דיווח: ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר בחודש יוני

אתר החדשות האמריקאי "דיילי ביסט" פרסום תסקיר של משרד האוצר בוושיגנטון, שלפיו קצב ונפח פרסום שמותיהם של גופים ואישים המפרים את הסנקציות על איראן - צומצמו מאז בחירתו של רוחאני לנשיאות

"הממשל האמריקאי ריכך את הסנקציות על איראן לאחר הבחירות לנשיאות ביוני"- כך דיווח היום אתר החדשות האמריקאי (ו') "דיילי ביסט", זאת בעוד שהשיחות בין איראן לשש מעצמות המערב מגיעות הערב לנקודת שיא, עם האפשרות לחתימה על הסכם בין הצדדים בנוגע לתוכניתה הגרעינית של טהרן.

בדיווח נחשף מסמך של משרד האוצר האמריקאי, שממנו עולה כי בששת השבועות טרם השבעתו של רוחאני לנשיאה של הרפובליקה האסלאמית, פורסם שמם של יותר ממאה גופים לאחר שלא צייתו להוראות הסנקציות האמריקאיות על טהרן. יחד עם זאת, לאחר שנבחר רוחאני - צוין שמן של 4 חברות בלבד, יחד עם 6 בני אדם פרטיים.

דובר משרד האוצר האמריקאי הכחיש את הטענות, ואמר ל"דיילי ביסט" כי "יעילותם של העיצומים על איראן היא לא במספר החברות או האנשים ששמם נקשר להפרת הסנקציות". לדבריו, העיצומים על הרפובליקה האסלאמית הם שהביאו אותה, בסופו של דבר, אל השיחות בז'נבה.

"פרסום שמות החברות הוא חשוב משום שהוא עוזר לזהות גופים וחברות שמנצלים לרעה את המערכת הפיננסית הבינלאומית", אמר אבי ג'וריש, לשעבר בכיר במשרד האוצר האמריקאי שהיה מעורה בהטלת הסנקציות על איראן.

בתחקיר צוטט גם מארק דובוביץ, העומד בראש הקרן להגנה על הדמוקרטיה בארצות-הברית, שאמר כי "בחמשת החודשים מאז בחירתו של רוחאני לנשיאות, הציע הממשל האמריקאי לאיראן שתי הצעות עיקריות להקלה בסנקציות". לדבריו, חלה "האטה משמעותית" בקצב פרסום שמות הארגונים והאישים שהפרו הסנקציות, בעוד שהאיראנים עצמם עשו ככל שביכולתם כדי לעקוף אותן תוך שימוש בחברות קש.

קרי בשווייץ: "אין עדיין הסכם עם איראן"

בתוך כך, עם נחיתתו בז'נבה שבשווייץ, אמר מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בהצהרה לעיתונאים כי לפי שעה "אין כל הסכם עם איראן בנוגע לתוכניתה הגרעינית". לדבריו, עדיין קיימים חילוקי דעות בין הצדדים וייעשו מאמצים "ככל שניתן על מנת לצמצם אותם". בהמשך, צפוי קרי להיפגש עם מקבילו האיראני, ג'וואד זריף.

גם שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה יגיעו היום לאתר השיחות. הרקע להגעתם הבהולה עדיין לא ברור, ועל-פי דיווחים ייתכן כי הצדדים יחתמו בסוף השבוע על הסכם. מוקדם יותר הביע ראש הממשלה נתניהו התנגדות חריפה לאפשרות של חתימת הסכם שכזה, וציין זאת בפני קרי בטרם המריא האחרון לשווייץ.