רמ"י מתכננת עשרות אלפי יח"ד מעבר לקו הירוק

בישיבת רשות מקרקעי ישראל שהתקיימה באוקטובר הוחלט על הקמת יח"ד רבות בנוקדים, בעלי זהב, בנווה דניאל, באלון, בקדומים וביישובים נוספים ■ ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד השיכון סירבו להתייחס לדברים והטילו את חובת התגובה זה על זה

לא רק משרד השיכון קובע עובדות בשטח: ברשות מקרקעי ישראל (המינהל) הוחלט לאחרונה על מימון תכנון של עשרות אלפי יחידות דיור בשטחי יהודה ושומרון. כך נודע ל"גלובס". בישיבה שהתקיימה בסוף אוקטובר בוועדת המשנה להרשאות תכנון ברשות מקרקעי ישראל הוחלט על תכנון עשרות אלפי יחידות דיור מעבר לקו הירוק, בין השאר ביישובים נוקדים, עלי זהב, נווה דניאל, אלון, קדומים וישובים נוספים.

בישיבה נקבע בין היתר כי ביישוב נוקדים (שבו מתגורר שר החוץ אביגדור ליברמן), תשתתף רשות מקרקעי ישראל במימון תכנון בניית 2,000 יחידות דיור, בשיתוף המועצה האזורית גוש עציון, שהיישוב נמצא בתחומה. בנוסף צפויות להיבנות 700 יחידות דיור נוספות ביישוב כפר אלדד שנמצא גם הוא בתחומי המועצה. היקף השטחים המתוכננים לבינוי בשני היישובים מגיע לחצי מיליון מ"ר. בדיון צוין כי התכנון החל עוד בשנת 2000 במסגרת תוכנית אב, אך לא הבשיל לידי תכנון מפורט. כעת מסתמן שברשות מקרקעי ישראל מבקשים לחדש את תהליך התכנון.

יישוב נוסף שעלה לדיון בישיבה הוא עלי זהב (שנקרא על שמה של עליזה בגין), הנמצא בתחומה המוניציפלי של המועצה האזורית שומרון. הדיון עסק בקרקע בת 300 דונם הממוקמת בתחום היישוב, לתכנון 550 יחידות דיור בשטח 180 מ"ר כל אחת. בתוספת של מוסדות ציבור מתוכנן בסך הכול שטח בנוי בהיקף של 132 אלף מ"ר.

יש לציין כי ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד השיכון סירבו להתייחס לדברים והטילו את חובת התגובה זה על זה.

נראה כי בשני הגופים חוששים שוב מתגובת ראש הממשלה וחברי הכנסת, לאחר שבשבוע שעבר פורסם כי גם משרד השיכון פרסם מכרזים לתכנון של 20 אלף יחידות דיור בשטחי יהודה ושומרון, בין היתר ביישובים אפרת ותקוע, ועוד 4,000 יחידות דיור במזרח ירושלים ובשטחי E1 שבין ירושלים למעלה אדומים.

בעקבות הסערה שעוררו הפרסומים, בארץ ובחו"ל, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר השיכון אורי אריאל לעצור את המכרזים. נתניהו הדגיש כי "אין בצעד הזה שום תרומה להתיישבות. מדובר על צעד חסר משמעות חוקית ומעשית שיוצר התנגשות מיותרת עם הקהילה הבינלאומית".

ברשות מקרקעי ישראל נמסר כי "רמ"י אינה מקדמת תכנון ביו"ש. במסגרת מדיניות שנקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל לפני כמה שנים משתתפת הרשות במימון הוצאות תכנון של רשויות מקומיות על אדמות מדינה. זאת במטרה לעודד את הרשויות המקומיות לקדם תכנון עצמי בשטחן על אדמות מדינה. לפרטים נוספים פנו למשרד השיכון".

ממשרד השיכון נמסר כי יש לפנות לרשות מקרקעי ישראל.