מלם תים פיטרה כ-300 עובדים מתחילת השנה

ספקית שירותי המחשוב הודיעה על עזיבתם של חיים מזרחי, מנכ"ל תים נטקום, וספי גלעזר, מנכ"ל מלם מערכות ■ מלבד שני הבכירים פוטרו עוד 20 עד 30 מנהלים בדרגי ביניים

תחת מבול הדוחות הכספיים של השבוע שעבר פרסמה ספקית שירותי המחשוב מלם תים דיווח אודות שינוי ארגוני מקיף בחברה, הכולל את עזיבתם של שני המנהלים הבכירים בקבוצה: חיים מזרחי, מנכ"ל החברה הבת תים נטקום, שעובד בחברה כבר 30 שנה, וספי גלעזר, מנכ"ל מלם מערכות.

מדובר במהלך קיצוץ רחב היקף, שהחל להתגלגל עוד בסוף 2012, והגיע לשיאו כעת, עם עזיבת שני הבכירים ועוד 20-30 מנהלים בדרגי ביניים. השינוי הארגוני כולל גם את מיזוג פעילות החומרה ותשתיות המחשוב בחברות הבנות, כולל פעילות מיקור החוץ .

המיזוג יצור אגף חדש שעל פי החברה ימכור בהיקף שנתי של 900 מיליון שקל. הוא ינוהל על ידי אודי וינטראוב, מנכ"ל החברה הבת אומניטק. גם בצד התוכנה הקבוצה מבצעת שינויים והיא תאחד את פעילויות הפיתוח תחת מסגרת אחת.

בסך הכל, מאז תחילת השנה פיטרה מלם תים קרוב ל-10% מכוח האדם שלה - כ-300 עובדים ומנהלים. הפיטורים נבעו בעיקר בשל סיומם של מספר פרויקטים בתחום פיתוח התוכנה ואי זכיה בפרויקטים חדשים. בעל השליטה בחברה, שלמה איזנברג, טען היום כי "מה שעשינו כעת זו התאמה של ההנהלה להתייעלות הזו. זה שינוי ללא תקדים בתעשייה, וזה נעשה מתוך כורח. אני חושב שכולם בתעשייה צריכים להדק את החגורה ולהיערך לקראת השינויים הצפויים, כי יש המון אי ודאות".

לדברי איזנברג, "אי אפשר היה לעשות את מה שאנחנו עושים היום לפני שנה ובוודאי לא לפני שנתיים. זה סופו של תהליך שהתחיל מלמטה, סיומו של פרק ארוך של התאמת המבנה והגודל למציאות, עם הערכות למה שאנחנו חוששים שיקרה מחר. אני מקווה שנראה את הפירות ב-2014".

חוסר ודאות בשוק המחשוב

מספר סבבים של עזיבות בכירים כבר התרחשו במלם תים מאז הושלם המיזוג בין שתי חברות שירותי המחשוב תים ומלם במהלך שנת 2007. יותר משש שנים מאז הושלם המיזוג ביצועי המניה מצביעים על כך שהיא התרסקה בכ-50%, והחברה המאוחדת נסחרת כיום בשווי של 147 מיליון שקל בלבד.

השינוי הנוכחי במלם תים, אחת החברות הגדולות בענף, מתבצע על רקע של חוסר ודאות בשוק המחשוב המקומי, ולמעשה בעולם המחשוב כולו. לאחר שב-2012 צמח השוק בכ-3% בלבד, ההערכות הן כי ספק אם נראה צמיחה כלשהי בהוצאות גופים בישראל על מחשוב ב-2013, וגם אם יהיה גידול כזה הוא יהיה בהיקף נמוך למדי.

המשמעות תהיה כנראה גל של קיצוצים בחברות הפועלות בשוק, כולל פיטורי עובדים ומיזוגים בין חברות. בנוסף, מתרחשים שינויים במבנה שוק המחשוב עצמו, שכוללים מעבר של חלק מהתקציבים לשירותי מחשוב שמסופקים מתוכנות או משאבי מחשוב שמגיעים מחוות שרתים מרוחקות על חשבון ספקי השירותים המקומיים.

מלם תים סיימה את הרבעון השלישי של 2013 עם הכנסות של 395 מיליון שקל, ללא שינוי לעומת התקופה המקבילה, ורווח נקי של 1.3 מיליון שקל בלבד. רווחיות החברה נמוכה מאוד, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה היא רשמה רווחיות תפעולית של 2.8% בלבד, הרבה מתחת לרווחיות שהציגו מתחרות כגון וואן ומטריקס. מתחילת השנה עמדו הכנסות החברה על 1.25 מיליארד שקל והרווח הנקי על 7.5 מיליון שקל.

"אי אפשר להתכחש לעובדה שהרווחיות שלנו רחוקה מלהשביע רצון בכל קנה מידה", מסכים איזנברג, "אנחנו יודעים את זה. הסברים ותירוצים יש למכביר, אבל השורה התחתונה לא מספקת וזו סיבה לא לישון בלילה".

"נשתדל להיות יותר שמרניים"

למרות שהמהלך הבולט של החברה הוא בתחום החומרה, נראה שהטיפול האמיתי נעשה בתחום פעילות התוכנה והפרויקטים, שהגיע לחברה בעקבות רכישת מלם. עיקר הפעילות בתחום היא כניסה לפרויקטים שכוללים רכיב משמעותי של פיתוח תוכנה ייעודית. מלם תים התקשתה להציג רווחיות בפעילות זו, והקיצוצים הנוכחיים באים לידי ביטוי בעיקר בה.

מתחילת 2013, רשמה החברה הפסד תפעולי של 200 אלף שקל בפעילות זו על הכנסות של 290 מיליון שקל, ירידה לעומת ההפסד אשתקד, שנרשמה בעיקר בעקבות פרויקט רווחי יחסית הקשור לבחירות לכנסת שהתקיימו בתחילת השנה.

- בכל זאת, נראה שיש אצלכם יותר מאשר "הערכות לשינויים", גם הפסדתם פרויקטים.

"בתקופה הזו היו פרויקטים בהם זכינו והיו כאלה שהתמודדנו עליהם לא זכינו. באלו שלא זכינו על בסיס מחיר, אני מאושר מכך. זה מה שקרה בפרויקט של בתי המשפט לדוגמא (פרויקט שבו הושקעו מאות מיליוני שקלים במחשוב בתי המשפט שבגלגול האחרון שלו זכתה HP, ש' ש'). אני מפרגן פרויקטים כאלו לקולגות שלי. בפרויקטים של מחיר קבוע (כאלו שבהם מתחייבת החברה לספק במחיר קבוע מראש ש' ש'), נשתדל להיות הרבה יותר שמרניים ולא להיכנס לכאלה שבהם לא מרוויחים".