הקמת מתקן קבלת גז נוסף לא תסתיים לפני שנת 2016

תושבי מטה המאבק של עמק חפר החלו היום בקמפיין לקראת ישיבת המועצה הארצית ב-12 בנובמבר

הקמת מתקן קבלה נוסף לגז הטבעי באזור מרכז הארץ לא תסתיים לפני 2016, כך העריך היום (א') המתכנן גדעון לרמן העומד בראש הצוות הממשלתי לקידום הפרויקט. תושבי מטה המאבק של עמק חפר החלו היום בקמפיין לקראת ישיבת המועצה הארצית ב-12 בנובמבר. המועצה שתדון בתסקיר הסביבתי של האתרים המוצעים להקמת המתקנים, תתבקש לאשר ולהעביר אותן להערות הוועדות המחוזיות. על פי לוח הזמנים המעודכן לאישור התוכנית (תמ"א 37ח'), היא צפויה להגיע לאישור הממשלה רק ביוני 2014 - כשנה לאחר המועד המקורי שנקבע כיעד.

הצוות בראשות לרמן ממליץ למדינה להקים את תחנות הקבלה בסמוך למתקן טיפול השפכים מרץ בעמק חפר וליד תחנת הכוח בחגית. המתקן בעמק חפר ימוקם כ-11 קילומטרים בתוך היבשה; והמתקן בחגית במרחק של כ-16 קילומטרים. כל מתקן יהיה בשטח של כ-130 דונם, אך השטח הכולל שיזדקק לו יגיע למעל ל-200 דונם בשל הצורך לשמור מרחקי בטיחות.

המרחק בין בתי התושבים הקרובים ביותר לבין גדר המתקן יעמוד על כ-1,300 מטרים במתקן בעמק חפר וכ-1,100 מטרים במתקן בחגית. עם זאת, אמר לרמן כי תושבי היישובים הסמוכים למתקנים לא יהיו חשופים לסכנה כלשהי וכי כל הסיכונים טופלו במסגרת מרחקי הבטיחות. גם נושא הוצאתם של חומרים רעילים מתוך המתקנים הוסדר לדברי לרמן על ידי המשרד להגנת הסביבה.

לרמן התייחס לטענת תושבי עמק חפר כי מיקומם של המתקנים הוכתב על ידי בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה, ואמר כי נשכר על ידי מדינת ישראל ולא דיבר מעולם עם תשובה בנושא מתקני קבלת הגז. כזכור, ביקשה המדינה מיזמי הגז להכין את התוכנית המקורית להקמת מתקני הקבלה, אך המועצה הארצית דחתה ביוני 2010 את התוכנית שהגישו היזמים להקמת מתקן באזור חוף דור - וקבעה כי על המדינה לקדם את הנושא בעצמה.

לפי הערכות, אילו המתקנים היו מוקמים לפי לוחות הזמנים המקוריים ניתן היה לחסוך מיליארדי שקלים כיון שהתוכנית המקורית של יזמי "תמר" הייתה להזרים את הגז למשק ב-2012. בנוסף לדחיית ההזרמה ל-2013, אושר ל"תמר" להניח צינור קטן מזה שתכננו להניח לחוף דור, וכתוצאה מכך יסבול המשק ממחסור חמור בגז טבעי מ-2015 - עד לתחילת הזרמת הגז ממאגר "לוויתן", ב-2017.