התפטרו מנכ"ל ויו"ר מנופים שבשליטת נניקשווילי

החברה הפסידה כ-420 מיליון שקל בשנים האחרונות ■ הבעלים: "כפי שהתחייבתי בעבר, כך גם כעת, החברה תעמוד בכל התחייבויותיה"

על רקע הפסדים של מאות מיליוני שקלים שצברה חברת מנופים בשנים האחרונות, הודיעו בסוף השבוע המנכ"ל מוטי פרידמן והיו"ר סמיון וינשטוק על התפטרותם מתפקידיהם. את ההתפטרות הגישו השניים במקביל לפרסום דוחות הרבעון השלישי, שאותו סיכמה החברה שבשליטת אברהם נניקשווילי ומרקוס ובר בהפסד של יותר מ-43 מיליון שקל. מנופים, שבעבר הלא רחוק נסחרה בשווי של יותר ממיליארד שקל, נסחרת כיום בשווי של 80 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה יותר מ-60% משוויה מאז תחילת השנה.

בשנים קודמות סבלה מנופים בעיקר מהשקעות נדל"ן כושלות בארה"ב, וכעת היה זה כישלון קידוח "ים 3" של חברת שמן נפט וגז, אשר בה מחזיקה מנופים 7.5%, אשר גרר אותה להפסד הרבעוני. מתחילת השנה מגיעים הפסדיה של מנופים ל-59 מיליון שקל, והם מצטברים לכ-420 מיליון שקל מאז 2011.

וובר יחליף את וינשטוק כיו"ר

מוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, שכיהן כסגן יו"ר מנופים מספטמבר 2011, מסכם תקופה קצרה במיוחד כמנכ"ל מנופים, תפקיד שבו הוא מכהן מאז חודש פברואר בעלות העסקה חודשית של 230 אלף שקל. וינשטוק נכנס לתפקיד באוגוסט 2010, והוא אינו זכאי לשכר אלא רק לתגמול המבוסס על ביצועי המניה.

את וינשטוק צפוי להחליף כעת בעל השליטה וובר, שמסר: "בכוונתי להיכנס לתפקיד יו"ר החברה בכפוף לאישור האסיפה הכללית. במקביל, דירקטוריון החברה נמצא בתהליך לאיתור מנכ"ל חדש לחברה. ביחד נממש את הפוטנציאל הרב הגלום בחברה, ונצעיד אותה קדימה למקום שבו היא אמורה להיות". וובר הדגיש: "כפי שהתחייבתי בעבר, כך גם כעת, החברה תעמוד בכל התחייבויותיה".

בידיו של וובר כ-49% מהון החברה, בשווי של כ-40 מיליון שקל, לאחר שאיבד מאות מיליוני שקלים שהשקיע בחברה. במקביל לדוחות, אישר הדירקטוריון דחיית החזר הלוואות של 65.5 מיליון דולר שהעמיד לה וובר, ושל 17.5 מיליון דולר משותפו נניקשווילי.

קופתה של מנופים מרוקנת, והיא מחזיקה במזומנים ובפיקדונות (סולו) של 6.5 מיליון שקל בלבד, מול התחייבויות שוטפות של 154 מיליון שקל, עיקרן לבעלי האג"ח ולבנקים. סך התחייבויותיה במאוחד מגיע ל-1.15 מיליארד שקל.

התחייבויות האג"ח של מנופים מגיעות לכ-85 מיליון שקל, אחרי שבחודש מאי האחרון פרעה תשלום של כ-37 מיליון שקל, ושתי סדרות האג"ח שלה (אחת מהן להמרה) נסחרות בתשואות דו-ספרתיות של 11%-15%.