שעון החול אוזל

מן הראוי שבנק ישראל והאוצר יעלו הילוך במלחמה בשוק המט"ח

כותרת מאירת עיניים בעיתון כלכלי בישרה לנו על מהלך מתואם של בנק ישראל והאוצר להחלשת השקל. גחמה של כתב כלכלי שמחפש כותרות? לא בהכרח. אין ספק כי האסימון כבר נפל וראשי החץ שאמורים להוביל את כלכלת ישראל לחוף מבטחים מבינים כבר היטב שהכול מתחיל ונגמר בשער המטבע.

סל המטבעות הגיע לשפל של מספר שנים וחברות שיושבות בימים אלו על תכנון 2014 נאלצות לקבוע שער תקציב נמוך סביב 3.5 שקלים לדולר. המשמעות היא אחת - פיטורי עובדים, ביטול פרויקטים, צמצום השקעות וצעדים נוספים שמשמעותם הידוק החגורה. התהליך כבר החל ואין יום שעובר בשבועיים האחרונים מבלי שנתבשר על קיצוצים בחברה זו או אחרת.

גם אם יש אמת בידיעה ושני הגופים החלו לפעול בתיאום על מנת להחליש את השקל, זה לא ממש עושה רושם על שחקני המט"ח. בנק ישראל ממשיך לרכוש דולרים טיפין טיפין והאוצר החל לבצע עסקות החלף להמרת החוב הדולרי של מדינת ישראל (משמעות הצעד הזה היא ביקוש למט"ח) אולם גם חדרי העסקות המקומיים מסתכלים במבט של חמלה על הניסיונות שנראים פאתטיים להתמודד עם הגופים הגדולים שפעילים כאן.

הבנקים הזרים בינתיים מתפקעים מצחוק, במיוחד כשחלק מפעילות האוצר ובנק ישראל מתבצע דרכם ואז הם מרוויחים פעמיים. האוצר אומנם לא הכריז כמה בדעתו לרכוש (יש לישראל חוב מטבעי בהיקף של כ-30 מיליארד דולר) וזה טוב לשמור על עמימות במלחמה שכזו, אולם פעולות בהיקף נמוך כפי שהוא מבצע לא יכולות לגרום לשום שינוי, עיין ערך רכישות בנק ישראל במרבית התקופה.

מלחמת המטבעות חוצה גבולות ויבשות - ואחרי סין, ברזיל, צ'ילה, שוויץ, יפן ואוסטרליה הצטרפה בשבוע שעבר גם צ'כיה למלחמה. שער הקורונה הצ'כית קריטי ליציבות כלכלתה מוטת היצוא של צ'כיה ובשבוע שעבר החליט הבנק המרכזי להתנגד לכוחות הפועלים במדינה. הבנק רכש באגרסיביות רבה ויצר פיחות מיידי של 4%. אף מדינה לא רוצה להיכנע לתכתיב של ארה"ב שמוביל את הבנקים הגדולים וקרנות הגידור לחבוט בכל מטבע בו ניתן לחבוט באין מפריע (או במקרה של ישראל, עם הפרעה LIGHT).

כמה סמלי היה שבדיוק כאשר מפתיע נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו מריו דרגי ומפחית את הריבית והבנק המרכזי של צ'כיה מתערב באגרסיביות, מתפרסמת הידיעה על הרחבת החקירות נגד 15 בנקים מובילים בעולם בחשד של מניפולציות בשערי מטבע. כמה לא מפתיע לראות ברשימה את כל השחקנים הגדולים שפעילים אצלנו.

השקל הוא מטבע שהיקף המסחר בו עדיין נמוך יחסית ולא סביר שהחקירה כוללת גם אותו, אולם המניפולציה שמבצעים הגופים הפעילים בשער הצמד שקל/דולר כה בולטת לעין ועקב הנזק הרב שנגרם למשק הישראלי קשה שלא לשאול היכן הרשויות.

שעון החול של המשק הישראלי הולך ואוזל. נתוני האמת של הצמיחה שפורסמו השבוע לא ממש הפתיעו אותי. כבר זמן רב אני טוען שההתבשמות על נתוני הרבעון השני תטפח בפניהם של המתבשמים וזו רק ההתחלה. מן הראוי שבנק ישראל והאוצר יעלו מהר הילוך במלחמה. מדי יום מצטרפות חברות נוספות לרשימת המפטרות, והזרם הזה ילך ויגדל כל עוד השקל ינוע סביב 3.5 שקלים.

רק רגולציה והתערבות אגרסיבית שישנו את המומנטום שנמשך לאורך כל השנה יכולים להציל את שנת 2014. זה צריך לקרות תוך ימים ספורים היות וככל שיותר חברות יקבעו שער תקציב נמוך בהתאמה לשער הדולר הנוכחי, רשימת המפוטרים תלך ותגדל והטפטוף יהפוך לזרם גדול. להחזיר את הגלגל לאחור בהמשך יהיה כבר הרבה יותר קשה.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד