תוכנית המתאר של תל אביב-יפו נחתמה להפקדה להתנגדויות הציבור

התוכנית כוללת הוספת 35 אלף יחידות דיור בעיר עד 2025 החתימה על הפקדת התוכנית בוצעה שמונה חודשים לאחר החלטת הוועדה המחוזית

תוכנית המתאר לעיר תל אביב-יפו, הכוללת הוספת 35 אלף יחידות דיור עד שנת 2025, נחתמה היום (א') להפקדה להתנגדויות הציבור. החתימה על הפקדת התוכנית בוצעה שמונה חודשים מיום החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב על הפקדת התוכנית.

תוכנית המתאר לתל אביב, שיזמה עיריית תל אביב באמצעות מינהל ההנדסה בעירייה בארבע השנים האחרונות, קובעת את מגמות התכנון ואופן התפתחותה של העיר עד לשנת היעד 2025. על פי תחזית העירייה, בשנת 2025 יהיו בתל אביב 450 אלף תושבים, לעומת 400 אלף תושבים המתגוררים בה כיום. בהתאם לכך, כוללת התוכנית הגדלת מלאי הדירות בעיר ב-35 אלף יחידות דיור חדשות, זאת נוסף על 75 אלף יחידות דיור שנמצאות בשלבי אישור שונים וטרם נבנו. בנוסף צופה העירייה כי ב-2025 יעבדו בעיר 486 אלף בני אדם, לעומת 400 אלף איש העובדים בה כיום. לפיכך התוכנית כוללת גם הוספת 5 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה בעיר. בין היתר יוקם אזור תעסוקה חדש בדרום העיר, סמוך לצומת חולון.

בנוסף קובעת תוכנית המתאר העתקת התחנה המרכזית החדשה ממקומה הנוכחי בצומת הרחובות לוינסקי ולבנדה, לשני אזורי מטרופולין חדשים, האחד בצפון העיר סמוך לתחנת רכבת מרכז והאחר בדרום העיר סמוך לצומת חולון. במקומה של התחנה המרכזית החדשה יוקם אזור תעסוקה הכולל גם הקמת שטחי מלונאות ומגורים.

שכונות מסוימות בתל אביב וביפו יסומנו כשכונות היסטוריות שבניית מגדלים בתחומן תיאסר, דוגמת העיר הלבנה, כרם התימנים, נוה צדק, פלורנטין, המושבה האמריקאית, יפו העתיקה, עג'מי וגבעת עליה.

מנגד, קובעת התוכנית הפיכת ארבעה רחובות לצירים מסחריים: רחוב אינשטיין יהפוך לרחוב העירוני המרכזי של רמת אביב תוך ניצול העובדה שבעתיד יעבור בו הקו הירוק של הרכבת הקלה. רחוב לה גארדיה יהפוך לרחוב העירוני המרכזי של שכונת יד אליהו ומזרח העיר, רחוב ארלוזורוב, שגם בו מתוכנן לעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה, יהפוך לציר מסחרי ראשי במרכז העיר, ורחוב שלבים הסמוך לאצטדיון בלומפילד יהפוך גם הוא לציר המחבר בין יפו לבין תל אביב.

עוד קובעת התוכנית הקמת טיילת חדשה לאורך נתיבי איילון שתשמש הולכי רגל ורוכבי אופניים. הטיילת תחבר בין פארק הירקון בצפון העיר לפארק אריאל שרון בדרומה.

בנוסף, רחוב המסילה שבין דרך יפו ורחוב אילת לבין נוה צדק יהווה ציר המקשר בין שדרות רוטשילד לבין חוף הים והטיילת. הציר יעבור מעל הקו האדום המתוכנן של הרכבת הקלה.

עוד נקבע כי שטח תחנת הכוח רידינג יצומצם לטובת שטחים ציבוריים שיהיו פתוחים לציבור.

משמעות אישורה העתידי של תוכנית המתאר תבוא לידי ביטוי בעיקר בלוחות הזמנים של הוצאת פרויקטים לבנייה אל הפועל. לאחר אישורה הסופי של התוכנית בוועדה המחוזית, יינתנו לוועדה המקומית סמכויות לאשר תוכניות מפורטות התואמות את תוכנית המתאר, מבלי שיזמי תוכניות יתבקשו לאשר תוכניות בהליכים ממושכים ומסורבלים בוועדה המחוזית.

בעבר נהגה הוועדה המקומית תל אביב לאשר מסמכי מדיניות לגבי אזורים מסוימים או בנושאים מסוימים. תוכנית המתאר משכללת את המדיניות וכוללת בתוכה שמירה וחיזוק מעמדה של תל אביב כמרכז כלכלי ותרבותי, קידומה של תל אביב כעיר אטרקטיבית למגורים לכל הגילים, ייעול השירות לתושבי העיר, צמצום מטרדי סביבה וקידום מערכת תחבורה רב אמצעית, קביעת מדיניות ברורה להתחדשות עירונית, ציפוף, בנייה גבוהה, תחבורה, צורכי ציבור סביבה ונושאים נוספים.

התכנית כוללת שינוי מהותי במצב הקיים, בכך שיוגדרו שימושים לכל ייעוד קרקע. הגדרת השימושים תאפשר גמישות תכנונית לוועדה המקומית, במקביל לוודאות ושקיפות ליזם ולציבור.