מצוקה? "יש קבלני ביצוע שמסיימים פרויקט ללא רווח כלל"

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI-Coface: "קבלני הביצוע לא נהנים מעליית מחירי הדירות, בעיקר בגלל שבזמן עליות המחירים גם מחירי התשומות עלו משמעותית"

בעוד יזמי הנדל"ן נהנים מרווח נאה בפרויקטים, קבלני הביצוע ממשיכים לגרד את התחתית. " רווחיות קבלני הביצוע (לפני מס) מסתכמת בכ-7% בלבד מסך ההכנסות שלהם, כך שנראה שעליות המחירים לא תורגמו ישירות לרווחים", כך מסביר אייל ינאי מנכ"ל משותף בחברת BDI-Coface שביצעה בדיקה בקרב 100 חברות בנייה פרטיות וציבוריות. "קבלני הביצוע לא נהנים מעליית מחירי הדירות בעיקר בגלל שבזמן עליות המחירים גם מחירי התשומות עלו משמעותית", ממשיך ינאי. "הרווח הממוצע לפני מס של קבלני הביצוע עומד בממוצע על כ-7% לפני מס אבל יש חברות שהבדיקה שלנו העלתה שמסיימות פרויקטים ללא רווח כלל".

על פי הבדיקה, שנערכה לקראת הכנס השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים שמתקיים במלון דן באילת, עלו מחירי התשומות בהיקף ניכר בארבע השנים האחרונות. כך, מחיר הבטון עלה ב-9.9%, מחיר הטיט עלה ב-13.6%, מחיר החול עלה ב-16.4%, מחיר המלט ב-10.1% ומחיר השיש עלה ב-8.1%.

במקביל לבדיקה האמורה ערכה BDI-Coface גם סקר ציפיות בקרב מאות קבלנים וספקים בענף הבנייה בישראל. הסקר מעיד על כך שהקבלנים לא מאמינים בתוכניות הממשלתית לריסון מחירי הדירות ומעריכים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות גם ב-2014. על פי תוצאות הסקר,54% מהקבלנים בישראל צופים המשך עלייה של מחירי הדירות ב-2014, 6% סבורים כי תחול ירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה ו-40% סבורים שלא יחול כל שינוי במחירים. בהשוואה לסקר זהה שנערך בשנה שעברה, נרשמה עלייה במספר הקבלנים שסבורים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. כך, בסקר הקודם רק 40% צפו המשך עליית מחירים ו-51% צפו שמחירי הדירות יוותרו ללא שינוי.

מבין אלו שענו כי הם צופים עלייה במחיר הדירות ב-2014 סבורים בממוצע כי תחול עלייה של 6% במחירי הדיור. בממוצע של כל משתתפי הסקר הצפי הוא לעלייה של 3% במחירי הדירות ב-2014. בשנה הקודמת צפו משתתפי הסקר בממוצע כי תחול עלייה של 2% במחירים לעומת 2012.

בנוגע ליכולת הקבלנים להשיג מימון לפרויקטים שלהם סבורים 53% ממשתתפי הסקר כי זו לא השתנתה השנה לעומת 2012. 31% מהם ציינו כי היכולת שלהם להשיג אשראי השנה דווקא עלתה לעומת השנה שעברה, ואילו 13% מהעונים לסקר ציינו כי יכולתם לגייס אשראי השנה ירדה לעומת 2012.

בנוגע לעלות המימון ציינו 32% ממשתתפי הסקר כי זו עלתה לעומת 2012, לעומת 41% שציינו כי עלות המימון לא השתנתה, ו-23% שאמרו כי עלות המימון הוזלה. 4% ציינו כי עלות המימון של הפרויקטים התייקרה מאד לעומת 2012.