זעם בארה"ב: נפתלי בנט לוחץ להתנגד לעסקה עם איראן

שר הכלכלה נמצא בוושינגטון ומנסה לשכנע מחוקקים ■ שר האוצר ג'ון קרי לסנטורים: התעלמו מדברי הישראלים ■ העסקה בסכנה: הממשל מתקשה לסכל הטלת סנקציות חדשות

ממשל אובמה נאלץ להתמודד עם בעיה פוליטית נפיצה חדשה: מחוקקים משתי המפלגות, בסנאט ובבית-הנבחרים, דוחים בגלוי את קריאתו של שר-החוץ, ג'ון קרי, להימנע מהטלת סנקציות חדשות על איראן. מקור בוושינגטון אמר אמש ל"גלובס", כי בחוגי הממשל שורר זעם על יוזמתו של שר הכלכלה, נפתלי בנט, להיפגש אישית עם מחוקקים בקונגרס ולשכנעם להתנגד לעסקה אפשרית עם איראן, שכרוכה בהקלת נטל הסנקציות.

נראה שהכעס בממשל בא לידי ביטוי בדברים שנשא קרי בשימוע בדלתיים סגורות בוועדת הבנקאות של הסנט, אמש. מגזין האינטרנט "באזפיד" דיווח על חילופי הדברים בשימוע כך: עוזר למחוקק בסנט, שמודע למה שהתרחש בפגישה, אמר, כי "כל אימת שמישהו אמר משהו על 'מה יאמרו הישראלים', קטע קרי את הדובר ואמר, 'אתה צריך להתעלם ממה שהם אומרים לך, הפסק להאזין לדברי הישראלים על נושא זה'".

בעוד שקרי לא הזכיר את בנט בנאומו, אמר ל"גלובס" מקור על גבעת הקפיטול, כי גורמים מסוימים בממשל רואים בביקור בנט מעשה לא יאה. לדעת המקור, דברי קרי בשימוע משקפים דעה זו. "אנשים בממשל משתמשים במילה חוצפה", אמר המקור. "הם טוענים, איך היה נתניהו מגיב לו אובמה היה שולח שר בקבינט שלו לירושלים כדי שיעשה לובינג אצל ח"כים נגד הרחבת ההתנחלויות"?

בנט, שהשתתף אמש באירוע למען שדרות בניו-יורק, צפוי להיפגש היום (ה') בוושינגטון עם סנטור ג'ון מקיין, לנאום במכון ברוקינגס ולערוך פגישות נוספות בוושינגטון. עוזר של בנט אמר, שהוא מתכנן בליץ נגד עסקה אפשרית עם איראן.

השימוע בוועדת הבנקאות העיד על המרירות שמאפיינת בימים אלה את היחסים בין ממשלת ישראל לממשל אובמה. לפי הדיווח ב"באזפיד", אמר אחד המשתתפים, סנטור מארק קרק, רפובליקאי מאילינוי: "זה היה אנטי-ישראלי למדי. הייתי אמור להפסיק להאמין לכל מה שהישראלים אמרו לי לפני זמן קצר, ואני חושב שלישראלים יש שירות מודיעין טוב למדי". לדבריו, הישראלים אמרו לו שהעסקה המוצעת תגרם לפיגור של 24 ימים בלבד בתכנית הגרעינית של איראן.

בשימוע אמר קרק: "איך הייתם מגדירים מתון איראני? אחד שנגמרו לו הקליעים ונגמר לו הכסף".

לאחר מכן הוא אמר לכתבים: "אני חושב שאנו צריכים להאיץ את הסנקציות. דברי קרי היו בלתי משכנעים והם לא היו מספיקים מבחינת ביטחונה של ישראל".

"היום ראיתי את המלחמה הגרעינית העתידית במזה"ת", אמר קרק. הוא אף השווה את ממשל אובמה לממשלת נוויל צ'מברלין.

סנטורים רפובליקאיים אחרים מתחו אף הם ביקורת על דברי קרי בשימוע. "דבריו היו אמוציונליים", אמר הסנטור בוב קורקר, רפובליקאי מטנסי. "אני מוכרח לומר שאני מאוכזב מהצגת הדברים".

אפילו יו"ר ועדת הבנקאות, טים ג'ונסון, דמוקרט, אמר שאינו בטוח כיצד איזו החלטה תקבל הוועדה. כמה מחוקקים דמוקרטים בכירים אמרו, לא לציטוט, שממשל אובמה נופל קרבן לתכסיסים ערמומיים של האיראנים. הציר הדמוקרטי ג'ראלד קונולי, מווירג'יניה, אמר כי ממשל אובמה "מזיל דמעות תנין" על גורל העסקה אם יוטלו סנקציות חדשות.

קרי אמר בשימוע, שבעוד שהסנקציות החזקות שננקטו עד עתה דחפו את איראן אל שולחן הדיונים, הידוק החגורה בשלב זה ירחיק את האיראנים ממנו. "הסכנה היא, שאם הקונגרס ינקוט צעדים חד-צדדיים ויחמיר את הסנקציות, הדבר יגרום לאבדן האמון ההדדי במו"מ ויביא לשבירתו. אנו מבקשים עתה מכולם להירגע, לבחון בקפידה מה ניתן להשיג ומה המציאות".

פקידי ממשל, שמצוטטים הבוקר ב"ניו יורק טיימס", אמרו כי ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מהסכם עם איראן, שיביא להקפאת התכנית הגרעינית של טהראן לשישה חודשים, ואף יביא לגלילה לאחור של כמה מחלקיה. הקפאה זו תיתן לממשל מרחב זמן להוסיף ולנהל מו"מ עם האיראנים. הם הדגישו, שההקלות המתוכנות קשורות רק לפתיחת חשבונות קפואים בבנקים, ולא לביטול סנקציות.

השימוע בוועדת בנקאות היה חלק ממאמץ עילאי של הממשל למנוע הטלת סנקציות חדשות. גם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, נשלח לשוחח עם מחוקקים והנשיא אובמה שוחח עם מנהיגי צרפת ובריטניה לקראת חידוש השיחות עם איראן, ב-21 בנובמבר. מכל מקום, הלך הרוח על גבעת הקפיטול מעיד על כך שהמחוקקים אינם קשובים לקריאת הבית הלבן, וסנקציות חדשות יביאו קרוב לוודאי לביטול המו"מ עם טהראן.