ההוצאות הישירות שהמוסדיים רשאים לגבות נחתכים בחצי

הגופים יוכלו לגבות רק 0.15% מהצבירה ■ ביקורת בשוק: "הלקוחות עלולים לאבד תשואה"

הממונה החדשה על שוק ההון באוצר, דורית סלינגר, פרסמה היום את ההנחיה הראשונה שלה. בטיוטת תקנות קובעת סלינגר שהגופים המוסדיים יורשו להשית על החוסכים הוצאות ישירות בגובה של מקסימום 0.15% מהחיסכון הפנסיוני, נוסף על דמי הניהול.

באוצר ציינו היום, כי בסוף השנה צפויה לפוג הוראת שעה בנושא, ולכן הממונה מאריכה את הוראת השעה עד סוף 2016, תוך שהיא גם מורה על ביטול האפשרות לגבות הוצאות ישירות בשל כיסוי הוצאות בתעודות סל, בשיעור של 0.1% מההשקעה. עוד מציינים באוצר, כי ההחלטה לגבי החלוקה הפנימית בין סוגי ההוצאות הישירות, בתוך מגבלת סך ההוצאות, תיעשה על פי שיקול דעתו של הגוף המוסדי.

מדובר בעלות נוספת על דמי הניהול, שאותה משלמים החוסכים מכיסם במסגרת החיסכון לטווח ארוך שלהם. מבדיקה שערכנו בעבר מדובר בתוספת של כ-0.25% מהצבירה מדי שנה, בממוצע, שמהווה לא אחת כרבע מעלות דמי הניהול. בחלק מהגופים הגדולים, ובוודאי במוסדיים שמנהלים נתח יחסי ואבסולוטי גדול יותר של השקעות בחו"ל, העלות של ההוצאות הישירות מגיעה ליותר מ-0.3% מהצבירה מדי שנה.

הצעד האמור של הממונה זכה היום לביקורת בשוק, ובין היתר נאמר שמדובר בצעד שאמנם מוזיל עלויות לחוסכים, אבל יעלה להם יותר באובדן תשואה אלטרנטיבית גבוהה יותר שהיו מקבלים לולא השינוי. לדברי גורם המעורה בנושא מהשוק, "יש להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים. המוסדיים לא באמת יודעים לנהל בחו"ל, ואם מגבילים את ההוצאות הישירות שהם יכולים לגבות, זה עלול לפגוע ברמת ההשקעות בחו"ל, ואף להפחית אותן, וזה יפגע בלקוחות בתשואה שיאבדו".