עתיד בריל בכנסת: "משרד הביטחון מנסה לסחוט תקציבים"

חברי ועדת הכספים תקפו בחריפות את החלטת המשרד להפסיק את ההתקשרות עם מפעל הנעליים ■ ההפרש בין נעל בריל לנעל אמריקאית - 20 שקל

ביקורת בוועדת הכספים של הכנסת על החלטת משרד הביטחון שלא להזמין נעלי צבא ממפעל בריל שבראשל"צ - ולסכן את 120 עובדיו בפיטורים. בדיון שקיימה היום (ב') הוועדה תקף ח"כ עפר שלח (יש עתיד) את החלטת המשרד לרכוש נעליים לחיילי צה"ל מארה"ב בכספי הסיוע האמריקאי, ואמר כי "משלחת הרכש של המשרד בניו יורק עולה כמעט 150 מיליון שקל בשנה, נקבע לה יעד התייעלות של 30% ועד היום היא עמדה על 12% בלבד. לא ניתן שהסכום שישראל מקבלת מארה"ב כסיוע ביטחוני, 3 מיליארד דולר בשנה, יהפוך להיות כלי במשק של מערכת הביטחון מול יתר הגורמים".

ביקורת על ההחלטה נשמעה גם מצד ח"כ מיכל בירן (העבודה), שהטיחה בסגן ראש מינהל הרכש של משרד הביטחון, אורי גואל: "תפסיקו לשחק את המשחק שאין תקציב לרכישה כדי להשיג עוד. לכולם ברור שכל העניין הוא ניסיון של מערכת הביטחון לסחוט עוד תקציבים. הרי 20-30 מיליון שקל - זה נשמע מגוחך. המצב שייווצר במקרה שבריל ייסגר הוא בלתי הפיך. אחרי שהעובדים יישלחו הביתה לא ניתן יהיה להקפיץ אותם לייצר נעליים בדחיפות", אמרה. ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), יוצא סיירת אגוז וסגן מפקד גדוד במילואים, הניף במהלך הדיון את הנעליים הצבאיות שלו מתוצרת בריל כדי להמחיש שמדובר בנעל איכותית: "עשר שנים רצתי עם הנעל הזאת כחייל, קצין ומפקד. 10 שנים של לחימה ושטח ואפס תקלות".

עובדי ומנהלי בריל, שהשתתפו בדיון קיבלו רוח גבית גם מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי. "הייתי בטוח שהטיעון הראשון של מערכת הביטחון זה שהנעליים של בריל לא טובות ושיש תלונות מצד חיילים, אך את הטיעון הזה לא שמעתי", אמר. "אם הטיעון הכספי הוא הטיעון היחיד, אז משרד הביטחון יצטרך לרכוש נעליים מבריל. 32 מיליון שקל בתוך כל המסגרת הכוללת זה לעשות צחוק מהוועדה".

אלא שהביקורת הנוקבת בוועדה לא שינתה, בינתיים, את עמדת משרד הביטחון. לדברי סגן ראש מינהל הרכש במשרד, "כשיש קיצוץ בתקציב הביטחון בהיבט השקלי, המשמעות ברורה והיא שיועברו פחות תקציבים ותעסוקה לתעשייה בפריפריה, כולל ליישובי קו עימות וכולל למפעל הנעליים בראשון לציון. אם אין תקציב שקלי- אז אין רכש וייצור כחול-לבן. נכון להיום, בריל לא תקבל הזמנה ל-2014".

על רקע הפער, הורה סלומינסקי למשרד הביטחון לקיים הידברות עם מנהלי בריל בניסיון להשיג פשרה שתאפשר את המשך ההתקשרות בין הצדדים עד סוף השבוע.

לדברי מנהל הרכש של בריל, שמעון הורוביץ, הפער בין עלות הנעליים שמשרד הביטחון עתיד לרכוש בארה"ב, לבין זה שבישראל הוא של 20 שקל בלבד. בשיחה עם "גלובס" אמר הורוביץ, כי עלות זוג נעלי בריל מסתכמת ב-340 שקל כולל מע"מ, ואילו המחיר של זוג נעליים מתוצרת חברת בלוויל האמריקאית הוא 320 שקל. "אנחנו מוכנים להשוות את המחיר לזה של החברה בארה"ב, למרות שלפי החוק, מוצר מקומי יכול להיות יקר ב-15% ממוצר מתחרה בחו"ל".