מאויב לאוהב? נורבגיה שוקלת לבטל איסור למכור נשק לישראל

בקואליציה החדשה באוסלו דורשת אחת מהשותפות לחדש מכירות תחמושת ונשקים לישראל כדי לסייע לתעשיית הנשק המקומית

האם נורבגיה צריכה לבטל את האיסור על מכירות נשק מתוצרתה לישראל? מחלוקת בסוגיה זו עלולה ליצור קרע בממשלה הקואליציונית החדשה באוסלו, שהחלה לכהן ב-16 באוקטובר. כך מוסר "דיפנס ניוז".

בראש הקואליציה עומדת מפלגת הימין הורי. את הדרישה לבטל את האיסור העלתה השותפה הזוטרה, המפלגה הפרוגרסיבית. דרישתה היא חלק ממדיניות רחבה יותר של המפלגה לתמוך בתעשיות הביטחוניות בנורבגיה באמצעות עידוד היצוא.

הורי טרם הודיעה האם היא מוכנה לתמוך בביטול האיסור. מצע המפלגה בבחירות האחרונות קורא אמנם לנקוט צעדים חדשים להרחבת יצוא הנשק מתוצרת מקומית, אך אינו מתייחס לאפשרות של הקלת המגבלות על יצוא נשק לישראל.

מכל מקום, כתב "דיפנס ניוז" בסקנדינביה מעריך שהצטרפותה של המפלגה הפרוגרסיבית לקואליציה תשפיע על מדיניות החוץ של הממשלה החדשה ותביא לשיפור היחסים עם ישראל, לאחר תקופה של יחסים צוננים בין ירושלים לאוסלו בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת בנורבגיה בראשות ינס סטולטנברג הסוציאליסטי, מ-2005 עד אוקטובר 2013. האיסור על יצוא נשק לישראל הוטל ב-2002.

אחד מהגורמים החשובים במסע להתחממות היחסים הוא קבוצת ידידי ישראל בפרלמנט באוסלו, בהנהגת המפלגה הפרוגרסיבית. הקבוצה עושה מאמצים נמרצים לחדש את סחר הנשק עם ישראל, לדברי יורנד ריטמן, ציר בפרלמנט מטעם המפלגה. הקבוצה נתמכת גם ע"י סיב ינסן, מנהיג המפלגה הפרוגרסיבית ושר האוצר בממשלה החדשה.

"אינני רואה שום הבדל בסיסי בין יצוא לארה"ב לבין יצוא לישראל", אמר ריטמן. "הנושא יעלה על סדר יומה של הממשלה בחודשים הקרובים". לדבריו, שיקום פעילות היצוא של התעשיות הביטחוניות בנורבגיה צריך להתחולל בד בבד עם התפתחות יחסים חמים יותר, מושתתים על הבנה, בין ירושלים לאוסלו. "המכשול הראשון שעמו נצטרך להתמודד הוא תיקון החוק לפיקוח על יצוא הנשק, שאוסר על מכירת ציוד צבאי לשראל".

מכל מקום, שר-החוץ, בורג ברנדה, אמר שהממשלה לא תחפז לקבל החלטות בנושאים רגישים, כגון האיסור על מכירות נשק לישראל: "אנו לא צופים שום סיבה מיידית לשנות את המדיניות הנוכחית על יצוא נשק לישראל".