מנכ"ל תעש: "מתווה ההפרטה יהיה חומה בצורה"

ועדת השרים אישרה המתווה להפרטת תעש: החברה תיקרא "תעש מערכות", ופעילותה המסווגת תתנהל בחברה חדשה

"אנחנו לפני תקופה לא פשוטה ומורכבת: חלק הארי של העבודה כבר נעשה, ועתה, לצד הפעילות העסקית הרגילה שאנו מקיימים בתעש, נתמודד עם שינויים גדולים שייעשו בקרוב בחברה", אמר היום (ד') מנכ"ל התעשייה הצבאית (תעש), אבי פלדר, בשיחה עם "גלובס". אמש אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה את המתווה להפרטת החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה.

לדברי פלדר, "ברבעון הראשון של 2014 יחל תהליך ההיפרדות מ-1,170 מעובדי החברה, שיימשך עד אמצע 2015. מדובר בשליש מעובדי החברה. רשימת העובדים מוכנה, וכעת נשב עם נציגיהם כדי לבצע תיאומים אחרונים. נקפיד לבצע את התהליך ברגישות, בלי לפגוע באנשים טובים שנתנו לחברה במשך שנים רבות את זמנם ומרצם. זו רשימת הנהלה והיא עדיין לא עברה לעובדים. השגנו הסכמות עם ועד העובדים ועם ההסתדרות לגבי מספר העובדים שיפרשו מן החברה בהליך ההפרטה, וכולנו רואים את הדברים עין בעין".

35% מהפעילות יוצאו מתעש

הדיון בוועדת השרים אמש נוהל בידי שר האוצר יאיר לפיד, והשתתפו בו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני ושר החקלאות יאיר שמיר. המחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון לגבי היקף ההזמנות העתידיות של משרד הביטחון מתעש הוכרעה רק ברגע האחרון, בארבע עיניים, בין לפיד ליעלון - בתיווך מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר. זאת, לאחר שהצדדים סיכמו כי במשך חמש שנים משרד הביטחון יזמין מתעש תחמושת ואמצעים בהיקף שלא יירד מ-550 מיליון שקל. זאת, תמורת קבלת 300 מיליון שקל ממשרד האוצר. משרד הביטחון ינהל במקביל את ההליך לטיהור הקרקעות של תעש ברמת השרון, שזוהמו במשך עשרות שנים של פעילות תעשייתית, ויכשיר את השטח לקראת מסירתו לרשות מקרקעי ישראל. בעתיד יאפשר בנייה של 44 אלף יחידות דיור.

על פי המתווה שאושר, 35% מהפעילות של המפעל גבעון של תעש, שבו מתקיימת פעילות שהוגדרה "מסווגת וחיונית למען שמירת האינטרסים הביטחוניים של המדינה", לצד חלק קטן מהפעילות של מפעל סלבין, יוצאו מתעש וייעשו במסגרת חברה ביטחונית חדשה שתוקם. החברה תיקרא "תומר מערכות" ויועסקו בה 380 עובדים. תעש במבנה הנוכחי שלה תחדל מלהתקיים כמעט ועל תשתיותיה ומתקניה תוקם "תעש מערכות", שתיגש אל השוק בלי משקולות עבר. תעש הישנה תתקיים בהיקף מצומצם, בידי עשרה עובדים בלבד שיפעלו למען פתרון מגוון בעיות שמעיקות כיום על החברה, ובהן גם אלה הסביבתיות.

את מכירת תעש מערכות תנהל רשות החברות הממשלתיות: קודם לכן, הרשות תקיים הליך סדור של הערכת שווי. בחודשים האחרונים העריכו בכירים בשוק הביטחוני כי המדינה יכולה למכור את תעש ב-2.5-3 מיליארד שקל. סכום זה כולל ידע וטכנולוגיות, פטנטים, נכסים וצבר הזמנות לשלוש השנים הבאות, שנאמד ב-5 מיליארד שקל. על פי הערכות, המכרז יפורסם בעוד כשנה. "בתוך שנה וחצי-שנתיים תעש כבר לא תהיה חברה ממשלתית. היא תהיה חברה פרטית, וכל הנכסים הטובים והמניבים של תעש יהיו בה", אמר היום פלדר ל"גלובס".

