מפרצת באבי העורקים הרגה את אריק איינשטיין - הצל את חייך!

איך מאבחנים את המפרצת? איך מטפלים? ומי נמצא בקבוצת הסיכון?

רק אתמול (ג') בבוקר, העניק הזמר אריק איינשטיין כמה ראיונות, שבהם סיפר כמה הוא נרגש לקראת תחילת כתיבת טור אישי ב"מעריב". "אני בעשור הפורה ביותר מבחינה יצירתית", אמר, ובערב כבר הובהל לבית החולים כשהוא מדמם. רופאי בית החולים איכילוב ניסו לנתח אותו, אך המאמצים לא הצליחו והוא נפטר תוך מספר שעות, ייתכן מבלי שידע למעשה בדיוק מה קרה לו.

בין מי שגדלו על שיריו של איינשטיין ומתאבלים היום על לכתו, נמצאים גם רבים המגיעים כעת לגיל הקריטי שבו גם הם עשויים להיות מוטרדים מן המילים "מפרצת באבי העורקים". ובצדק. החל מגיל מסוים יש סיבה להיות מוטרדים, ויש גם בדיקות פשוטות שיכולות לאתר את הבעיה ולאפשר טיפול בה לפני שהיא מגיעה לשלב הקטלני. העניין הוא שכמעט ואין תסמינים קליניים ברורים שישלחו אתכם לאבחון של מפרצת, ולכן האבחון תלוי בנכונות שלכם לעבור בדיקות סקר מרובות, או במקריות.

מפרצת בכלי דם מתרחשת כאשר דופן כלי הדם נחלשת. הדם לוחץ על הדופן ולאט-לאט מנפח אותה כמו בלון (ראו תמונה). וכמו כל בלון - סופו להתפוצץ כאשר הדופן תיחלש מידי וזרם הדם יהיה חזק מידי.

מפרצת יכולה להתרחש בכל כלי דם שבו יש לחץ דם משמעותי. אם היא מתרחשת באבי העורקים, לרוב באזור הבטן או החזה, הרי שבעת ההתפוצצות דם נשפך לכל עבר, שוטף את האזור וגורם לירידה חדה באספקת הדם לאיברים חיוניים.

מפרצת עלולה להופיע גם בכלי דם חשוב במוח. אם כלי דם כזה נקרע, התוצאה היא שבץ מוחי. אם מפרצת מתרחשת בכלי דם בגפיים, זה לא נעים ואף כואב, אבל לא קטלני. לרוב, מצב כזה יכול להוביל לקטיעת איבר, רק אם המטפל מתעלם מן הכאב בגפיים במשך שנים.

בסיכון: מבוגרים ומעשנים

מספר החולים בארץ החיים עם מפרצת בטנית מוערך בכ-10,000, אם כי ההערכות הללו גסות מאוד כי אצל רוב החולים אין אבחון של הבעיה. על פי ההערכות, כ-500 מקרים מגיעים להתפרצות ולמוות, וכ-250 מקרים מגיעים לטיפול.

קבוצת הסיכון למפרצת כוללת ראשית אנשים מבוגרים. בנוסף, מחלת לב הגורמת לקשיון בעורקים מהווה גורם סיכון, ולכן כל הסיכונים למחלות לב - כגון משקל יתר, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה והיעדר פעילות גופנית, רלוונטיים גם הם. עישון נמצא אף הוא כגורם סיכון משמעותי מאוד למפרצת.

בנוסף, היסטוריה של המחלה הדלקתית סיפיליס יכולה להעמיד אדם בסיכון גבוה יותר. מחלות גנטיות שונות יכולות לגרום לעורקים להיות חלשים, ופציעות כגון מכה חזקה בחזה, יכולות לגרום לחולשה נקודתית בעורק.

אבחון של מפרצת באבי העורקים הוא יחסית פשוט. באמצעות אולטרה-סאונד ניתן לראות את הנפיחות בצד העורק, ולהשתיל מוצר בשם סטנט-גראפט במקום. מכשיר זה הוא כמו צינור חלול שמחדירים לכלי הדם, והוא מנתב את הדם דרכו, ומונע ממנו ללחוץ על דופן כלי הדם. כך, המפרצת אינה חווה לחץ ואינה מתפוצצת.

