כך מרגל ה-FBI אחרי שגרירות ישראל בוושינגטון

חשיפה באתר של Foreign Policy: כל אחת ממאות השגרירויות והקונסוליות בארה"ב נמצאת במעקב, אך שגרירות ישראל כלולה ברשימת הנציגויות שנתונות לריגול האינטנסיבי ביותר יחד עם שגרירויות רוסיה, סין, מצרים, לוב, סוריה, לבנון ועיראק

כל אחת ממאות השגרירויות והקונסוליות בארה"ב נמצאות במעקב של סוכני הריגול הנגדי של הבולשת הפדרלית, FBI, במידה זו או אחרת, אך שגרירות ישראל בוושינגטון כלולה ברשימת הנציגויות שמשמשות מטרה למאמצי הריגול האינטנסיביים ביותר של האמריקאים, יחד שגרירויות רוסיה, סין, לוב, מצרים, סוריה, ירדן, לבנון, סעודיה, עיראק, אפגניסטאן, הודו, פקיסטאן וונזואלה. כך נטען בתחקיר שהתפרסם אתמול במהדורה המקוונת של המגזין Foreign Policy.

המידע הרגיש והמועיל ביותר על מה שמתרחש בתוך הנציגויות הזרות בארה"ב מופק באמצעות תכנית משותפת ל-FBI ול-NSA, הסוכנות לביטחן לאומי לניטור תקשורות גלובליות, נאמר בתחקיר. תכנית זו, שידועה בשם Close Access SIGINT, מאפשרת לשני הגופים להאזין למה שמתרחש בתוך בנייני השגרירויות ע"י שימוש במגוון רחב של חיישנים חשאיים, שאותותיהם מועברים בזמן אמת לעמדות האזנה חשאיות שממוקמות בקרבת בנייני המטרה.

במקרים מסוימים, הוחדרה בחשאי רוגלה (תכנת ריגול) למערכות המחשבים של שגרירויות או קונסוליות מסוימות. תכנות אלה מאפשרות לגוף של NSA, שקרוי Office of Tailored Access Operation, או TAO, המתמחה בפריצה למחשבים, לקרוא בזמן אמת כל דבר שנשמר במחשבים בודדים או במערכות המחשוב של נציגויות המטרה. כמה מהרוגלות מעתיקות בפרקי זמן קצובים את התכנים על הכוננים הקשיחים של המחשבים; רוגלות אחרות מספקות צילומי מסך של מסמכים בעת העבודה עליהם. FBI אף משתמש במערכות לייזר ומערכות אקוסטיות מתוחכמות כדי לצלם, או להקליט, את מה שמודפס על מחשב בזמן נתון, לדברי מקור שקיבל גישה למסמכים שהדליף לתקשורת אדוארד סנודן, קבלן NSA שערק לרוסיה.

במקרה אחד, הצליחה הבולשת הפדרלית להשתיל רוגלה במערכת ההפעלה של רשת מחשבים במשרד של משלחת זרה בניו-יורק. רוגלה זו אפשרה לאמריקאים לקרוא טקסטים שעמדו להישלח למשרד החוץ של אותה מדינה עוד לפני שהוצפנו.

כדי לקלוט את האותות שמעבירים החיישנים השתולים, משתמש FBI בחברות קש ששוכרות משרדים בבניינים שנמצאים במרחק ראיה מכמעט 50 שגרירויות וקונסוליות בוושינגטון ובניו-יורק. במקרים אחרים, הציבו FBI ו-NSA מערכות קליטה מוסוות על גגות בניינים ליד נציגויות המטרה. כמה ממתקני הקליטה המוסווים נראים בבירור על גג בניין שנמצא בקו ראיה ישיר משגרירויות ישראל, סין ופקיסטאן ברחוב ואן-נס בצפון מערב וושינגטון. אזור זה מוכר היטב לסוכני FBI, מציין התחקיר ב-Foreign Policy.

(כתב "גלובס מציין, שפרופסור איתמר רבינוביץ', שהיה שגריר ישראל בארה"ב, אמר בראיון לגל"צ, בנובמבר 2010, שארה"ב פענחה צופן ישראלי והתחברה לקו טלפון מאובטח בשגרירות ישראל בוושינגטון. הוא לא ציין מתי בדיוק קרה הדבר, אך היה אפשר להבין שהחדירה אירעה לאחר תום כהונתו, ב-1996, והתגלתה כמה שנים לאחר מכן. הוא סיפר, שכל עובד מוזהר מפני זליגות של שיחות בבניין השגרירות ושל שיחות בטלפונים לא מאובטחים ומאובטחים).

