אובמה: "אם איראן לא תקיים את התחייבויותיה - נגביר לחץ"

שידור חי מאולפן "וואלה" ■ 6 המעצמות הסכימו לרופף את הסנקציות על איראן במידה "צנועה" - שווי ההקלה נאמר ב-6-7 מיליארד דולר ■ כל כמות האורניום שהועשר לרמה של 20% תדולל או ינוטרל לדו-תחמוצת נטולת יישום צבאי

הסכם היסטורי בין איראן ל-6 המעצמות, שלפיו תקפיא איראן את היישומים הצבאיים של תוכניתה הגרעינית ל-6 חודשים, תמורת הקלה "צנועה" בסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה, הושג בז'נווה לפנות בוקר (א'), לפי שעון ישראל. זה הסכם זמני שמניח את התשתית להסכם מקיף יותר, אולי סופי, שאמור להיות מוכן לחתימה עם פקוע ההסכם שנחתם הבוקר. כך מסרו שרת-החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, וראשי משלחת איראן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר לפנות בוקר, כי ההסכם הוא "ההתקדמות המשמעותית והמוחשית ביותר שעשינו עם איראן מאז שהתחלתי לכהן". הוא הדגיש: "בעוד שההסכם שעליו הכרזנו היום הוא צעד ראשון בלבד, השגנו בו הרבה דברים".

"עתה, כשאנו צועדים קדימה, הנחישות של ארה"ב תוסיף להיות מוצקה, וכך גם המחויבות שלנו לידידותינו ובעלות בריתנו, ובמיוחד ישראל והשותפות שלנו במפרץ הפרסי, שיש להן סיבות טובות לגלות ספקנות לגבי כוונתויה של איראן", הכריז אובמה.

הוא הדגיש, כי הסעיפים שמנויים בהסכם יחסמו כל דרך אפשרית של איראן לייצור פצצה גרעינית". אובמה הזהיר: "אם איראן לא תקיים את התחייבויותיה, נבטל את ההקלות בסנקציות ונגביר את הלחץ". איראן חייבת להוכיח לעולם שתוכניתה הגרעינית מיועדת למטרות שלום בלבד, הוא אמר, הנשיא הודה כי נותרו עדיין "אתגרים עצומים". טקס החתימה נערך ב-3 לפנות בוקר בארמון האומות בז'נווה, לאחר התערבות של הרגע האחרון של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כתום ארבעה ימי ישיבות מרתוניות של נציגי חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון, יחד עם גרמניה והאיחוד האירופי, מול משלחת איראנית בראשות שר החוץ, מוחמד ג'אוואד זאריף.

ההסכם צפוי לעורר זעם בישראל ובבירות המדינות הסוניות במפרץ הפרסי, ובראשן סעודיה. עלו בתוהו כל המאמצים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל מדינות המפרץ, לשכנע את ארה"ב והמעצמות האחרות להימנע מחתימת ההסכם ובמקום זאת להדק את הסנקציות, כדי שאיראן תיאלץ לפרק כליל את רכיבי תוכניתה הגרעינית.

פקידים אמריקאיים, שמצוטטים הבוקר ב"ניו-יורק טיימס", אמרו שזו הפעם הראשונה מזה כמעט 10 שנים, שננקטו צעדים לבלימת רוב המאמץ הגרעיני האיראני, ואפילו לגלילת חלק מההישגים האיראניים אחורה. תקוות הממשל היא, שההסכם יביא להפשרת היחסים בין וושינגטון לטהרן.

6 חודשי הקפאה בגרעין

ההקפאה תימשך 6 חודשים, פרק זמן שיאפשר לנציגי המעצמות להכשיר את הקרקע עם איראן להסכם מקיף יותר, שיטיל מגבלות נוספות על התוכנית הגרעינית האיראנית וייצור מנגנון אימות שיוודא שמאמצי הגרעין של טהרן מכוונים למטרות שלום בלבד.

לפי פרטי ההסכם הנוכחי, שנמסרו לעיתונים אמריקאיים גדולים, הסכימה איראן להפסיק להעשיר אוראניום מעל רמה של 5%. כדי להפגין שההתחייבות הזו אכן תקויים, הסכימה איראן לפרק את מערכות הקישורים בין רשתות הצנטריפוגות שמשמשות להעשרת האוראניום.

עוד נאמר בהסכם, כי כל מאגרי האוראניום שכבר הועשר לרמה של 20%, רמה שקרובה לרמת יישום צבאי, כלומר לייצור פצצה גרעינית, ידוללו או ינוטרלו לחומר דו-תחמוצתי נטול יישומים צבאיים.

