שר האוצר לפיד: החברה תקרוס על חשבון מערכת הביטחון

הקבינט המדיני-ביטחוני דן בדרישת צה"ל לבטל קיצוץ של 3 מיליארד שקל: "לא נוכל לספק ביטחון" ■ רה"מ נתניהו יידרש להכריע

הקבינט המדיני-ביטחוני נועד היום (ד') בצהריים על מנת להכריע במחלוקת על גובה תקציב הביטחון. עם זאת, לא ברור האם היום תתקבל הכרעה לנוכח הפערים הגדולים בעמדות משרד האוצר ומערכת הביטחון.

נזכיר כי זה חודש ימים מתנהל ויכוח נוקב סביב תקציב הביטחון לשנת 2014 כשבאוצר דורשים לעמוד בקיצוץ של 3 מיליארד שקל, כפי שסוכם בדיוני התקציב, אולם במערכת הביטחון טוענים כי הקיצוץ שהאוצר דורש עומד בפועל על כ-7 מיליארד שקל עקב "התייקרויות" ואירועים בלתי צפויים. מדובר בפער של 4 מיליארד שקל, שאין דרך לסגור אותו אלא באמצעות קיצוצים בתקציבי המשרדים האזרחיים.

"הממשלה והכנסת אישרו את תקציב המדינה ובתוכו את תקציב הביטחון רק לאחרונה", אמר היום ל"גלובס" הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי. "התקציב הנוכחי משקף שינוי סדר עדיפויות של הממשל, ובו הסטת משאבים מהביטחון לטובת הוצאה אזרחית שמעודדת צמיחה. אין שום סיבה שבעולם ששלושה חודשים אחרי פותחים דבר כה מהותי לכלכלת ישראל".

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר היום למקורביו בשיחות סגורות, כי משמעות אי הקיצוץ בתקציב הביטחון היא כי לא תהיה אפשרות אמיתית לצמצם את הפערים בחברה ולהיאבק ביוקר המחיה לטובת מעמד הביניים. זו תהיה קריסה של החברה על חשבון מערכת הביטחון, הוא טען.

במערכת הביטחון ניכרה היום דריכות גבוהה לקראת הדיון עם ראש הממשלה. על רקע היעדר הבהירות לגבי היקף התקציב העתידי, לצה"ל אין למעשה תוכנית רב-שנתית מאושרת.

בימים האחרונים הזהירו בכירים במערכת הביטחון כי תקציב של 51 מיליארד שקל יוביל לעצירת הצבא תוך פגיעה משמעותית ברמת המוכנות שלו לתרחישים שונים. גורמים במערכת הזהירו כי במסגרת תקציב נמוכה, גם האימונים ותוכניות ההכשרה של חיילי המערך הסדיר עלולים להצטמצם משמעותית, וזאת לאחר שבקיץ האחרון צומצמו באופן ניכר האימונים של יחידות המילואים. "המשמעות של תקציב כזה הוא עצירה של הצבא. לא נוכל לספק ביטחון".

במערכת הביטחון מצביעים על שורת מהלכי התייעלות שנעשו בשנים האחרונות, ובכללן גם קיצוץ של 167 תקני כוח אדם במשרד הביטחון. השנה יצומצמו עוד כ-100 תקנים. מהלכים אלה כוללים גם קיצוץ בהיקף של 30% ממשלחות משרד הביטחון בחו"ל.