שוק המט"ח: יציבות, הדולר היציג נקבע על 3.537 ש'

שלל נתוני מאקרו חשובים בעולם ■ יתרות המט"ח גדלו באוקטובר בכ-669 מיליון דולר

השקל נחלש קלות היום (ה') בשוק המט"ח המקומי מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. השער היציג של המטבע האמריקני נקבע ברמה של 3.537 שקלים, והאירו נקבע בעלייה קלה ל-4.779 שקלים. אתמול, נזכיר, הדולר היציג נקבע ללא שינוי ברמה של 3.53 שקלים, וגם האירו היציג נותר יציב על 4.77 שקלים.

מבנק ישראל נמסר היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו לסוף חודש אוקטובר בכ-80.6 מיליארד דולר, גידול בסך 669 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

הבנק המרכזי האירופי, בראשות הנגיד מריו דרגי, הוריד היום את הריבית בגוש האירו ב-0.25% לרמה של 0.25%. מדובר במהלך מפתיע, למרות שחלק מהכלכלנים טענו עוד לפני ההחלטה כי ייתכן שדרגי יוריד את הריבית בשל האינפלציה הנמוכה שנמצאת מתחת ליעד של הבנק המרכזי, העומד על כ-2%. האינפלציה בגוש האירו עומדת על 0.7%.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר בתגובה להפחתת הריבית בגוש האירו כי "הפחתת הריבית באירופה מהווה אישור חד משמעי לעובדה שהמשק האירופאי רחוק מלהתאושש והוא נדרש למנת חמצן נדיבה, מעבר למגוון האמצעים שהתשמשו בהם עד כה, לאחר שאותם כלים לא הצליחו לחולל את השינוי. שיעורי הצמיחה הנמוכים בסביבה נטולת אינפלציה והרצון לשפר את תנאי הסחר בתעשייה המקומית תמכו בהפחתת הריבית כצעד לעידוד הפעילות הכלכלית. התחזקות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים תומכת בהתחזקות הדולר גם בזירה המקומית, אולם הדולר נדרש לפרוץ את התחום של 3.56-3.58 במטרה לשוב ולהתחזק".

אגף החשב הכללי באוצר ממשיך להתערב בשוק המט"ח. יחידת ניהול החוב ביצעה אתמול עסקת גידור בהיקף של 100 מיליון דולר לאחר שביום קודם ביצעה עסקה דומה בכ-75 מיליון דולר במטרה לצמצם את החשיפה לשינויים בשערי מטבע חוץ. בחודשים האחרונים ביצעה היחידה לניהול החוב עסקאות גידור בהיקף כולל של 850 מיליון דולר, שיעור מזערי מכלל היקפי המסחר בשוק המט"ח המקומי בתקופה זו.

בארה"ב פורסם היום אומדן התמ"ג לרבעון השלישי שרשם עלייה של 2.8% לעומת צפי לצמיחה שנתית של 2% בלבד. כמו כן, החשש בשוק הוא כי ההשבתה הממשלתית האחרונה תפגע בנתוני הצמיחה לרבעון הרביעי. מחר יפורסם דוח התעסוקה החודשי לאוקטובר. הנתונים צפויים לרמז על תוכניות הפדרל ריזרב באשר לשינוי המדיניות המוניטרית המרחיבה במסגרתה הוא רוכש מדי חודש אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר. כלכלני ATRADE מציינים היום כי דוח תעסוקה טוב יחזק את הדולר ואילו נתונים מאכזבים יעודדו את הפד' שלא לבצע שינויים מוניטריים השנה, וזה למעשה יפגע בדולר.