קבוצת ברונפמן שראן מפיצה מניות דיסקונט בכ-500 מיליון ש'

הקבוצה הפיצה היום 7% ממניות הבנק ומתכננת למכור את מרבית המניות במהלך שנת 2014 ■ מדובר בהפצה ראשונה בסדרה של הפצות שמתכננת הקבוצה, שבסיומה היא תצא מגרעין השליטה

קבוצת ברונפמן שראן תוותר על השליטה בבנק דיסקונט, ותמכור את מניות הבנק. הערב (ב') החל בנק ההשקעות סיטי להפיץ 7% ממניות הקבוצה למשקיעים מוסדיים בישראל ובחו"ל. שווי המניות שיופצו עומד על 530 מיליון שקל, והן יופצו לפי הערכות בדיסקאונט של כ-5% על מחיר השוק, קרי בקרוב לחצי מיליארד שקל.

הקבוצה מחזיקה היום בכ-25% ממניות הבנק (לפני ההפצה) מדובר בהפצה ראשונה בסדרה של הפצות שמתכננת הקבוצה, שבסיומה היא תצא מגרעין השליטה, והבנק יוותר ללא בעל שליטה. בכך יהפוך בנק דיסקונט לבנק השני בישראל שינוהל ללא גרעין שליטה (הבנק הנוסף הוא בנק לאומי).

נציין כי במסגרת הפצה זו נקבע כי בעלי השליטה לא יוכלו למכור את מניות הבנק ב-4 החודשים הקרובים, אולם לאחר שתקופה זו תסתיים, הם ככל הנראה ימכרו מניות נוספות, כך שבסוף התהליך כל אחד מהצדדים בקבוצה יוותר עם החזקה של קרוב ל-5%. כלומר לאחר ההפצה הנוכחית, צפויות הפצות נוספות של כ-8% מהמניות. לפי הערכות מכירת המניות תסתיים במהלך שנת 2014.

משמעות של היציאה מגרעין השליטה, הוא שהקבוצה תצטרך לוותר על מינוי דירקטורים בבנק, והללו יעזבו בתהליך מדורג.

קבוצת ברונפמן שראן נכנסה להשקעה בדיסקונט לפני קרוב ל-9 שנים. הקבוצה רכשה בפברואר 2005 נתח של 26% ממניות דיסקונט ושילמה תמורתן 1.3 מיליארד שקל. העברת השליטה בוצעה בדיוק שנה לאחר מכן. משפחת ברונפמן רכשה 15.6% ממניות הבנק, המהוות 60% מגרעין השליטה. שראן רכש 10.4% מהמניות המהוות 40% מגרעין השליטה. בהמשך דוללה קלות הקבוצה בעקבות הנפקת זכויות שהתקיימה, כך שכיום היא מחזיקה ב-25% ממניות הבנק בשווי של 1.9 מיליארד שקל.

מניית דיסקונט טיפסה בקרוב ל-30% בשנה החולפת, מה שנתן רוח גבית לקבוצת ברונפמן שראן למכור את המניות. יחד עם זאת העובדה שהקבוצה החליטה להפיץ את המניות בשוק במקום למכור את השליטה מעידה על כך שאין קופצים על רכישת השליטה בבנק, עד כדי שבקבוצה העדיפו לוותר על פרמיית השליטה ולמכור את המניות במחיר השוק (אם לא פחות מכך).

בנק דיסקונט אינו נמצא במצב פשוט: ראשית, הוא הבנק הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית, ועל רקע ניסיונות ההתייעלות אף נמצא בסכסוך עבודה. בנוסף לכך הבנק התמודד עם בעיית הון, ובכדי לפתור אותה שילם מחיר בצמיחה. כך שגם אם סוגיית ההון קרובה לפתרון, ארוכה עוד הדרך עד אשר הבנק ישוב לחלק דיבידנד. עוד נזכיר כי בתקופה הקרובה צפוי גם חילופי מנכ"ל - ראובן שפיגל אמור לסיים את תפקידו ובמקומו אמורה להיכנס לילך אשר טופילסקי.