גלוב אכזבה במבחני ההפקה - וצנחה ב-75%

בשל התוצאות החברה תבקש מבעלי המניות איחוד מניות על מנת לגייס הון למבחנים נוספים

שותפות גלוב אקספלוריישן , שביצעה בחודשים האחרונים את קידוח "אופק 2" ליד ניר צבי, לא הצליחה לשבור את הרצף השלילי שאליו נקלע ענף חיפושי הנפט והגז בישראל. "במסגרת מבחני הפקה בוצעו עד כה מבחני הפקה בבור פתוח בשכבת הפרם, לפני ולאחר המרצה בחומצה, ובמהלכם לא נרשמה זרימה משמעותית של פטרוליום", דיווחה הבוקר השותפות שבשליטת ברוך דרין.

בימים האחרונים, כאשר הקידוח הגיע לשלבים הקריטיים שלו, פקדו את אזור הקידוח עשרות משקיעים שהשקיפו על כל פעולה שנעשתה בו. ייתכן כי אלה הבינו כבר אתמול שתוצאות מבחני ההפקה מאכזבות, שכן אתמול בצהריים נפלו פתאום יחידות ההשתתפות של גלוב, ונסחרו בתנודתיות גבוהה במחזור מסחר גדול שהסתיים בצניחה של 53% ביה"ש. היום נפלו היה"ש ב-45% נוספים, וכך איבדה השותפות 75% מערכה בשני ימי מסחר, ושוויה הבורסאי צנח ל-9 מיליון שקל.

גלוב החלה לבצע את קידוח "אופק 2" בתחילת חודש יוני, לאחר שאשתקד ביצעה את קידוח "אופק 1" שהסתיים ללא תגלית והוריד לטמיון השקעה של 6.6 מיליון דולר. בקידוח הנוכחי חזרה גלוב לקידוח ישן בשם "דוד 1", שנקדח באזור בשנים 1993-1995 על ידי שותפות מודיעין, וקיוותה למצוא בו כמות מסחרית של נפט וגז. קידוח זה הגיע לשכבת המטרה, בעומק של 5,900 מטר, אך מודיעין נאלצה לנטוש אותו לאחר שהתגלתה תקלה מכנית בשלב מבחני ההפקה, והשותפות לא הצליחה לגייס מימון נוסף להמשך הפעילות בו.

למרות התוצאות המאכזבות, בגלוב לא סותמים את הגולל על הקידוח. בדיווח לבורסה כתבה השותפות כי "על בסיס הממצאים שנאספו עד כה במבחני ההפקה, ולאור סימני הפטרוליום המשמעותיים שנתגלו בשכבת הפרם במהלך הקידוח ובלוגים החשמליים, המליצו היועצים המקצועיים של השותפות להמשיך בביצוע מבחני הפקה. זאת תוך שימוש בטכניקות של המרצה סלקטיבית לאזורים רלוונטיים, שמטרתן לשפר ולהגביר את זרימת הפטרוליום לכמות הפקה משמעותית".

מבחני הפקה בכ-5 מיליון דולר

גורם משמעותי אחד עומד בפניה של השותפות בביצוע המבחנים הללו: העלות שלהם. גלוב ציינה היום כי אין לשותפות אמצעיים כספיים לביצוע מבחני ההפקה הנוספים, אשר עלותם עשויה להגיע לכ-5 מיליון דולר. עד עתה הסתכמה עלות הקידוח ומבחני ההפקה בו ב-15.6 מיליון דולר - סכום הגבוה בהרבה ביחס להערכה הראשונית של השותפות.

עקב כך, בכוונת השותפות לזמן אסיפה של בעלי יחידות ההשתתפות לצורך אישור איחוד הון. זאת מאחר שהנחיות הבורסה אינן מאפשרות לבצע הנפקה מתחת למחיר של 10 אג', ואחרי הנפילה ביה"ש ביומיים האחרונים הן נסחרות מתחת למחיר של 3 אג'. גיוס זה צפוי לדלל באופן משמעותי את בעלי היחידות שלא ישתתפו בו, ולא בפעם הראשונה. לכן לא בטוח שהמחזיקים יתלהבו לאשר אותו, ודאי לאחר התוצאות המאכזבות שנרשמו עד עתה במבחני ההפקה.

כך עשויים דרין ובנו צבי, שמנהל את השותפות, לחוות תחושת דה ז'ה וו לקידוח "דוד 1" בשנות ה-90. הקידוח, שהחל ב-1994 ובוצע על ידי לפידות, נתקל בשורה של קשיים טכניים ותקלות, כשהחמורה שבהן התרחשה כאשר המקדח נתקע בעומק של קרוב ל-6,000 מטר.

משאבים רבים הוצאו על מנת לחלצו והתקציב המקורי לקידוח, שעמד על 10 מיליון דולר, גדל ל-15 מיליון דולר, כך שלשותפות לא נותר מספיק כסף לביצוע מבחני ההפקה. לאחר פרק זמן ארוך של יותר משנה וחצי הצליחה מודיעין, בדרך לא דרך, לגייס את המשאבים הדרושים לביצוע מבחני הפקה, אך אלו, שנערכו בעומקים של 4,452-4,618 מטר, הראו שלא ניתן להפיק מהם נפט או גז. בסופו של דבר ננטש הקידוח בסוף שנת 1996, כאשר לא בכל השכבות בקידוח בוצעו מבחני הפקה בגלל בעיית התקציב.