השדה הסולארי בקיבוץ סמדר חובר לחברת החשמל

השדה בעל הספק של 8 מגה-וואט הוקם על-ידי חברת בילקטריק (Belectric) והוא בבעלות הקיבוץ וקרן טנא ■ מלבד השדה בנאות סמדר, קיימים בחבל אילת-אילות עוד 8 שדות סולאריים - שייצרו בקרוב כ-60MW

השדה הסולארי מהגדולים בישראל, הנמצא על קרקעות קיבוץ סמדר בערבה, חובר אתמול לרשת החשמל הארצית. השדה בעל הספק של 8 מגה-וואט הוקם על ידי חברת בילקטריק (Belectric) והוא בבעלות הקיבוץ וקרן טנא.

מלבד השדה בנאות סמדר, קיימים בחבל אילת-אילות עוד שמונה שדות סולאריים - חלקם כבר מחוברים לרשת וחלקם יחוברו בחודשיים הקרובים. יחד הם ייצרו בקרוב כ-60MW - כמחצית מכמות החשמל שצורך האזור כולו בשעות היום. השדה הסולארי הגדול ביותר עד אתמול היה בקיבוץ קטורה (5 מגוואט), ובנוסף לו מחוברות לרשת מערכות סולאריות בגרופית, אליפז, יוטבתה וסמר. חברת שיכון ובינוי הקימה באזור מכרות תמנע מתקן בעל הספק של 6.5 מגוואט המוגדר מתקן חלוץ לפיתוח טכנולוגיות חדשות.

דורית בנט, מנכ"ל מינהלת האנרגיה המתחדשת אילת-אילות, אמרה כי תוך פרק זמן של כשנתיים יגיע חבל אילת-אילות לעצמאות אנרגטית עם חיבור של שני שדות סולאריים גדולים: פרויקט אחד יקום בקיבוץ קטורה ויפיק 40 מגה-וואט; פרויקט נוסף יקום באזור תמנע ויפיק 60 מגה-וואט. שדות אלה יביאו את כמות החשמל שמייצר חבל אילת-אילות מאנרגיית השמש ל-160 מגה-וואט - כמות הגדולה מזו הדרושה לכל צורכי האנרגיה האזורית בשעות היום.

ראש מועצת אילות, אודי גת, קרא לאחרונה לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום ובו להכריז על אזור אילת-אילות כעל שדה ניסוי לאומי ועולמי לפתרונות אגירת חשמל ואנרגיה מתחדשת. גת ציין כי הכרזה שכזו תמשוך לאזור חברות זרות לצורך השקעות וניסויים.

טקס חיבור השדה לרשת התקיים במסגרת יום עיון מיוחד של פורום אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת שעוסק באגירת אנרגיה. ביום העיון השתתפו בכירים במשק החשמל, מומחים מהארץ ומהעולם וחברות המפתחות פתרונות אגירת חשמל.

במסגרת יום העיון אמרה בנט כי "הבעיה המרכזית בהסתמכות על צריכת חשמל מאנרגית השמש היא העדר היכולת לייצרו בלילה. החלטנו להתמודד עם בעיה ולקדם במרכז הפיתוח הטכנולוגי לאנרגיות מתחדשות טכנולוגיות שיוכלו בעתיד לאגור ייצור עודף של חשמל סולארי ולעשות בו שימוש בלילה. ביום העיון במסגרת פורום אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות ידונו מומחים מהארץ והעולם בנושאי אגירת אנרגיה והאופן בו אגירה צפויה לשנות את משק החשמל העולמי כולו". כדי להתגבר על בעיה זו ולנצל באופן יעיל יותר את החשמל המיוצר מאנרגיית השמש, יש צורך בפתרונות אגירה. פתרונות אלה כגון סוללות ומתקני אגירה שונים, יאפשרו בעתיד לאגור את החשמל למספר שעות ולהשתמש בו במועד מאוחר יותר. כך ניתן, בין היתר, לאגור חשמל שמיוצר בצהרים לשימוש בערב.

באילת אילות ציינו כי חברת החשמל מפעילה באזור שלוש טורבינות גז כגיבוי לשעות הלילה שמופעלות על ידי מזוט - דלק שגורם לזיהום אוויר רב והוצאה כספית ניכרת.