יש ביטחון, ויש תקציב ביטחון

אפשר לקצץ סכומי-עתק מבלי לפגוע בשמץ מצורכי הביטחון

על איזה נושא דנה היום (ג') הממשלה? תקציב הביטחון, אומרים לנו. אבל כשאומרים תקציב ביטחון, למה מתכוונים? תקציב אמצעי לחימה? מחקר? פעולות ואימונים? - בוודאי שגם כל אלה ואחרים כמותם. אבל לא רק. "תקציב הביטחון" כולל גם המון סעיפים שקשה מאוד להגדירם כ"ביטחוניים".

למשל, פנסיות של אנשי קבע. מכוניות (כמעט) לכל קצין, כולל נהגים משירות החובה, כולל דלק וטיפולים וכל השאר. ועוד הטבות שכר לאנשים שאמנם משרתים בצבא, אבל לא בהכרח משרתים את הביטחון. לכן, כשמדובר בפיטורים, קמה זעקה כאילו הצבא מתמוטט.

כל אנשי הרשימה המאושרת

הנה, למשל, היום ("הארץ") מתפרסמים נתונים על מוטבי הפנסיה התקציבית בשירות הציבורי. נתונים מזעזעים, ותאמינו לי, אני לא מזדעזע בקלות. 70, 80 אלף שקל לחודש. ברשימת המאושרים הזאת יש שופטים, דיינים, יועצים משפטיים ואפילו איש משמר הכנסת לשעבר. הפנסיה התקציבית בוטלה זה מכבר, היום היא כבר מחושבת באופן יותר צודק. אבל יש רבים שעדיין נהנים מנדיבותה המופלגת. ויש רבים, כולנו, המשלמים סכומים כאלה לאנשים שכבר אינם עובדים.

בין השאר, גם צה"ל התבקש לפרסם את הנתונים של מקבלי הפנסיה התקציבית אצלו. לפי הפרסום, הבקשה נתקלה בסירוב. לא מדובר בפעם הראשונה. אני עצמי נתקלתי בסירובים כאלה, בכל פעם שכתבתי על תנאי השכר המופלגים של אנשי הקבע (לא בתפקידי לחימה!!!). מוכנים לומר שהסכום אינו מדויק, אבל מסרבים לגלות את הסכום. סוד. ביטחוני כמובן. אסור לחשוף נתונים לאויב. גם לא של ג'ובניקים. גם לא את הסך הכולל של ההטבות, בלי פירוט.

קיצוץ יכול גם לשפר

הרמטכ"ל גנץ, כמו רבים לפניו, מאיים שקיצוצים יחבלו בתפקוד הצבא. כל רואה חשבון ראוי יוכל להראות לו איך אפשר לקצץ בסכומי עתק, מבלי ששערה אחת תיפול מצורכי הביטחון האמתיים. אדרבא, אפשר להראות לו איך קיצוץ אמיתי, לא קוסמטי, יכול לשפר את תפקוד הצבא וצורכי הביטחון. בתנאי, כמובן, שרואה החשבון לא יבוא משורות הצבא.

נשאר נתניהו

מגנץ ויעלון לא תבוא ישועה בעניין זה. הם אנשי צבא, שבאופן מסורתי מגוננים על עמיתיהם - ובאותה הזדמנות גם על עצמם. נשאר נתניהו שיכול לעשות זאת, אם יגלה מנהיגות בלתי מתפשרת. ואם ירצה, כמובן, כי מדובר במאבק לא קל - בשיגרה ובאנשים אינטרסנטיים. נראה מה יעשה.