העליות יימשכו? "גיאות יכולה להימשך גם 15 שנים ויותר"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: מכפיל הרווח הממוצע של ה-S&P 500 עומד כיום על כ-16.7, והצפי הוא כי רווחי החברות ימשיכו לצמוח גם בשנה הבאה

העליות האחרונות במדדי המניות המובילים בוול סטריט, והטיפוס של הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 לשיאים חדשים שוב מעלים חששות בקרב משקיעים וסוחרים מפני ירידות חדות ואף מפולת בעתיד הקרוב. על אחת כמה וכמה שמאז השפל במארס 2009 מדד ה-S&P 500 הניב תשואה של כ-160%.

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, אומר ל"גלובס" כי "מבחינת רמות המחירים, נראה שבסה"כ המניות מתומחרות במחירים הוגנים ובמקרים רבים אף מתחת לשוויין הכלכלי. למרות העליות מכפיל הרווח הממוצע של ה-S&P 500 עומד כיום על כ-16.7 והצפי הוא כי רווחי החברות ימשיכו לצמוח גם בשנה הבאה. המכפיל הזה איננו זול במיוחד, אך גם לא יקר, במיוחד בהתחשב בצפי להמשך השיפור בתוצאות הכספיות".

- כמה זמן הגיאות יכולה להימשך?

"משברים כלכליים בדרך כלל מתרחשים כאשר המשקיעים וההנהגה הכלכלית שאננים, מתעלמים מבעיות, שוכחים מן המשבר הקודם ומחירי המניות מוגזמים. נכון להיום, הכלכלה האמריקאית והאירופאית נמצאות עדיין בהתהליך התאוששות מן המשבר שהחל בשנת 2008".

"הזיכרון מן המשבר עדיין טרי, כל תשומת הלב של ההנהגה הכלכלית מוקדשת לפתרון הבעיות ולמניעת משבר חוזר, אין התעלמות מבעיות ובוודאי שאין שאננות באוויר. גם מחירי המניות סבירים ובמקרים רבים די נמוכים. כמובן, שאין ביטוח מפני משבר עתידי. יחד עם זאת, סביר להניח שמשבר כזה יתרחש כשכולם יירדמו בשמירה. נכון להיום, כולם דווקא מאד עירניים ודרוכים".

"שוק המניות החל את מסע העליות שלו לפני כ-4 וחצי שנים. זה אולי נשמע הרבה, אבל תקופת גיאות יכולה להימשך גם 15 שנים ויותר, כמו שקרה בשנות ה-80' וה-90' של המאה העשרים. בהחלט ניתן ללמוד מכך, שגיאות יכולה להימשך הרבה יותר מ 4-5 שנים. לפי הגישה הזו, אנחנו עדיין נמצאים הרבה לפני חצי הדרך".

- אז צפוי ראלי סוף שנה מסורתי?

"השבועות האחרונים של סוף השנה והשבועות הראשונים בתחילת שנה, הן בדרך תקופות חזקות בשווקים. ישנן תאוריות שונות לגבי הסיבות לכך: רצון של גופים גדולים לשפר תשואות לקראת סוף השנה, שהרי חלק מן הפעילים בוול סטריט מתוגמלים על ביצועי השנה הקלנדרית שהסתיימה. בנוסף, קיים רצון לפתוח שנה חדשה באווירה חיובית. סיבות נוספות עשויות להיות קשורות לתקופת החגים ובמיוחד לאוירת הקניות של חג המולד, שמושכת רבים לקניונים. כל אלו כמובן לא מבטיחים דבר, אבל בהיעדר אירועים חריגים, האווירה בשווקים עשויה להיות חיובית".

- איזה סקטורים עדיפים?

"אווירת הגיאות סוחפת כיום את מרבית הסקטורים כלפי מעלה. תחת ההנחה שהגיאות תימשך, ניתן לציין את סקטור הבנקים, שצפוי להמשיך ליהנות מהשיפור הכללי במצב הכלכלה, מעלייה מתונה בריבית לטווח ארוך, הירידה בהפרשות לחובות מסופקים וצפי לגידול מתון בביקוש להלוואות. סקטור הריטייל, יושפע במידה רבה ממצב עונת המכירות בחגים. בנוסף, ניתן לשים לב שמדדי המניות הקטנים יותר, מציגים ביצועים עודפים".

*** רן קבין הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרן נאמנות. למועד זה, חלק מהניירות ו/או מאסטרטגיות ההשקעה המוצגים בכתבה מוחזקים בחלק מן התיקים ו/או בקרן. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.