כן הסכימה איראן שלא יותקנו צנטריפוגות נוספות, מדגמים ישנים או דגמים חדשים ויעילים יותר. צנטריפוגות שכבר הותקנו אך טרם חוברו לרשת והופעלו (קיימות כ-8,000 צנטריפוגות כאלה) יוסיפו להיות מושבתות. איראן אף התחייבה שלא יוקמו מתקני העשרה חדשים.

על פי המסמך, מסכימה איראן גם להפסיק את עבודות ההקמה של מתקן המים הכבדים באראק, שעם השלמתו היה אמור לספק פלוטוניום לתוכנית הגרעין הלאומית. העבודה על המתקן באראק היתה אחד מסלעי המחלוקת הגדולים במו"מ בז'נווה.

מכל מקום, ההסכם אינו מחייב את איראן להפסיק להעשיר אוראניום לרמה של עד 3.5%, או לפרק צנטריפוגות פעילות. יתר על כן, על-פי תנאי ההסכם תהיה איראן זכאית להגדיל את כמות האוראניום המועשר שבידיה עד לרמה של 3.5% משבעה טונות לשמונה טונות ב-6 החודשים שבהם יהיה ההסכם בתוקף. אבל, כתום תקופה זו תידרש איראן לכווץ כמות זו שוב ל-7 טונות. דבר זה ייעשה באמצעות הפיכת חלק מכמות האוראניום המועשר לחומר דו-תחמוצתי.

כדי למנוע הונאות, תתיר איראן לפקחים בינלאומיים לבקר במתקן ההעשרה בנאטאנז ובמתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו מדי יום ביומו במשך 6 חודשים. פקידים אמריקאיים אומרים, שמשטר פיקוח הדוק כזה יסכל כל ניסיון איראני פוטנציאלי לסטות מתנאי ההסכם.

הגזר

בתמורה לכל זאת, הסכימו המעצמות להקל בסנקציות. שווי ההקלה נאמד ב-6 עד 7 מיליארד דולר ב-6 החודשים הקרובים, לדברי פקידים אמריקאיים. (גורמים ישראליים אמרו בעבר כי שווי ההקלות יהיה גבוה בהרבה).

הבית הלבן מתכנן להורות על ההקלות באמצעות צו נשיאותי, צעד שיעקוף את הקונגרס. המחוקקים האמריקאיים אישרו את הסנקציות ולכאורה רק הם יכולים לבטלן או לרופפן, אך היועצים המשפטיים של הבית הלבן העריכו כי הנשיא יכול לעשות זאת באמצעות צו. ככל שידוע עם מסירת הידיעה לדפוס, ארה"ב ובעלות בריתה ישחררו חלק קטן מהחשבונות הקפואים של איראן בבנקים בארה"ב ובמקומות אחרים וירופפו במידה מסוימת את ההגבלות על הסחר עם איראן.

מכל מקום, על כנן ישארו הסנקציות המכאיבות ביותר, אלה שאוסרות רכישת נפט איראני ושמנתקות בנקים איראנים ממערכת הבנקאות הגלובלית. הקלה בסקנציות אלה תיתכן אחרי 6 חודשים, בכפוף לנכונותה של איראן לזנוח יישומים צבאיים של תוכניתה הגרעינית.

בשלב זה לא ברור כיצד יושבו חילוקי הדעות על מה שאיראן הגדירה כ"זכותה הלאומית" להעשיר אוראניום. כל המעצמות התנגדו לכך, בעוד שהמשלחת האיראנית הודיעה, שבלעדי הכרה ב"זכות" זו, היא לא תחתום על הסכם. בשעות שלפני חתימת המו"מ, העלו המעצמות הצעת פשרה, שהשורה התחתונה שלה היא, ששני הצדדים מסכימים שלא להסכים על סוגיה זו במשך חצי השנה הקרובה.

ההסכם נחשב הישג גדול לממשל אובמה וגם לשר-החוץ קרי, שהטיל את יוקרתו האישית על כף המאזניים. הבית הלבן היה זקוק להישג כלשהו לאחר תקופה קשה שבה נרשמה ירידה חדה בפופולריות של אובמה בסקרים, בעיקר בגלל הקשיים ביישום חוק הרפורמות בשירותי הבריאות (אובמה-קייר). כמה סקרים הראו כי רוב גדול בציבור בארה"ב תומך בהסכם עם איראן.