תוצאות מעודדות לקיורטק בתרופה למלנומה גרוררתית

תוצאות במלנומה מאפשרות לחברה להשוות את התרופה לתרופות אחרות מאותה המשפחה שפתחו חברות אחרות

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) הודיעה היום על תוצאות מעודדות בניסוי שערכה החברה הבת שלה (53%), קיורקטק, בתרופה שלה CT-011, בטיפול במלנומה גרורתית. עם פרסום ההודעה נסחרת מניית החברה ללא שינוי ושווי החברה עומד על 990 מיליון שקל.

בניסוי יעילות שכלל 103 חולים בארה"ב ובישראל, שהיו בשלבים מתקדמים מאוד של המחלה, ולא הגיבו לטיפולים קיימים בשוק, ביניהם הטיפולים שיצאו לשוק בשנים האחרונות ונחשבים לטיפולים הטובים ביותר במחלה הקיימים היום.

לניסוי, שנערך ללא קבוצת ביקורת משום שלא נהוג להותיר חולי סרטן בניסוי ללא טיפול, היה יעד עיקרי ושני יעדים משניים. היעד העיקרי היה קיטון נראה לעין בכמות הגרורות. בתחום זה נצפתה תגובה חיובית מתונה של 10%. לעומת זאת, שיעור ההישרדות למשך 12 חודשים אחרי הניסוי - היעד המשני של הניסוי - התוצאות היו טובות מאוד, 65% מהחולים בקבוצת הניסוי.

לדברי החברה מדובר בתוצאות טובות לעומת תרופות אחרות הנמצאות היום בניסויים בשלבים דומים, ומבוססות על מנגנונים דומים - שהשיגו 60% הישרדות. עם זאת החברה תצטרך להראות בניסויים הבאים שלה, כיצד ייתכן כי שיעור התגובה האובייקטיבי הנמוך יחסית הניב תוצאות הישרדות טובות, ולשלול את האפשרות כי ההישרדות הטובה נבעה מסיבות אחרות. ובכל זאת, לדברי החברה, תוצאות הניסוי הזה, יחד עם תוצאות טובות קודמות בטיפול בלימפומה, הן מספקות כדי לתמוך במאמציה של החברה למצוא שותף למסחור התרופה. יצויין כי בניסוי נוסף במוצר, בסרטן המעי הגס, קיבלה החברה תוצאות לא ברורות.

החברה ציינה כי בניסויים הבאים (שלב III), שיעורי ההישרדות יהיו המדד המוביל, ולכן זהו המדד המעניין אותה גם בניסוי הזה. היא בחרה במקור במדד ראשי אחר, דווקא משם שקשה להוכיח הישרדות מהותית לאורך 12 חודשים בחולי סרטן.

קיורטק היא אחת החברות המבטיחות בקבוצת כת"ב. בעבר היה לחברה הסכם עם טבע, אולם טבע החליטה לוותר על ההסכם כחלק מתהליך הרה-ארגון שלה תחת ג'רמי לוין (אשר היה סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברת BMS כשזו הביאה לשוק את התרופה המובילה היום למלנומה). ימים יגידו האם טבע טעתה או צדקה כשהחליטה לוותר על המוצר.