"אירופה הולכת לקראת קטסטרופה, למרות השיפור בגרמניה"

היום התפרסם בגרמניה מדד ביטחון העסקים (IFO), שרשם קריאה גבוהה של 109.3 נקודות בנובמבר - מעל הצפי בשוק לקריאה של 107.9 נקודות

הכלכלה הגדולה בגוש האירו, גרמניה, אולי ממשיכה להתרחב אבל גוש האירו כולו מדרדר לקראת קטסטרופה. כך טוען היום כלכלן בכיר.

היום התפרסם בגרמניה מדד ביטחון העסקים (IFO), שרשם קריאה גבוהה של 109.3 נקודות בנובמבר - מעל הצפי בשוק לקריאה של 107.9 נקודות, זאת בהשוואה לקריאה של 107.4 נקודות בחודש אוקטובר.

עוד דווח היום בגרמניה כי הכלכלה התרחבה ב-0.3% ברבעון האחרון וב-1.1% בשנה האחרונה.

נתונים אלה מצטרפים לנתונים נוספים שהתפרסמו בימים האחרונים ומלמדים על פער הולך וגדל בין ביצועי המשק הגרמני לשאר המשקים באירופה. כלכלת גוש האירו התרחבה ב-0.1% בלבד ברבעון האחרון.

"המצב מפחיד למדי", אומר Roger Nightingale, כלכלן ב-RDN Associates. "דבר לא השתנה ב-5-6 השנים האחרונות. אירופה נמצאת בבלאגן גדול וזה נראה שהם הולכים לקראת קטסטרופה".

"באמריקה פועלים נכון והמשק שם במגמת התאוששות אולם באירופה לא מבצעים את הצעדים הנכונים ולכן גוש האירו לא מצליח להתאושש", אמר נייטנגייל ל-CNBC.

אופטימיות בברקליס

היום, אגב, פרסמו כלכלני ברקליס סקירה בה הם טוענים כי שוק המניות האירופי מתומחר בחסר באופן משמעותי ועשוי להכפיל את ערכו בתוך 5 שנים. בבנק ההשקעות טוענים כי קיימת סבירות גבוהה לכך שהשוק באירופה יסיים את שנת 2014 עם תשואה גבוהה של כ-27% ולמעשה יחזור לרמות השיא בהן נסחר ב-2007. "שוק המניות האירופי זול בצורה משמעותית ביחס לרמות ההסיטוריות ולשווקים אחרים בעולם", נכתב בסקירה של ברקליס.

כלכלני הבנק טוענים כי המשקיעים עדיין חוששים להשקיע בשוק האירופי למרות ששיאו של משבר החוב ביבשת חלף. להערכתם, בחודשים האחרונים המשקיעים חוזרים לשוק המניות ביבשת ואף לנכסים המסוכנים יותר, והמגמה הזו צפויה להימשך בעתיד.

כלכלני הבנק מציינים כי מכפיל ההון של שוק המניות עומד ברמה של 1.82, רמה היסטורית נמוכה, כך שסביר להניח שהשוק יכפיל את ערכו ב-5 השנים הקרובות. "מכפיל ההון בשוק המניות האירופי, ביחס למכפיל בשוק המניות האמריקאי, הוא הנמוך ביותר מאז 1975", נכתב בסקירה. להערכת כלכלני הבנק, השוק זול בכ-30% ולכן מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-Stoxx 600, עשוי להשלים את הפער ולזנק לרמה של 400 נקודות עד סוף 2014.