קרי: אנחנו לא עיוורים, אך מוכרחים לעשות ויתורים לאיראן

שר החוץ של ארה"ב בראיון ב-NBC: "לא צריך להיחפז; אנו צריכים לקבל את העסקה הנכונה" ■ נתניהו: "איראן עומדת לזכות בפרס הגדול במפעל הפיס"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, התנצחו הערב (א'), בראיונות נפרדים ברשתות טלוויזיה אמריקאיות, על הדרך האופטימלית להתמודדות עם התוכנית הגרעינית של איראן, לאחר ששיחות ז'נווה הסתיימו בלא כלום. הערב הגיעה לישראל וונדי שרמן, תת שר-החוץ האמריקאי, שעומדת בראש המשלחת של ארה"ב לשיחות, כדי לעדכן את מקבלי ההחלטות בירושלים על מה שאירע בז'נווה.

בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC אמר קרי, כי לאחר שארה"ב והחברות האחרות במועצת הביטחון, וכן גרמניה, הצליחו להביא את איראן אל שולחן הדיונים בז'נווה, הן צריכות לעשות כמה ויתורים לטהראן כדי להגיע, בסופו של דבר, לתוצאה אופטימלית.

ארה"ב ובעלות בריתה "ניצבות מאוחדות במאמץ להגיע לתוצאה שלדעתנו תעניק לישראל את הערובות שהיא דורשת", אמר קרי.

אולם הוא הדגיש, כי מנהלי המו"מ חייבים לגלת נכונות מסוימת לרופף את הסנקציות על איראן כדי להפגין מידה מסוימת של רצון טוב לחסן רוחאני ולמנהיגים איראניים אחרים.

אך הוא הוסיף: "אנו לא עיוורים ואינני חושב שאנו טיפשים. אני חושב שיש לנו תחושה עמוקה למדי כיצד למדוד האם אנו פועלים למען האינטרסים של ארצנו ושל העולם כולו".

בתשובה על שאלה שהתייחסה להסתייגויות ישראל מהעמדה האמריקאית, אמר קרי: "אני לא בטוח שרה"מ נתניהו, עם כל הכבוד שאני רוחש לו, יודע בדיוק את כל הפרטים מפני שעדיין לא הגענו אליהם בדיונים... לא מדובר בעסקה חלקית ואני רוצה להבהיר זאת באופן הבהיר ביותר, כפי שאמרתי ישירות לנתניהו: מדובר בצעד ראשון במאמץ לקבע את תוכנית הגרעין האמריקאית במצב שבו היא נמצאת כיום, כדי שהאיראנים לא יוסיפו להתקדם במאמצי הגרעין שלהם בעוד המו"מ עימם נמשך. לא תהיה הקלה בסנקציות... נדמה לי שישראל תהיה בטוחה יותר אם האיראנים לא יתקדמו בתוכנית הגרעינית שלהם".

ארה"ב שואפת להניע את איראן לבלום פיתוח נוסף של נשק גרעיני, אך בלימה כזו תהיה רק צעד ראשון לקראת פירוק גמור של התוכנית הגרעינית האיראנית, ובינתיים הסנקציות ישארו על כנן. "איש לא מדבר על זניחת משטר הסנקציות הנוכחי", הוא הדגיש.

"הצבענו למען הסנקציות האלה כדי להביא את איראן אל שולחן הדיונים", הוסיף שר החוץ האמריקאי. "עכשיו, כשהאיראנים ליד השולחן, אנו צריכים להראות מידה מסוימת של רצון טוב כדי להגיע למטרה שאנו שואפים להגיע אליה".

הוא הסביר: "אם הפגנת הרצון הטוב של איראן היא נכונות להקפיא את התוכנית הגרעינית ולאפשר לנו גישה חסרת תקדים (למתקנים גרעיניים)... אז ארה"ב ושותפותיה חייבות לתת לאיראנים משהו שהם רוצים, כלומר הקלה מסוימת בסנקציות".

ראש הממשלה חלק על הדברים בראיון בתוכנית "מול פני האומה" ברשת CBS. הוא הבהיר שהוא מודע היטב למה שמתרחש בדיונים. וכי העסקה שנדונה בז'נווה אינה עסקה טובה. "אני מבטא לא רק את חששות ישראל אלא גם את החששות של רבים אחרים באזור, אמר נתניהו. "יש (מדינות במזה"ת) שמביעות חששות אלה בקול רם, ויש שאומרות זאת מאחורי דלתיים סגורות, אך אני יכול לומר שגורמים רבים באזור שותפים לתחושה שאיראן עומד לזכות בפרס הגדול במפעל הפיס. זה לא טוב. זה לא טוב לנו, זה לא טוב לאמריקאים, זה לא טוב למזה"ת וזה לא טוב גם לאירופה".

"איראן לא נותנת למעשה שום דבר ומקבלת המון", הוסיף ראש הממשלה.