הערכות: לא ניתן למנוע הסכם עם איראן; נתניהו ייפגש עם פוטין

המו"מ בז'נבה מתחדש: רוב האמריקאים תומכים בעסקה עם איראן שכוללת הקלות בסנקציות ■ ראש הממשלה ימריא היום למוסקבה כדי לנסות לשכנע את נשיא רוסיה לגלות קשיחות בעמדה מול איראן

היום (ד') מתחדש בז'נבה המו"מ על הסכם, שלפיו תקפיא איראן את תכנית הגרעין שלה ל-6 חודשים תמורת הקלה מסוימת בסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה. למרות מאמצים קדחתניים של ישראל, סעודיה ומדינות סוניות אחרות במפרץ הפרסי לסכל השגת הסכם, ולמרות התנגדות משמעותית בקונגרס, מודים גורמים בקהיליה הפרו-ישראלית בארה"ב שיהיה קשה למנוע את העסקה.

ובינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמריא היום למוסקבה ולהיפגש עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על הסוגיה האיראנית. נתניהו צפוי להציג בפני פוטין את החששות של ישראל מההסכם המתגבש עם איראן ומקריסת הסנקציות, וכמו כן ינסה לשכנע את רוסיה להקשיח את הדרישות מאיראן. בכירים בישראל מודעים לכך שרוסיה ככל הנראה לא תציג עמדה קשיחות גדולה יותר מאשר צרפת או ארצות הברית ועל כן הביקור עוסק במיזעור נזקים ולא בבלימת המהלך המדיני עם איראן.

התקווה הגדולה של מתנגדי ההסכם היתה שמחוקקים בקונגרס יעבירו בעוד מועד הצעת חוק להטלת סנקציות חדשות על איראן, מהלך שהיה אמור להצית זעם באיראן ולהניע את המשטר שם להסתלק מהשיחות. מחוקקים אמריקאים רבים אמנם מתנגדים להסכם, בטענה שהוא מיטיב עם טהרן ואינו מחייב אותה לפרק את רכיבי תכניתה הגרעינית, אך הם נענו להפצרות של הנשיא ברק אובמה והסכימו לדחות הצבעה על הסנקציות החדשות עד לאחר חתימת ההסכם.

"מן הראוי לתת לנשיא הזדמנות לנהל מו"מ להשגת עסקה", אמר סנאטור ג'ון מקיין. כמה סנאטורים לא השתכנעו, אך לוח השנה משחק נגדם: הסנאט יוצא ביום ו' (מחרתיים) לחופשת חג ההודיה ויעברו לפחות שבועיים עד שהסנאטורים יוכלו לקבוע מועד להצבעה אפשרית על הסנקציות. הדחייה מעניקה לממשל אובמה מרווח נשימה לסגירת עסקה עם האיראנים.

הבית הלבן קיבל זריקת עידוד במאמציו לקדם את ההסכם: סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC מראה שרוב גדול של האמריקאים תומכים בעסקה עם איראן. זו אחת מנקודות האור היחידות בסקר מבחינת הממשל: 55% מהנשאלים הביעו מורת רוח מתפקודו של אובמה, שיעור התמיכה הנמוך ביותר בכל שנותיו בבית הלבן, ורק 42% הביעו שביעות רצון. 57% הביעו התנגדות לחוק הרפורמות בביטוח הבריאות.

אבל הציבור מתייצב מאחורי מדיניות אובמה כלפי איראן. הנסקרים נשאלו האם הם תומכים בעסקה שתביא לביטול סנקציות כלכליות מסוימות "בתמורה להסכמת איראן להגביל את תכניתה ההגרעינית באופן שיקשה עליה לייצר נשק גרעיני". 64% מהנשאלים הביעו תמיכה בעסקה כזו, ובכללם רוב משמעותי של הנשאלים הרפובליקאים, הדמוקרטים ועצמאים. יחד עם זאת, הביעו רוב הנשאלים ספק האם יהיה אפשר לסגור עסקה כזו.

על רקע זה בולטת התנגדות מחוקקים משני הבתים, משתי המפלגות, להסכם עם איראן. סנאטורים וצירים קשובים תמיד לרחשי הלב הציבורי, אך לא הפעם. במשך שעתיים ישבו עם אובמה סנאטורים דמוקרטים ורפובליקאים וניסו לשכנעו לא לחתום על הסכם עם איראן שלא יכלול דרישה לפירוק רכיבי התכנית האיראנית.

הסנאטורים הביעו דאגה מהעובדה שהעסקה המוצעת תאפשר לאיראן להוסיף ולהעשיר אוראניום לרמת זיקוק של 3.5% , ולהוסיף לבנות (במגבלות מסוימות) את מפעל המים הכבדים באראק. העסקה אמנם מגבילה את מספר הצנטריפוגות שאיראן תהיה רשאית להחזיק, אך היא לא תידרש לפרק את הצנטריפוגות הקיימות.

והסנאטורים העלו נקודה נוספת, בעלת אופי פסיכולוגי: העובדה שטהרן מודעת לדרישות הקונגרס להטיל סנקציות חדשות תגרום לכך התנהגותה תהיה גמישה יותר. בכל אופן, אובמה ביקש מהסנאטורים לא להחפז להטיל סנקציות חדשות לפני שתינתן לממשל הזדמנות לראות כיצד תנהג איראן בסבב השני של השיחות בז'נבה, וכאמור הוא קיבל את מבוקשו, ולו רק בגלל העבודה שהסנאט יוצא לפגרה בת שבועיים.

בנאום בכנס של "וול סטריט ג'רנל" אמר אובמה, שארה"ב צריכה להתאזר בסבלנות ולראות אם האיראנים אכן יהיו מוכנים לסגור עסקה. אך הוא הוסיף: "אינני יודע אם נהיה מסוגלים לסגור עסקה בשבוע זה או בשבוע הבא; אנו מגלים תקיפות רבה במגעים עם האיראנים".

במקביל דחה דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, טענות של מתנגדי העסקה, שלפיהן הרווח שתפיק איראן מביטול חלקי של הסנקציות יגיע ל-40 מיליארד עד 50 מיליארד דולר. קרני טען, שטווח זה אינו מדויק, אם כי הוא לא סיפק נתונים מספריים. מקור בממשל אמר, שמדובר ב-5 עד 10מיליארד דולר.