מריל לינץ' מאמינים בביטקוין: "יהפוך לשחקן רציני"

כלכלני מריל לינץ' סוקרים בהרחבה את המטבע הווירטואלי ומעניקים לו הערכת שווי הוגן של 1,300 דולר ■ "יהפוך לשחקן רציני בתחום התשלומים במסחר האינטרנטי ועשוי לפרוץ כמתחרה רציני לספקי העברות כספים מסורתיים"

"ביטקוין הוא בלתי ניתן לזיוף, ויש לו מלאי מוגבל. אנחנו מאמינים שהביטקוין יכול להפוך לשחקן רציני בתחום התשלומים במסחר האינטרנטי ועשוי לפרוץ כמתחרה רציני לספקי העברות כספים מסורתיים. לדעתנו, כאמצעי מסחר, לביטקוין יש פוטנציאל ברור לצמיחה" - כך כותבים היום (ה') כלכלני בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', בסקירה נרחבת על המטבע הווירטואלי.

בנוגע לאמירות כי ביטקוין עלול לשמש לסחר בלתי חוקי ולהעלמות מס, כותבים במריל לינץ' כי העובדה שכל העסקאות במטבע נתונות למעקב ציבורי על-ידי חתימה ייחודית לכל עסקה ולכל מטבע, אותן לא ניתן למחוק או לשנות, עשויה להגביל את השימוש בו בשווקים שחורים.

לאחרונה עבר המטבע את רף ה-1,200 דולר, והוא נסחר בתנודתיות רבה כבר שבועות ארוכים. במריל לינץ' מציינים כי הדבר נובע מ"פעילויות ספקולטיביות שרומזות על קבלה ציבורית שלו כאמצעי תשלום אינטרנטי".

ומה באשר לערכו של המטבע? "בהנחה שביטקוין הופך לשחקן רציני במסחר האינטרנטי ובהעברות כספים", נכתב בסקירה, "ניתוח הערך מצביע על שווי שוק של 15 מיליארד דולר, כלומר ביטקוין = 1,300 דולר. זה אומר שהזינוק במחירי ביטקוין השנה, ייתכן שמקדים את השווי ההוגן והבסיסי שלו".

הכלכלנים סוקרים בהרחבה את המטבע, ומציינים כי "כאמצעי תשלום, ביטקוין אטרקטיבי שכן הוא מציע עמלות נמוכות", וכי "ביטקוין מהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לכסף מזומן בתחום האבטחה, שקיפות העסקאות והזיוף". כמו כן מצוין כי "האנונימיות שבביטקוין מהווה יתרון לאזרחים של מדינות במשבר", כפי שאכן נראה במשבר האחרון בבנקים בקפריסין, אז נהרו אזרחי האי למטבע הווירטואלי.

עם זאת, מציינים במריל לינץ' כי התנודתיות הרבה במחירי המטבע פוגעת באמינות ערכו האמיתי, ומביעים חשש מפני נסיון של רגולטורים לשלוט בעלויות העסקאות, "חרף יעילותו ושקיפותו לעומת מזומן". כמו כן מצוין בסקירה כי הכניסה של ביטקוין לתחום המטבעות הבינלאומיים כשימושי עלול להתעכב, בשל מצבו החוקי.