במפרצות קטנות יותר, למשל אלה של המוח, ניתן להשחיל סלילים קטנים שתפקידם למעשה למלא את החלל הנפוח. הדם הנתקל בסלילים זורם פחות לתוך המפרצת וממשיך במורד כלי הדם, כך שאינו לוחץ על הדופן החלשה.

ככל שמזהים את המפרצת מוקדם יותר, כך ניתן לבצע את התיקון בזמן, כשהדופן עדיין חזקה יחסית וטרם נקרעה, ואז הניתוח פחות מסוכן וגם סיכויי החלמה והחזרה לחיים הרגילים גבוהים יותר. אם החולה מגיע כאשר יש כבר קרע בעורק משמעותי, ניתן לתפור את העורק ולהוסיף חלקי עורק מלאכותיים. אולם, הניתוח הזה הוא כבר מסובך, חירומי, ולעיתים אין מספיקים לשחר את העורק עד שהחולה מת ממחסור בדם לאיברים חיוניים. זה מה שקרה אמש.

תסמינים חמקמקים

התסמינים של מפרצת באבי העורקים הם כאבים באזור הגב והבטן, אלא שאנשים מבוגרים שהם בקבוצת סיכון, מרגישים כאבי בטן וגב מכל מיני סיבות, ולא תמיד יחשדו דווקא במפרצת. לכן חשובה הסקירה מעת לעת, באמצעות אולטרה-סאונד, בבדיקה לא מאוד יקרה ולא פולשנית. בארה"ב יצאה חברת הביטוח הממשלתית Medicare ביוזמה בשם SAAAVE (Screening Abdominal Aortic Aneurysms Very Efficiently) - בדיקות סקר תדירות לאיתור מפרצות בעורק הראשי אצל אנשים בקבוצת סיכון.

מיזם SAAAVE הגדיר את הקבוצה הזקוקה לבדיקות סקר בתור כל הגברים בני 65 ומעלה עם היסטוריה של עישון ונשים עם היסטוריה משפחתית של מפרצת. בישראל אין נהוגה בדיקת סקר כזו, אולם אם אתם בקבוצת סיכון ובעיקר אם אתם סובלים מתסמינים, אפילו מינימליים, ניתן לבקש בדיקה כזו מרופא המשפחה. איגוד רופאי המשפחה ואיגוד הקרדיולוגים בישראל ערכו לפני שנה מבצע להגברת המודעות לבעיה בקרב הציבור ובקרב רופאי המשפחה.

בישראל פועלות כמה חברות שמנסות לשפר את הטיפול במפרצת. כך למשל, חברת ITGI , שפיתחה סטנט מצופה ברקמת חיה, מייעדת את המוצר בעיקר לשימוש במפרצות במוח, כתחליף לסלילים ובדומה לסטנט-גראפט שנמצא היום פחות בשימוש.

חברת HDH מדיקל מפתחת מוצר שנועד לתפור בקלות רבה יותר את תחליפי העורק לשאריות העור הבריא. "הפרוצדורה שלנו לוקחת כמה דקות לעומת כרבע שעה לתפירת המוצרים הקיימים", אומרת מנכ"ל החברה, אירנה קבונובסקי. "חבל שהמוצר שכבר נמכר בכמה מאות יחידות באירופה לא מצליח כל כך לחדור לשוק בארץ. הצענו אותו למנהלי המחלקות שטיפלו באיינשטיין, אבל הם לא רצו". גם חברה בשם ES Vascular מפתחת מוצר הפועל באופן דומה.

גם חברת אנדוספן עוסקת בתחום הזה עם מוצר סטנט-גראפט חדשני המצאיץ מאוד את התהליך.

חברות נוספות שלהן קשר עקיף לתחום הן איתמר מדיקל שפיתחה מכשיר המאתר מבעוד מועד צחוסר תפקוד של דפנותה עורק - גורם סיכון מסויים למפרצת בעתיד