מיליארד דולר); זאת בזמן שכמות החברות בשווי שוק בינוני הנסחרות בארה"ב כפולה ויותר מאשר מספר החברות הגדולות.

את חברות ה-Small Cap (שווי שוק נמוך מ-2 מיליארד דולר), אגב, מסקרים מספר חד-ספרתי של אנליסטים, כך שלמשקיעים הפרטיים אין כמעט על מי להסתמך בהשקעה במניות אלה.

לפי נתוני מורנינגסטאר, הוואקום האנליטי במניות Mid Cap הביא בעשור האחרון לתשואה עודפת בשיעור ממוצע של 12.5% בקרנות מנייתיות המתמחות באפיק זה על פני מדד Russell Midcap. לעומת זאת, בקרב מנהלי הקרנות המתמחות במניות גדולות בארה"ב לא נרשמו בתקופה המקבילה ביצועים חריגים לטובה ביחס לבנצ'מרק. פערים אלו מעידים על היכולת של מנהלי השקעות אקטיביים להשיג תוצאות עדיפות במניות Mid Cap עבור המשקיעים שלהם.

מה לגבי התשואות שהניבו קבוצות שווי השוק השונות? בחנו את תשואות העבר של מניות Mid Cap ביחס למניות גדולות וקטנות במהלך 10 השנים האחרונות בשלושת השווקים המרכזיים בעולם: ארה"ב, גרמניה ובריטניה. על מנת לקבל תמונת סיכוי-סיכון מתאימה, חישבנו גם את סטיית התקן של כל אחד מהסגמנטים השונים.

הממצאים בגרמניה ובריטניה ברורים: קבוצת המניות בשווי שוק בינוני נמצאת במיקום עדיף במונחי תשואה מותאמת סיכון בהשוואה למניות בעלות שווי גבוה ונמוך כאחד. בשוק האמריקני מניות קטנות השיגו את התשואה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר (9.8%), אולם במחיר של תנודתיות גבוהה יותר מיתר המדדים. בהתחשב בפרמטר זה ובסחירות ניירות הערך, גם בשוק בארה"ב נעדיף מניות Mid Cap על מניות Small Cap.

היבט כלכלי נוסף שמשחק לטובת מניות Mid Cap, הוא מיקומן של החברות הללו במרכז מחזור החיים העסקי. אם מניות בשווי שוק נמוך נחשבות לבעלות סיכון גבוה לאור היותן חברות הזנק (סטארט-אפ) באופיין ובפעילותן, אזי חברות בשווי שוק בינוני נחשבות לחברות מתבגרות בשלב הצמיחה שלהן.

לעומת זאת, חברות בשווי שוק גבוה נחשבות כבר לבוגרות עם פוטנציאל צמיחה מוגבל. אותו שלב ביניים במחזור החיים של החברות עשוי להיות התזמון האופטימלי עבור המשקיעים כדי לייצר תוספת תשואה לתיק המניות תוך סיכון נמוך באופן יחסי.

יעד לרכישות ומיקוד עסקי

הנה זווית נוספת ופחות מוכרת ליתרון הקוטן בסביבה הכלכלית הנוכחית: לפי נתוני גולדמן זאקס, שיעור המזומן מסך הנכסים של החברות, שאינן פיננסיות הנכללות במדד S&P 500, עומד על 11% - שיא של יותר מארבעה עשורים. השילוב של מאזנים חזקים יחד עם סביבת ריבית אפסית מהווה קרקע פורייה לביצוע מיזוגים ורכישות, וחברות Mid Cap נחשבות ליעד אטרקטיבי עבור החברות הגדולות.

בדוח ה-M&A האחרון של FactSet ניתן היה לראות זינוק חד בהיקף הכספי של השקעות בחברות בחודש ספטמבר לעומת אוגוסט. גם בכמות העסקאות חלה עלייה משמעותית לעומת החודש החולף. המשך מגמה חיובית בתחום זה צפוי להיטיב עם מניות בעלות שווי שוק בינוני.

היבט מבדל נוסף של חברות Mid Cap מצוי במיקוד העסקי שלהן. בעוד חברות גדולות כמו ג'נרל אלקטריק, סימנס או אינטל מאופיינות במרכזי רווח רבים ומגוונים, חברות בגודל קטן יותר נוטות לרכז את מירב מאמציהן ומשאביהן הכלכליים במספר מועט יותר של מוצרים או שירותים. באופן זה, משקיעים שמצליחים לזהות טרנד בראשית דרכו או מודל עסקי מוצלח, עשויים ליהנות מאפסייד משמעותי.

לבסוף, חשוב לזכור כי חברות לא נולדות גדולות מלכתחילה. חברות גדולות שאנחנו מכירים כיום, דוגמת אפל, גוגל ונסטלה, היו עד לפני מספר עשורים מניות קטנות ובינוניות. לכן, אם נצליח לזהות היום את גוגל הבאה, לפני שהיא הופכת לגדולה ומוכרת, נזכה לשיעורי תשואה גבוהים במיוחד. מסיבה זו ולאור הנתונים שהצגנו, אנו ממשיכים לראות במניות Mid Cap בארץ ובעולם אפיק השקעה מעניין, שיש מקום להגדילו בתיקי המניות, בעיקר על חשבון מניות Large Cap.

*** הכותב הוא מומחה חדשנות בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם, ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

ביצועי מדדי מניות
 ביצועי מדדי מניות