איך מתנהלות פעולות הריגול של FBI ו-NSA נגד כמעט 600 שגרירויות, קונסוליות ונציגויות אחרות של מדינות זרות שפועלות בוושינגטון, ניו-יורק, לוס-אנג'לס, סאן-פרנסיסקו, מאיימי, אטלנטה, יוסטון וערים אחרות?

הבולשת הפדרלית מצוטטת לטלפונים הנייחים והסלולריים של כל שגרירות וקונסוליה בארה"ב

רוב פעולות המעקב של FBI נושאות אופי טכני, על פי התחקיר. עם סיוע טכני מ-NSA ומשלוש חברות הטלקומוניקציה הגדולות - AT&T, ורייזון וספרינט - מצותתת הבולשת הפדרלית לטלפונים הנייחים והסלולריים של כל שגרירות וקונסוליה בארה"ב, וכן לטלפונים הביתיים ותקשורות האי-מייל של דיפלומטים רבים. למשרדי השדה של FBI בוושינגטון ובניו-יורק יש מרכזי האזנה מיוחדים שמתמחים ביירוט תקשורות טלפונים נייחים וסלולריים, אי-מייל, מסרונים ומסרים מיידיים שמגיעים למטרות דיפלומטיות או שיוצאים מהן 24 שעות ביממה, בכל יום מימות השנה. לדברי פקיד לשעבר במשרד המשפטים, הניבו מעקבים כאלה מידע על כמה מרגלים שפעלו למען ממשלות זרות ומידע על ריגול תעשייתי.

הבולשת הפדרלית משתמשת במגוון רחב של כלי-רכב, מטוסים ומסוקים כדי לעקוב אחר התנועות והפעילויות של דיפלומטים ואנשי מודיעין זרים בניו-יורק ובוושינגטון. כך, למשל, בין 2006 ל-2009 טס מסוק של FBI מדי יום מעל האתר ברחוב ואן-נס בוושינגטון שבו נבנה בניין חדש של השגרירות הסינית בארה"ב ותיעד את התקדמות הבניה בצילומים בעלי רזולוציה גבוהה. המטרה היתה לקבוע את מיקומו של מרכז התקשורת בבניין. (הסינים כיסו את האתר בברזנטים). במקביל, עקבו סוכנים אמריקאיים אחרי צוותי הבניה הסיניים בתקווה לנסות ולגייס אחד או שניים מהם.

חלק מהמעקב אחר שגרירויות זרות מסוימות כרוך בפריצות לבנייניהן כדי לחדור למערכות המחשבים ולנטרל את מערכת אבטחת המידע שלהן, טוען התחקיר. הבולשת הפדרלית שיכללה את טכניקות הפריצה שלה כבר בתקופת המלחמה הקרה, אך היא מוסיפה לערוך מבצעי חדירה רגישים לשגרירויות וקונסוליות, בעיקר בוושינגטון ובניו-יורק, גם עתה. צוות הפורצים של FBI בניו-יורק פועל ממחסן גדול בלונג איילנד סיטי, בקווינס, לדברי סוכן לשעבר שעבד שם. המחסן גדול דיו כדי להכיל מבני דמה שמשקפים את התוואי הפנימי והחיצוני של שגרירויות או קונסוליות שמתוכננות לשמש יעד לפריצה במטרה לאמן את הפורצים. הבולשת הפדרלית מחזיקה גם בספריה אדירת ממדים של תכניות ארכיטקטוניות, היתרי בניה ומסמכים אחרים שקשורים לבניינים של כל שגרירות או קונסוליה בארה"ב. סוכני הבולשת מראיינים אנשי תחזוקה וטכנאים שמתחזקים את מערכות המחשבים במספר נציגויות דיפלומטיות בניו-יורק ובוושינגטון.

אחרי התקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001 נרשמה עליה חדה ביותר בהיקף פעילות הריגול האמריקאית נגד שגרירויות זרות.

יודגש שהאמריקאים מאשימים את ישראל בפעילויות ריגול נגד מטרות של ארה"ב בישראל. בדיווח של סוכנות אסושייטד פרס מ-28 ביולי אשתקד נטען, כי סוכנות הביון המרכזית רואה בישראל "איום מס' 1" במזה"ת בפעולות ריגול נגד ארה"ב. סוכני CIA , לרבות ראש התחנה, טענו שהיו חדירות לבתיהם. משרד רה"מ הכחיש את הידיעה.