הצעת חוק: ניצולי שואה נזקקים יקבלו 135 מ' ש' לפחות בשנה

מדובר בתיקון חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), שנועד להאיץ את מימוש מטרות החברה להשבת נכסים של נספי השואה

ניצולי שואה נזקקים יקבלו מדי שנה סך כולל של 135 מיליון שקל לפחות, והחברה להשבת נכסים של נספי השואה תפורק בשנת 2017 ולא בשנת 2021 כמתוכנן - כך קובעת הצעת חוק שהפיצה היום (א') מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ביוזמתה של שרת המשפטים, ציפי לבני.

מדובר בתיקון חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), שנועד להאיץ את מימוש מטרותיה של החברה להשבת נכסים של נספי השואה.

על-פי תזכיר החוק, יושבו נכסים של נספי השואה ליורשיהם החוקיים; יוגדלו סכומי הסיוע שיועברו מדי שנה לניצולי השואה הנזקקים לסכום של 135 מיליון שקל לפחות, כנגד התחייבות המדינה בחוק לתשלום עבור זכויות היורשים בנכסים ככל שיתבררו בעתיד; ויוקדם מועד פירוקה של החברה משנת 2021 לשנת 2017.

במשרד המשפטים מציינים כי הצעת החוק מבוססת על "הבנה שעם חלוף השנים גדל הקושי באיתור נכסים ויורשים, ובאופן טבעי מצבם של ניצולי השואה אינו משתפר".

באשר לפירוק החברה וקיצור תקופת פעילותה - לאור המוצע בהצעת החוק, שנועד להביא להתייעלות בעבודת החברה ולמימוש מטרותיה בזמן קצר מהקבוע היום בחוק, מוצע לקצר את תקופת פעילות החברה הקבועה היום בחוק, כך שהיא תפעל לפירוקה עד תום שנת 2017 - במקום תקופת פעילות של 15 שנים, שמסתיימת בשנת 2021, כפי שקבוע היום.

על מנת לאפשר העברת סכומים גדולים ככל הניתן למטרת סיוע לניצולי השואה גם לאחר פירוק החברה, נקבע בהצעה כי ככל שבתום תקופת פעילות החברה יישארו בידיה נכסים שלא הוגשו לגביהם בקשות השבה בידי יורשים פוטנציאליים, יועברו נכסים אלה, לפי הוראת בית המשפט, למטרת סיוע לניצולי השואה הזקוקים לכך. הנכסים שלגביהם יש אינדיקציות לקיום יורשים יועברו לאפוטרופוס הכללי, לשם המשך חקירה לאיתור היורשים ולהשבת הנכסים לידיהם.

באשר להגדלת היקף הסיוע לניצולי השואה - על מנת להגביר את קצב מימוש נכסי המקרקעין המנוהלים על-ידי החברה, כך שניתן יהיה לעשות שימוש בתמורתם לטובת סיוע לניצולי השואה שמצבם אינו משתפר עם השנים, וזאת מבלי לפגוע בזכויות הקניין של יורשי בעלי הנכסים - מוצע לקבוע הוראות שיקלו על הפנייה של החברה לאפיק של מימוש נכסים במקרים שבהם הגיעה החברה למסקנה כי הסבירות לאיתור יורשים בנכס היא נמוכה.

כך, ההצעה קובעת כי החברה תעביר מדי שנה לטובת מטרת הסיוע סכום של 135 מיליון שקל לפחות, במקום סכום של 100 מיליון שקל הקבוע היום. סכום זה נקבע בתיאום עם החברה כהצעה בת-יישום, לאחר ניתוח מכלול הנתונים אודות פעילות החברה והנכסים המנוהלים בידיה, ובכפוף להתחייבות המדינה לתשלום עבור זכויות היורשים בנכסים ככל שיתבררו בעתיד.

בנוסף, מוצע לקבוע כי לפחות מחצית מהסכום המועבר לסיוע יופקד ישירות בחשבונות הבנק של ניצולי השואה.