רוית דום, מנכ"לית רשת החינוך הטכנולוגי עמל

"לא ייתכן שמורה ילמד תלמידים מכונאות בהתבסס על מכונית שיוצרה לפני 25 שנה"

"אנחנו נמצאים בנקודת זמן קשה מאד", מזהירה מנכ"לית רשת החינוך הטכנולוגי עמל, רוית דום, "תיכף חלון ההזדמנויות לתקן את הנזק שנגרם לחינוך המקצועי במשך עשורים של הזנחה פושעת ייסגר, ואז האתגר יהיה קשה שבעתיים. המשק זקוק לידיים חכמות וזו לא בושה. הוא לא צריך רק מנהלים טובים וגם סייבר - צריך לדעת לתחזק".

חינוך מקצועי, כך לפי דום, עולה כסף: "זה היה סיפור מאד יקר: לא היה ציוד במעבדות הלימוד, הוא חייב סדנאות רלוונטיות ויקרות - אבל ההשקעה בתשתיות האלה רק הלכה וקוצצה ונוצרה גם בעיה של מחסור חריף ברמת המורים שצריכים להוביל את המערכת הזאת. מורה טוב הוא כזה שמצויד בידע פדגוגי וביכולת לרתק את התלמידים. אבל באין תשתיות מתאימות, נשחק מעמד המורה בעיני התלמיד. המורים שהובילו את המערכת בשנות ה-70 וה-80 בהצלחה כבר פרשו או שפורשים לגמלאות, ואין היום מורים שמצוידים במידע הרלוונטי ויותר מזה, במידע שיענה לצרכים של שוק משתנה בעוד חמש או שש שנים. וזה בדיוק הידע שתלמידים צריכים לקבל בזמן הזה.

כך שגם אם מערכת החינוך תרצה לחדש את המערכת הזאת - אין כוח הוראה שיכול להתאים לכך. לא ייתכן שמורה ילמד תלמיד מכונאות בהתבסס על מכונית שיוצרה לפני 25 שנה. היום, המכוניות מבוססות על מחשב מרכזי".

מנתוני רשת עמל עולה, כי כשליש מבין 13 אלף תלמידי החינוך המקצועי שבאחריות משרד הכלכלה לומדים בכ-20 מבתי הספר הטכנולוגיים שלה. לעמל יש 120 בתי ספר ברחבי הארץ שבהם לומדים בסך הכול 40 אלף תלמידים. שיעור הזכאים בקרב בוגרי הרשת לתעודת בגרות הוא כ-69% בממוצע.

"לומדים אצלנו בכל הרמות", אומרת דום, "ממגמות יוקרתיות ביותר, כמו הנדסת תוכנה עם התמחות בסייבר, ביוטכנולוגיה, מכטרוניקה, מערכות רפואיות ואלקטרוניקה ועד טכנולוגיות מקצועיות יותר - כמו מכונות, תכנון וייצור באמצעות מחשב (CNC), חשמל, מערכות קירור ומיזוג אוויר ועוד".

לדברי דום, היא לא מחכה שממשלת ישראל תחליט על העלאת קרנו של החינוך המקצועי בארץ. בחלקת האלוהים שלה, הרשת כבר מטמיעה סביבה לימודית חדשנית - בין השאר בשיתוף פעולה עם חברת אפל.

"בבית הספר הולץ אנחנו מנהיגים תוכנית לימוד חדשנית באמצעות מכשירים של אפל וזאת חוויית לימוד אחרת ועדכנית. בבית הספר שברמת דוד, התלמידים צוברים הכשרה על מטוסי אף 16 המשמשים את חיל האוויר. כך, את החינוך המקצועי בארץ אפשר יהיה לשקם באמצעות שילוב כוחות משמעותי ורציני בין התעשייה, ההסתדרות ומשרדי הממשלה, ושיהיה מעוגן בחקיקה סדורה. שילוב הכוחות הזה יסדיר יצירה של תוכניות חניכה בין מוסדות החינוך לבין מפעלים מתוקף חוק, או באמצעות מנגנון שייתן למעורבים במיזמים כאלה הקלות במס. אי-אפשר לקיים תוכניות כאלה בצורה נקודתית רק על בסיס של רצון טוב", סבורה דום.