"הפד יפסיק לרכוש אג"ח בחודש הבא; ההשלכות - שליליות"

פרופ' ריצ'רד קלארידה, מומחה לכלכלת ארה"ב, פסימי למדי באשר לכיוון שאליו הולכת הכלכלה האמריקנית ■ בראיון לקראת ועידת ישראל לעסקים הוא מסביר: "ארה"ב צומחת 2% בשנים האחרונות וזה לא צפוי להשתנות"

פרופ' ריצ'ארד קלארידה כבר ראה דבר או שניים בכלכלה העולמית ובכלכלת ארה"ב בעת שכיהן כיועץ הכלכלי הראשי של שני שרי אוצר אמריקאים בין השנים 2000 עד 2006. למרבה הצער, קלארידה מאוד פסימי באשר לכלכלה שהוא מתמחה בה.

בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת ועידת ישראל לעסקים 2013 שבה הוא ישתתף, מסביר קלארידה מדוע הוא צופה שיעור צמיחה נמוך של 2% בארה"ב ב"עתיד הנראה לעין" ומבשר כי סוף תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק האמריקאי המרכזי, QE3, יגיע כבר בחודש הקרוב. גם בהקשר הזה מביע קלארידה פסימיות, ומתריע כי אף אחד לא באמת יודע מה יהיו ההשלכות האמיתיות של המהלך, ורומז שהן יהיו שליליות.

- פרופ' קלארידה, מתי יתחיל צמצום ההרחבה המוניטרית של הפד, זה שכולם מכנים "TAPERING"?

"בחודש הבא. כמו רוב העוקבים אחרי הפד, הופתעתי שהדבר לא התרחש בספטמבר האחרון, אבל אני מבין שהיו חששות באותה תקופה מפני סגירת הממשל של ארה"ב, שאכן התממשו. השאלה המרכזית אינה האם הפד יצמצם את ההרחבה הכמותית כי ברור שהוא יצמצם אותה. השאלה היא מה יהיה קצב הצמצום כי לא סביר שהפד יעבור מרכישות אג''ח של 85 מיליארד דולר ל-0 בבת אחת. יש יסוד סביר להניח כי התהליך ייצא לפועל כשהפד עדיין בראשותו של בן ברננקי, ולכן אני מדבר על דצמבר. יתרה מזו, קיבלנו באחרונה נתונים מאוד טובים על שוק העבודה באוקטובר, שמאוד תומכים במהלך. נתון מספר מקומות העבודה החדשים, שגם ישפיע על קבלת ההחלטה, יתפרסם ארבעה-חמישה ימים לפני ההתכנסות הבאה של הפד.

"עם זאת, יש סיכוי שימתינו חודש נוסף כדי לראות אם יש עוד שיפור במספר מקומות העבודה החדשים, ולכן התהליך יתחיל בינואר 2014".

- איך זה ייראה?

"אני חושב שאפילו בפד לא יודעים איך זה ייראה. אנחנו לא כל כך יודעים מה יהיו הסיכונים של נכסים ללא 3QE. בארבע השנים האחרונות, אין לנו הרבה ניסיון של תקופה ללא הרחבה כמותית משמעותית כי לפני ה-3QE, הייתה ה-QE2 וכו'. מתוך 48 חודשים, רק שמונה חודשים הכלכלה האמריקאית לא חוותה הרחבה כמותית כלשהי. זה באמת האתגר, זה באמת מעורר אין ספור חששות וזה אכן יצר חשד בקיץ האחרון שתום ה-3QE יהיה מאוד שלילי וישפיע לרעה על רמת הסיכון של נכסים".

- צמצום מהיר או הדרגתי?

לדברי קלארידה, "יש כמה נשיאי שלוחות של הפד שסבורים כי חייבים לבצע את המהלך בהדרגה. אבל ישנם נשיאי שלוחות, כמו צ'רלס אוונס משיקאגו, שסבור כי עד אמצע 2014 הפד חייב להפסיק לחלוטין את הרכישות. כלומר, מינואר עד יוני אין הרבה זמן, ולכן יהיה מדובר על תהליך די מהיר".

"נקודה נוספת: הגירעון הממשלתי נמוך משמעותית מתחזיות הפד בעת תחילת ה-QE3. הגירעון המצטבר בספטמבר אחרון עמד על כ-700 מיליארד דולר, זה לא מעט אבל זה פחות מהתחזיות, כך שהנפקת אג"ח ירדה מהפרק וזה מאפשר לפד לרכוש פחות אג"ח שנמצאות בשוק".

