שיבושים ברוב מפעלי כיל בנגב; העובדים חוששים מפיטורים

מדובר בוועדי העובדים של המפעלים פריקלאס, תרכובות ברום, מפעלי המגנזיום, רותם אמפרט ומפעלי תובלה

ועדי העובדים של חמישה מבין שישה מפעלי כיל בנגב פתחו היום (ב') בעיצומים בעקבות החשש מתוכנית התייעלות שמגבשת הנהלת הקבוצה. לטענת הוועדים, ההנהלה מקדמת תוכנית לצמצום בהוצאותיה שתכלול גם פיטורים של עובדים. מדובר בוועדי העובדים של המפעלים פריקלאס, תרכובות ברום, מפעלי המגנזיום, רותם אמפרט ומפעלי תובלה. עובדי מפעלי ים המלח לא הצטרפו למהלכי המחאה.

במסגרת מחאת הוועדים, העבודה בחמשת המפעלים של כיל החלה בשעה 10:00 בבוקר וקדמו לה אספות הסברה: "ההנהלה כבר החלה ביישום צעדים לצמצומים במפעלים והראשונים לשלם את המחיר הם העובדים", אמר יו"ר ועד עובדי רותם אמפרט, משה חדד. "ההנהלה לא משתפת אותנו בתוכניותיה ומסתפקת בהצגה של מצגת כללית ועמומה שלא מפרטת את צעדי הצמצום. לא נאפשר להנהלה לזרוק עובדים שעבורם המפעלים האלה הם צינור החמצן היחיד להם ולמשפחותיהם".

לדברי יו"ר ועד עובדי תרכובות ברום, אבנר בן סניור, "עוד השבוע נכריז על סכסוך עבודה בעקבות תוכנית שההנהלה מכנה בשם 'גראונד זירו' ונועדה להוביל לצמצום במספר העובדים במפעלים במסגרת תוכנית לייעול העבודה".

בזמן שהפעילות ברוב מתקני כיל התחדשה עם סיום אספות ההסברה, עובדי מפעלי תובלה שמקיימים בשנה האחרונה עם הנהלת הקבוצה משא ומתן בעניין הסכמי שכר, המשיכו במחאתם וקיימו שביתת אזהרה בת יום אחד. במסגרת מחאתם העובדים הקדימו ונערכו לחסימת הגישה למתקני כיל למקרה שהנהלת הקבוצה תנסה לקיים את העבודה באמצעות עובדי קבלן. "בסוף השבוע האחרון פנינו למנכ"ל כיל, סטפן בורגס, ודרשנו ממנו הבהרות בנוגע לתוכניות המתגבשות ודרשנו שיקיים אתנו שיח שקוף על כוונותיו. קיבלנו מענה מאכזב שלפיו אם יוחלט על מהלך כלשהו אנחנו נקבל עדכון לגביו. אנחנו דורשים להיפגש אתו בדחיפות כדי לשמוע ממקור ראשון על התוכניות המתהוות", אמר בן סניור.

בחמשת המפעלים של כיל בדרום מתכוונים להמשיך ולקיים במהלך הימים הקרובים פעולות מחאה, ואף מאיימים להחריף אותן במקרה שלא תתקיים הידברות ישירה עם ההנהלה. בן סניור העריך היום כי בתום תהליך ההתייעלות עשויה הנהלת כיל לצמצם את מספר העובדים במפעליה בדרום במאות רבות. עם זאת, גורמים שמקורבים להנהלת כיל טענו במהלך הימים האחרונים כי תוכניות ההתייעלות שעדיין נמצאות בשלבי דיון ובירור לא אמורות לכלול פיטורי עובדים.

ממפעלי תובלה נמסר בהתייחס למהלכי המחאה של העובדים כי "אין סיבה לעיצומים. בין הצדדים מתקיים מו"מ ואנחנו מאמינים שניתן לסיימו בהסכמת הצדדים בהקדם".

מכיל נמסר: "הצטערנו והופתענו מהעיצומים שננקטו על ידי חלק מוועדי העובדים בחברות כיל בישראל. אין סיבה ואין הצדקה לעיצומים שננקטו ע"י העובדים בחברות הבנות. וועדי העובדים לא ביקשו במכתבם למנכ"ל כיל פגישה. כבר לפני שבועיים המנהלים של החברות הבנות נפגשו ועדכנו את וועדי העובדים במצב העסקי של החברות וסוכם שפגישות העדכון יימשכו.במקום להידבר, הוועדים נוקטים בעיצומים. המצב המאתגר בשווקים בהם פועלת כיל, מחייב להגביר את כושר התחרות שלה. אנו מצפים שהעובדים יגלו אחריות וישתתפו בתהליך חיזוק החברות.הדברים נעשים בשקיפות מלאה ותוך יידוע ושיתוף הוועדים".