מצעד ההנפקות: גם Chegg מנפיקה לפי 1.1 מיליארד דולר

האנג'ל הישראלי אורן זאב היה אחד המשקיעים הראשונים בחברה ■ Chegg הקימה בישראל מרכז פיתוח לאחר שרכשה סטארט-אפ מקומי לפני כשנתיים

הנפקת טוויטר מהווה כר פורה ללא מעט חברות לנסות את מזלן בשוק החברות הציבוריות. הבאה בתור היא חברת Chegg האמריקאית שעיקר עיסוקה הוא השכרת ספרי לימוד לסטודנטים בארה"ב ומחוצה לה. החברה, שהוקמה ב-2005 על-ידי אוסמן ראשיד ואיוש פאמברה, מנוהלת על-ידי דן רוזנצוויג, לשעבר סמנכ"ל התפעול של יאהו ומנהל חטיבת גיטר הירו באקטיביז'ן בליזארד.

החברה, ששמה הוא שילוב של Chicken ו-Egg, החלה את דרכה כשירות אינטרנטי להשכרת ספרי לימוד פיזיים, אותם הייתה שולחת לסטודנטים בדואר. בתחילת הדרך השקיע בה האנג'ל הישראלי אורן זאב כ-4.7 מיליון דולר, כשלפי התשקיף שהוגש באוגוסט מניות אלה רשומות תחת חברת Moos, שבה הוא שותף, והיא מחזיקה 9.8% ממניות Chegg. מדובר באחזקות ששוות יותר מ-100 מיליון דולר.

זאב היה גם זה שעזר לחברה לפני שנתיים להיכנס לתחום הדיגיטלי, כששידך בין ההנהלה לבין היזם הישראלי אוהד אדר פרסמן, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ 3D3R. החברה של פרסמן עסקה בפיתוח אפליקציות בפורמט HTML5 ולמעשה עזרה ל-Chegg לעשות את המעבר הכה מתבקש מהשכרת ספרי לימוד פיזיים לספרי לימוד דיגיטליים. בעקבות הרכישה הוקם בפארק המדע ברחובות מרכז פיתוח מקומי של Chegg, שמטרתו להוביל את תחום המובייל בחברה - הן דרך מודל HTML5 והן באמצעות אפליקציות מובייל. את המרכז המקומי מוביל שחף שקוף, שעבד אף הוא ב-3D3R, ומועסקים בו 11 עובדים, כשהתוכנית היא לגייס מפתחי מובייל נוספים ולהגדיל את מצבת כוח האדם.

עסקת רכישת החברה הישראלית, כך פורסם, בוצעה במניות לפי שווי של 1.1 מיליון דולר. לא פורסמו פרטים נוספים, כך שלא ניתן לדעת כמה שוות מניותיו של פרסמן עם הנפקת החברה.

חברת Chegg גייסה 195 מיליון דולר מקליינר פרקינס, Pinnacle Ventures, Insight Venture Partners ואחרים. החברה תציע בהנפקה כ-15 מיליון מניות, כשאתמול נסגר התמחור על 12.5 דולר למניה - מעבר לרף העליון של התחזיות. החברה מתכוונת לגייס 187.5 מיליון דולר, כשההנפקה מקנה לחברה שווי של כ-1.1 מיליארד דולר.

הכנסות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים עמדו על 178.5 מיליון דולר, כשהרווח EBITDA עמד על 22.7 מיליון דולר והפסד על בסיס GAAP של 50.4 מיליון דולר. את ההנפקה בבורסה בניו יורק תחת CHGG, ילוו ג'יי.פי מורגן ובנק אוף אמריקה.

280 אלף ספרים

בשנה האחרונה השתמשו בשירותי צ'ג כשבעה מיליון סטודנטים. 1.2 מיליון נוספים השתמשו בשירותים באמצעות אפליקציית המובייל. החברה מפעילה מרכז משלוח ענק בקנטקי, כשבמלאי החברה ישנם 180 אלף ספרים פיזיים ועוד 100 אלף ספרים דיגיטליים. מחירי השכרת הספרים מחושבים בזמן אמת ומתבססים, בין היתר, על ביקוש והוצאות החברה לרכישת הזכויות על הספרים. מטה החברה הראשי יושב בסנטה קלרה בקליפורניה.

על אף הכניסה לעולמות הדיגיטל, החברה עדיין נשענת על העולם הפיזי. ב-2012 היוו השירותים והמוצרים הלא מודפסים רק 13% מההכנסות, בעוד בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה לכדי 20%. לחברה 418 אלף משתמשים משלמים - החל מ-15 דולר לחודש ועד למנוי שנתי של 75 דולר.

עיקר הכנסות החברה מגיעות אמנם מהשכרת הספרים, אך לצידם מתקיימת ברקע גם פעילות שיווק לסטודנטים שמכניסה כסף ל-Chegg. כך, אם החברה שולחת ספרי לימוד פיזיים לסטודנטים, יצרנית דאודורנטים שרוצה לפנות לקהל צעיר ואינטליגנטי יכולה לצרף את המוצר שלה לחבילה הנשלחת לסטודנט.

המתחרות הגדולות של החברה הן ענקית הקמעונאות האינטרנטית אמזון, שנכנסה באחרונה לתחום השכרת ספרי הלימוד וחברת BookRenter. חברת Chegg מציעה את שירותי השכרת הספרים הפיזיים רק בארה"ב, כשספרים דיגיטליים ניתן לשכור מכל מקום בעולם, אך היא פועלת רק באנגלית.

מלבד השכרה, ב-Chegg מציעים גם יכולות נוספות על-גבי הספרים כמו מאגר של שאלות ותשובות לחומר הנלמד וכן יכולת לשאול משתמשים ומומחים של החברה שאלות בנוגע לתוכן הספרים.