מוטי בן משה ניסה לגייס חוב לרכישת נדל"ן בגרמניה

לפני כחצי שנה בחן בן משה, שמתמודד על רכישת אי.די.בי, אפשרות לגייס חוב ממוסדיים כדי לרכוש מתחם משרדים של ענקית הרכב BMW במינכן ■ דוברו: "בן משה ויתר על רכישת המתחם כי התברר שהסיכון בעסקה גדול מדי"

הערפל סביב איש העסקים מוטי בן משה, שהודיע כי בכוונתו להגיש הצעה לרכישת השליטה באי.די.בי (באמצעות חברת אקסטרה הולדינג), ממשיך להתפזר. ל"גלובס" נודע כי לפני כחצי שנה בחן בן משה גיוס אג"ח מגופים מוסדיים בישראל, לצורך רכישת מתחם משרדים של ענקית הרכב BMW במינכן שבגרמניה. העסקה אמורה הייתה להיות עסקת Buy and Lease Back, כלומר כזו שבה המוכר קונה את הנכס ומשכירו בחזרה למוכר.

כאמור, כחלק מהעסקה המתוכננת, בחן בן משה מימון של הרכישה (או חלק ממנה) באמצעות גיוס של מאות מיליוני שקלים מגופים מוסדיים באמצעות הנפקת אג"ח פרטיות. אלא שהעסקה לא יצאה לפועל, וככל הנראה נפלה כבר בשלב בחינת הגיוס בארץ.

יועץ התקשורת של בן משה מסר היום בתגובה כי "קבוצת אקסטרה הייתה בין גורמים שונים בארץ ובגרמניה שקיבלו הצעה לרכישת מתחם BMW במינכן. ההצעה כללה אפשרויות מימון על בסיס המשך שכירות של BMW למשך 27 שנים. אלא שמיד לאחר בחינה ראשונית ומקבילה הן של הנכס והן של המימון, התברר כי BMW אמנם עשויה להישאר בנכס למשך כל התקופה, אך גם שיש לה נקודת יציאה מהמשך השכירות של המתחם, אחרי 12 שנה בלבד.

"ברגע שזה התברר, הרי שהסיכון בעסקה לא הלם את מידת הסיכונים שמקובלת על מוטי, שמעולם לא היה ממונף ומעולם לא עשה עסק כ'סיבוב', ולפיכך הוא הודה למציע העסקה ו-ויתר עליה".

בן משה שכר את ידווב

אתמול נחשף ב"גלובס" כי מלבד כוונתו המוצהרת של בן משה להשתתף במכרז אי.די.בי, הוא ניהל לאחרונה מגעים ראשוניים, שלא הבשילו להסכם, לרכישת חברת ההחזקות גרנית הכרמל (בעלת החברות סונול וטמבור) מידי קבוצת עזריאלי, וכן כי התעניין בעבר גם ברכישת השליטה בפרטנר.

עוד נודע כי בן משה שכר לאחרונה את שירותיו של אייל ידווב כיועצו הכלכלי לעסקת אי.די.בי. לאחרונה עזב ידווב את תפקידו כשותף במחלקת המימון של חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן, על רקע שינויי בעלות בחברה שהביאו לעזיבתם של בכירים נוספים. במסגרת תפקידו בפירמת הייעוץ היה אחראי ידווב, בין השאר, על הייעוץ לאי.די.בי, מהלקוחות הבולטים של פירמת הייעוץ. ידווב נחשב למומחה במימון תאגידי, ובעבר שימש כראש תחום מדיניות ותכנון במשרד התשתיות הלאומיות, וכאנליסט בכיר ומנהל הפיתוח העסקי בחברת הדירוג מידרוג.

שומרים הקלפים קרוב לחזה

בינתיים ממשיכים יתר השחקנים בסאגת אי.די.בי להתרוצץ בחיפוש אחר מזומנים, כשמועד הגשת הצעות ההשקעה לביהמ"ש חל ביום א' הקרוב. אתמול התקיימה אסיפת אג"ח של מחזיקי אי.די.בי אחזקות במהלכה עדכנו הנאמנים כי השותף המיועד, אדוארדו אלשטיין, הפקיד 25 מיליון דולר נוספים להבטחת ההצעה (בנוסף ל-75 מיליון דולר שכבר הפקיד). ההערכות הן כי אלשטיין עשוי להגיש הצעת השקעה משופרת לביהמ"ש, לאחר שהצעתו המקורית כללה הזרמה של 770 מיליון שקל לקונצרן.

מנגד, ממשיך נוחי דנקנר בחיפושיו אחר שותפים נוספים להשקעה, מלבד קבוצת נץ ואלכסנדר גרנובסקי, כאשר גם קבוצה זו מתכוונת לשפר את הצעתה, הכוללת הזרמה של 826 מיליון שקל. הצלע הרביעית במכרז, ניל בוש ושאר ראשי קבוצת אמריקן פסיפיק, צפויים להגיע לארץ בימים הקרובים, סמוך למועד הגשות ההצעה להשקעה בקונצרן. כך או כך, סביר להניח כי כל השחקנים ישמרו את הקלפים קרוב לחזה ויגישו את הצעתם לביהמ"ש בדקה התשעים ממש.