המגדלים שמתכננים אדריכלי ההשקעה באי.די.בי

חשבתם שמגדל החברות שמתכננת קבוצת גרנובסקי-דנקנר לבנות מעל אי.די.בי גבוה? לא תאמינו כמה קומות יש אצל אדוארדו אלשטיין

לפעמים תרשים אחד שווה אלף מילים. הביטו בשני גורדי השחקים שמתככנות להקים הקבוצות המובילות במרץ לרכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי; שרשור החברות האינסופי שבאמצעותו מבקשים קבוצת דולפין שבראשות איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין וקבוצת גרנובסקי-דנקנר לשלוט בפירמידת חברות ההחזקה, שכבר היום היא הגבוהה ביותר בשוק ההון המקומי.

מה לא נכתב על המגרעות הרבות שטומנת בחובה שיטת הפירמידה בשוק ההון: מינוף גבוה ותלות בחלוקת דיבידנדים מהחברות התפעוליות - תמהיל שהוביל לקריסתן של לא מעט חברות החזקה בשנים האחרונות, ואי.די.בי בראשן; תמריץ לעסקאות בעלי עניין הפוגעות בציבור המשקיעים; מינוי מקורבים למשרות ניהול ומתן משכורות מנופחות המנותקות מהביצועים העסקיים, ועוד.

וכך, בזמן שעל פי המלצות ועדת הריכוזיות שהמלצותיה אושרו בכנסת, נדרשים בעלי שליטה מקומיים לקפל את מספר הקומות בפירמידת החברות שבשליטתם ל-3-2 קומות בלבד בשנים הקרובות, מציגה קבוצת גרנובסקי-דנקנר מגדל בן 5 קומות (מהן 3 חברות ציבוריות) מעל אי.די.בי, ומאפילה עליה קבוצת אלשטיין, עם בניין בן לא פחות מ-7 קומות (מהן שתי חברות ציבוריות).

אלשטיין מחזיק פחות מ-10% מההון

כל זה מוביל לכך שבדולפין, זרוע ההשקעות שבאמצעותה מתכנן אלשטיין להשקיע באי.די.בי, הוא שולט בשרשור בפחות מ-10% מההון של חברה זו. מעו"ד איתן אפשטיין בשם קבוצת אלשטיין נמסר בתגובה כי "השקעת קבוצת אלשטיין מתבצעת באמצעות דולפין, קרן השקעות הנשלטת במלואה (100%) על ידי חברת IRSA, חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסות בניו יורק ובבואנוס-איירס. מבנה השליטה ב-IRSA בנוי ממספר חברות הנמצאות כולן וכל אחת מהן בשליטתו של מר אדוארדו אלשטיין. כל אחד מהחברות במבנה השליטה שולטת בחברה הבת המצויה מתחתיה.

"אין כלל מקום לתאר את מבנה השליטה בדולפין כ'פירמידה'. פירמידה היא מבנה אחזקות שתכליתו מינוף. שרשרת השליטה בדולפין איננה ממונפת, נהפוך הוא - היא כוללת מספר חברות תפעוליות ציבוריות ופרטיות, בעלות עסקים חובקי עולם, אשר אינן ממונפות כלל לצורך ההשקעה וההחזקה בדולפין. בפרט, האחזקה של IRSA בדולפין, בשיעור של 100% - איננה ממונפת כלל".

הפירמידות
 הפירמידות