איגוד לשכות המסחר: להכריז כי מליסרון ועזריאלי הן דואופול

יורם דר, יו"ר חטיבת רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר: "זה אבסורד שדמי הניהול שגובים הקניונים מגיעים ל-5% עד 10% מהמחזור"

חטיבת רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר החליטה לפעול מול הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, על מנת שיכריז על קבוצת עזריאלי ועל קבוצת מליסרון כדואופול. פנייה רשמית לממונה על ההגבלים בעניין תיעשה בקרוב - כך אומר ל"גלובס" יורם דר, יו"ר חטיבת רשתות המסחר.

בפאנל שהתקיים במסגרת ועידת הקניונים השנתית באילת, תקף דר את דמי הניהול הגבוהים שגובים הקניונים. לדבריו, "יש בשוק חוסר איזון. זה אבסורד שדמי הניהול מגיעים ל-5% עד 10% מהמחזור. בחו"ל זה נע בין 6 ל-8 אירו למ"ר, בארץ בין 60 ל-100 שקל למ"ר. אין שום שקיפות.

"אין שום מוטיבציה שדמי הניהול יירדו, להפך, הם יעלו. חנות ששכר הדירה ודמי הניהול שלה הם 30% מהמכירות, אין לה זכות קיום, אפילו ב-25% אין זכות קיום. עוד מעט הקניונים יוכלו להנפיק את דמי הניהול שלהם".

גם מנכ"ל רשת סופר-פארם, ניצן לביא, ומנכ"ל קבוצת פוקס, הראל ויזל, מחו על דמי הניהול הגבוהים. לדברי ויזל, "יש קניונים שצריכים לעשות בדק-בית. הם גובים 90 עד 100 שקל למ"ר".

ויזל גם דרש לדעת בכמה יורידו הקניונים את דמי הניהול בעקבות הורדת האבטחה בקניונים, ומסר כי להערכתו דמי הניהול צריכים לרדת ב-5%.

לביא אמר בפאנל כי לקניונים יש חלק ביוקר המחיה בישראל, וכי אם שכר הדירה ודמי הניהול יהיו דומים לחו"ל, מחירי המוצרים לצרכן יירדו במספר אחוזים. דמי הניהול הנהוגים היום בקניונים הם עלות פלוס 15%, שהם רווח לקניון.

בפאנל נחשף גם כי קבוצות הקניונים גוזרות קופון על מכירת החשמל לרשתות: הן קונות את החשמל במרוכז בתעריף מוזל מחברת החשמל ומוכרות אותו לרשתות בתעריף רגיל. דר אמר גם כי בנוסף לחשמל, חלק מהקניונים מכניסים גם את הארנונה לחישוב דמי הניהול, והמשמעות היא שהם גוזרים על זה עוד מרווח של 15% ללא שום הצדקה. לעומתם, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, ארנון תורן, טען כי הוא לא מכיר תופעה של הכנסת הארנונה לדמי הניהול.

מנכ"ל עופר השקעות, אבי לביא, אמר כי בחלק מהקניונים של קבוצת מליסרון, חברת הניהול הפסדית. בהתייחס לכך מסר ויזל כי דמי השכירות והניהול מהווים 10.5% מהמכירות.

לעומתו, מסר מנכ"ל ובעלי רשת אפרודיטה כי דמי השכירות והניהול ברשת שלו מהווים 20% מהמכירות.

דמי ניהול בקניונים
 דמי ניהול בקניונים