דיווח: פרוחורוב ירכוש את חלקו של קרימוב באורלקלי

האנליסט ירון פרידמן: "מדובר על בשורה חיובית ראשונה לכיל, על רקע רצף של כותרות שליליות בתקופה האחרונה"

רגע של נחת לחברת הדשנים כיל , שבשליטת החברה לישראל . היום דווח בסוכנות הידיעות הזרה רויטרס, כי האוליגרך הרוסי מיכאיל פרוחורוב, מקורבו של פוטין ובעל קבוצת הכדורסל ברוקלין נטס בליגת ה-NBA, עתיד לרכוש את חלקו של הטייקון הרוסי סולימן קרימוב (כ-22%), ביצרנית האשלג הגדולה בעולם אורלקלי.

הרכישה של פרוחורוב עשויה להעניק מידה של ודאות לענף האשלג העולמי, הסובל מזעזועים מאז סוף יולי, עת הודיעה אורלקלי על פרישתה מקרטל האשלג המשותף לרוסיה ולבלארוס (BPC), וגרמה לכך שכל חדשה בנושא מקפיצה - או לחלופין מרסקת - את מניות מגזר הדשנים.

"מדובר על בשורה חיובית ראשונה לכיל, על רקע רצף של כותרות שליליות בתקופה האחרונה, החל מהתנגדות שר האוצר יאיר לפיד לעסקת מכירתה לפוטאש והקמת ועדת ששינסקי 2, דרך עניין התמלוגים וכלה בדולר החלש". כך מציין ירון פרידמן מבנק הפועלים, ומוסיף הסתייגות: "בכך לא נגמרו הצרות של כיל, שצריכה להתמודד עם אתגרים לא פשוטים בשאר המגזרים שלה, וביניהם מוצרי שוק הפוספט ומעכבי הבעירה, שווקים שסובלים מתחרות גוברת ומירידת מחירים".

בתגובה נסחרה היום מניית כיל בעליות של עד 3%, למחיר המבטא תשואה שלילית של כ-15% מאז הודעתה של אורלקלי ביולי האחרון.

בחזרה לאורלקלי. ברויטרס דיווחו כי קרימוב עמד לאחרונה תחת לחץ רב למכור את החזקותיו באורלקלי. ככל הנראה היה הקרמלין ברוסיה נחוש להשאיר את השליטה באורלקלי בידיים רוסיות - ובכך לחדש למעשה את קרטל האשלג העולמי.

"הרכישה של פרוחורוב מעוררת תקווה בקרב המשקיעים כי אורלקלי ו-BPC יישרו את ההדורים ביניהם, ובכך יחזור ענף האשלג העולמי ליציבות שאפיינה אותו, כששני שחקנים גדולים (רוסיה וקנדה א' פ') שולטים בשוק", הוסיף פרידמן.

התפתחות נוספת בגזרת החברה לישראל, הגיעה היום מכיוון חברת הספנות צים. היום הודיעה החברה לישראל, כי היא נכנסת באופן רשמי למו"מ על הסדר חוב בחברת הספנות. "החברה נענתה לפניית צים, והיא תשתתף בפגישות משא ומתן להסדר בצים", נכתב בהודעת החברה.