לדברי פלדר, "האווירה הבוקר בתעש היא הקלה, יציאה לדרך חדשה, וזה לא מצב שמתקבל אצלנו בהפתעה. לשם כיוונו את המהלכים שלנו בשנתיים האחרונות. אנחנו כבר מעבר למקום שבו קיימים איומים שעלולים לטרפד את יישום המתווה ולדעתי אין סיבה שמישהו ירצה לסגת. משרדי הביטחון והאוצר, רשות החברות, ההסתדרות, העובדים והדירקטוריון שותפים למתווה ומאמינים בו. נשמור על יישומו, נדאג שיהיה חומה בצורה וששום אבן לא תיפול ממנה". פלדר זימן בצהריים את חברי ההנהלה כדי להנחותם ליישום המתווה. "עשות אשקלון, חברה בת של תעש, היא המודל העסקי שלנו: את הרבעון האחרון היא סיימה ברווח של 6.6 מיליון שקל ומהשנה שעברה צברה רווח של כ-57 מיליון שקל. עשות היא מיקרוקוסמוס להבראת תעש", אמר.

"ערך כספי גבוה"

יו"ר דירקטוריון החברה, האלוף (במיל') אודי אדם, אמר כי "היעד של החברה הוא לממש את תוכנית ההפרטה בערך כספי גבוה למדינה". לדבריו, "בסיומו של התהליך, בעוד כשנה וחצי, תעש מערכות תפעל כחברה ביטחונית עסקית בבעלות פרטית, שתתמקד במובילות טכנולוגית שמתואמת לשוק דינאמי. התוכנית שאושרה אמש התגבשה במשך חודשים רבים. מהיום אנו נערכים לביצועה במטרה לעמוד בלוחות הזמנים, תוך פעילות בשני ראשים: יישום ההפרטה ובמקביל לפעילות שוטפת כחברה עסקית, כדי להרחיב מכירות ולחדור לשוקי יעד חדשים". אדם נכנס לתפקידו כיו"ר דירקטוריון החברה בחודשים האחרונים, והחליף את עו"ד ניצה פוזנר שפעלה בשנתיים האחרונות לקידות תוכנית ההפרטה.

עד 2020 תועתק הפעילות של תעש החדשה מרמת השרון לרמת בקע שבנגב. עד אז, המדינה עתידה להקים תשתית רכבת שתאפשר את הפעילות במקום זה. משרד הביטחון התחייב לפנות את בסיס קרן הקריה בת"א, למען הקמת מגדל בן כ-80 קומות; את ביה"ס הטכני של חיל האוויר בחיפה ובסיסים באזור צריפין. הפינוי בצריפין יאפשר בנייה של 3,500 יחידות דיור בראשל"צ. "מדובר בהסדר שמשיג מטרות אסטרטגיות שהציב רה"מ בתחום הרחבת היצע הדיור באזורי הביקוש, חיזוק הפריפריה בצפון ובדרום והענקת אופק תעסוקתי לעובדי תעש", אמר מנכ"ל משרד רה"מ, לוקר. שר האוצר יאיר לפיד מסר כי "פינוי תעש מקרקעות במרכז הארץ יסייע לפתרון מצוקת הדיור ולבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש". שר הביטחון יעלון אמר כי "טוב שהגענו לרגע הזה. תעש גוררת הפסדים שאיננו יכולים להשלים עם קיומם, אך מפתחת מוצרים מצוינים שמסייעים לביצור ביטחונה של המדינה".

נא להכיר:

תעש מערכות: השם שיוביל את התעשייה הצבאית לקראת ההפרטה, והיא תהיה למעשה חברה חדשה, תוך היפרדות ממשקולות העבר שלה

תעש הישנה: כעשרה עובדים ימשיכו לנהל את המנגנון של החברה הישנה, בעיקר את הטיפול בהיבטים הקשורים לבעיות הסביבתיות שנוצרו במשך עשרות שנות פעילות

תומר מערכות: חברה ממשלתית חדשה שתעסיק 380 עובדים, רובם עובדים מסווגים ואסטרטגיים במפעל גבעון של תעש ועוד כמה עשרות עובדים ממפעל סלבין. זאת, כדי להבטיח את האינטרסים של המדינה על נכסים שחשובים לה בתעש, ושלא יוצעו למכירה

חתימה על הסכמים
 חתימה על הסכמים