אבל אין ספק שהתנאים הבשילו: מספר מקומות העבודה החדשים שוב היכה את התחזיות ושיעור הצמיחה ברבעון השלישי של השנה עמד על 2.8% - כמעט 3% - לעומת ממוצע תחזיות שעמד על 2% בלבד.

"תהליך התאוששות דווקא היה די מאכזב. בארבע השנים האחרונות המשק האמריקאי צמח בקצב ממוצע של 2% - כאשר במונחים היסטוריים שיעור הצמיחה שאחרי משבר כלכלי ומיתון עמוק הוא בדיוק כפול. עם זאת, היינו עדים לקצב די מרשים של צמצום הגירעון והחובות באותן שנים כך שצמיחה של 2% בהינתן המצב הזה היא אכן מרשימה ומשקפת סוג של איתנות כלכלית. בשנה הבאה, הצמצום הפיסקאלי יהיה קל יותר מצד אחד, אך מצד שני אנחנו שוב צופים שיעור צמיחה מתון יחסית כי התרומה של שוק הדיור לצמיחה תצטמצם בגלל ההעלאה הצפויה של הריבית. כמו כן, הביקוש המצרפי גם ייפגע בגלל שהביקוש ליצוא ירד שכן הכלכלה הגלובלית עדיין חלשה.

"יתרה מזו, ההשקעות במשק האמריקאי נותרו חלשות יחסית בהינתן הרווחים הגדולים יחסית של החברות האמריקאיות ובעיקר בהינתן עלויות המימון הנמוכות. כלומר, החברות האמריקאיות לא משקיעות יותר מדי. כל הסיבות האלו מסבירות מדוע יש לנו כלכלה שצומחת ב-2% בלבד ולמה זה צפוי להימשך".

מחיר ההרחבה

- ההרחבה הכמותית הצליחה?

"אפילו הפד הודה והדגיש שיחד עם יתרונות ה-QE היה לתוכניות הללו גם מחיר. אחד האתגרים שעמדו בפני הפד היה לתקשר עם השווקים ועם המשקיעים ולהסביר את החלטתו לצמצם את ההרחבה. לכן היינו עדים למכירות בשווקים הגלובליים בחודשים מאי-יוני-יולי, הן באג''ח והן במניות, בגלל הדיבור הרב על הצמצום, שבעצם עדיין לא הגיע. אני מבין מדוע הפד חשב שזה צעד נכון בזמנו: האינפלציה נעה מתחת ל-2% והאבטלה מעל 7% ולכן הפד הבין שהוא חייב להשתמש בכל הכלים שברשותו, לרבות הרחבה כמותית. אבל ישנם אלו שסבורים שככל שהזמן עובר, עלויות ההרחבה הכמותית רק הולכות וגדלות. את זה נראה כשיתחיל הצמצום".

נראה כי הסיכון המרכזי של הכלכלה האמריקאית הוא דווקא המערכת הפוליטית שלה. ראינו מה קרה בימי ה-"Shutdown".

"אנחנו חיים במציאות שבה יש תיקו מבני בין הנשיא אובמה לבין בית הנבחרים. אין ספק שבבית הנבחרים, הרפובליקאים מובלים על-ידי הזרם השמרני ביותר במפלגה, וכתוצאה מכך אנחנו רואים את התיקו הזה שלא ממש מעורר השראה ותקווה גדולה. עם זאת, נרשמו הישגים פיסקאליים משמעותיים. בכל מקרה, הכיוון והתפיסה לא צפויים להשתנות בשלוש השנים הקרובות".

- אז אתה לא אופטימי. אנחנו מדברים על "עשור אבוד" בכלכלה האמריקאית?

"כן, זה די נכון. בארבע-חמש השנים האחרונות היינו עדים לצמיחה של 2% וזה מה שיהיה גם בארבע השנים הבאות: נראה צמיחה של 2% בממוצע. יכול להיות שבשנה נתונה נראה 2.2% או 2.4% ומיד אחרי 1.8%, אבל זה יהיה השיעור. יהיה מאוד קשה לראות את הכלכלה האמריקאית צומחת אפילו בשיעור של 3%. הדרך היחידה לשיפור המגמה היא אם נצפה בשיפור מגמה בכלכלה הגלובלית. אבל הכלכלה הגלובלית די עגמומית ואינה מאפשרת לכלכלה האמריקאית להגדיל את היצוא. בהיעדר שיפור בכלכלה הגלובלית ובהיעדר חידוש ההשקעות בענפי המשק בארה''ב, נמשיך לראות את המספר 2% בעתיד הנראה לעין".

לפרטים נוספים ולהרשמה, ניתן להיכנס לאתר ועידת ישראל לעסקים 2013 - כאן