ייצוגית נגד אפריקה תעשיות: "הסתירה עובדות מהותיות מהמשקיעים בהצעת הרכש לנגב קרמיקה"

בשבוע שעבר פורסם כי רשות ני"ע קנסה את אפריקה תעשיות ומנהלים בכירים בה ובנגב קרמיקה עקב הסתרת פרטים בתהליך הצעת הרכש

רגע אחרי שרשות ניירות ערך קנסה את ההנהלה הבכירה באפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, עקב הסתרת פרטים בהליך הצעת הרכש של נגב קרמיקה בינואר אשתקד, גם הציבור מבקש פיצוי: אתמול (ג') הוגשה למחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בת"א תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף 14 מיליון שקלים, נגד אפריקה תעשיות, נגב קרמיקה ונושאי המשרה הבכירים בהן בגין אותה פרשה.

בשבוע שעבר הותר לפרסום, כי ועדת האכיפה המנהלית של רשות ני"ע הטילה על אפריקה תעשיות עיצום כספי בגובה 5 מיליון שקלים; על מנכ"לה אברהם נובוגרוצקי באופן אישי עיצום כספי בגובה 400 אלף שקל; מנכ"ל נגב, אבי מוטולה, ישלם 150 אלף שקלים; וסמנכ"ל הכספים אלון הרפז - 75 אלף שקלים.

זאת, לאחר שנקבע, במסגרת בירור מנהלי, כי ההנהלה הבכירה של אפריקה תעשיות, מקבוצת אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב - נובוגרוצקי, מוטולה והרפז - עשו שימוש במידע פנים והסתירו פרטים מהותיים מהמשקיעים בקשר להצעת הרכש המלאה של החברה-הבת, נגב קרמיקה אשר עשוי היה להעלות את מחיר המניות בהצעת הרכש.

אפריקה ישראל ובכיריה הגישו לביהמ"ש המחוזי בת"א עתירה מנהלית כנגד ההחלטה לקנוס אותם, ואולם כעת יהיה עליהם להתמודד עם חזית נוספת שנפתחה - תביעה ייצוגית - באותה פרשה.

התובעת, רחל גוטליב, באמצעות עוה"ד שלומי מושקוביץ, יניב סטיס, איתן חיימוביץ ונתי פולינגר, טוענת כי במסגרת מפרט הצעת הרכש המלאה של נגב קרמיקה לא גולו לציבור המשקיעים עובדות מהותיות במפרט הצעת הרכש, כפי שנקבע בהחלטת ועדת האכיפה המנהלית, וכן נעשה שימוש במידע פנים על ידי אפריקה תעשיות ונובגורצקי, "כאשר כתוצאה מהפרות אלה מכרו בעלי המניות מן הציבור, חברי הקבוצה, את מניות החברה בחסר רב תוך שנגרם להם נזק משמעותי".

הנזק לציבור: 14 מיליון שקל

לבקשה צורפה חוות דעתו של פרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי של בנק ישראל, לפיה הנזק שנגרם לציבור כתוצאה מהפרות החוק במסגרת הצעת הרכש, נאמד בסך של כ-14 מיליון שקל (ללא הפרשי ריבית והצמדה).

"עניינה של בקשה זו, בהטעיה חמורה של ציבור המשקיעים אשר נעשתה במסגרת הצעת רכש מלאה מיום 15.1.12 לרכישת מניות חברת נגב קרמיקה, על-ידי בעלת השליטה בנגב קרמיקה, הלוא היא אפריקה ישראל תעשיות בע"מ", נכתב בבקשה.

בתביעה צוין כי במפרט הצעת הרכש כמו גם בדיווחים מיידים שקדמו לה, הוסתר מציבור המשקיעים מידע מהותי אודות מו"מ מתקדם והסכמות שגובשו בין נגב לבין תאגיד קנדי בשם "אולימפיה", שעניינם התקשרות בין נגב לבין אולימפיה בעסקת ענק, בהיקף כספי של 400 מיליון שקל. אותה עסקת ענק, שהמו"מ לקראת חתימתה וכן ההסכמות שגובשו ביחס אליה, הוסתרו מציבור המשקיעים, נחתמה באופן פורמלי ב-29 במאי 2012, בחלוף כארבעה חודשים וחצי בלבד מפרסום הצעת הרכש. "המדובר בעסקה חשובה מאין כמותה עבור נגב קרמיקה", צוין בתביעה.

תביעה ייצוגית זו מצטרפת לתביעה ייצוגית נוספת שכבר הוגשה על בסיס אותן עובדות. בסוף השבוע, הגיש בעל מניות אחר בחברת נגב קרמיקה, אליהו שיחור, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אפריקה תעשיות, נגב קרמיקה והמנכ"ל נובוגרוצקי. "העובדות המוצקות והנחרצות שנחשפו באמצעות הליך הבירור המינהלי שניהלה רשות ני"ע מותירות רושם בלתי נמחה, לפיו התנהלות הנתבעים הייתה למען תכלית ברורה של קידום מטרותיהם על חשבון אינטרס הציבור; זאת תוך ניצול מודע ומכוון של פערי המידע האינהרנטיים הקיימים בשוק ההון", נכתב בתביעה שהוגשה באמצעות עוה"ד עידן איידן ודוד תירוש.