בשל ההוצאות: נתניהו לא ייסע לטקס האשכבה של מנדלה

בצל הביקורת הציבורית על הוצאות מעון ראש הממשלה, החליט נתניהו לבטל את נסיעתו לטקס האשכבה של מנהיג דרום אפריקה המנוח, נלסון מנדלה

פארסה סביב נסיעת ראש הממשלה לטקס האשכבה של מנדלה: למרות הדיווחים לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ייסע במקום נשיא המדינה שמעון פרס לחלוק למנהיג דרום אפריקה כבוד אחרון, כעת מתברר כי נתניהו לא ייצג את ישראל - ופרס ככל הנראה יחליפו בטקס. הסיבה: עלות הטיסה היקרה של ראש הממשלה לדרום אפריקה,כשברקע הביקורת הציבורית החריפה על הוצאות מעון ראש הממשלה. פרס ונתניהו קיימו אמש שיחה, שאחריה הודיע נתניהו שלא ייסע לייצג את ישראל.

לפני 3 ימים, כשנודע על מותו של מנדלה, התקשרה מנכ"לית בית הנשיא למזכיר הממשלה, כנהוג, והביעה את רצונו של הנשיא פרס לייצג את ישראל בטקס האשכבה. אלא שבבדיקה שערכנו עם דוברות בית הנשיא, מוקדם יותר, נמסר כי נשיא המדינה לא ייסע, ולכן נראה היה שראש הממשלה יהיה האישיות הבכירה שתייצג את ישראל בטקס.

אלא שמאוחר יותר לשכת נשיא המדינה הודיעה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לנסוע, וכי פרס יהיה ככל הנראה זה שייצג את ישראל בטקס האשכבה שייערך ביום שלישי הקרוב. מחר, בזמן שפרס יארח במשכנו את נשיא גוואטמלה, ייבחנו כלל השיקולים והאפשרויות ויתברר האם הנשיא אכן יוכל לייצג את ישראל בטקס האשכבה, במקומו של נתניהו. אם ייסע, לא ברור אם הוא ישתתף גם בהלוויה שתיערך ביום ראשון הבא, בהשתתפות כ-60 מנהיגים מרחבי העולם.

הסיבה לפיה ראש הממשלה נתניהו לא ישתתף בטקס האשכבה לנלסון מנדלה התקבלה לאחר שהתברר כי העלויות הכרוכות בנסיעה בהתראה כה קצרה עומדות, לפי הערכה ראשונית, על כ-7 מיליון שקלים. העלות הגבוהה נובעת, בין היתר, מסידורי האבטחה המורכבים לאור ריבוי המשתתפים הצפוי.

הצעת המחיר שהגישה חברת אל על לטיסה הייתה כ-2.8 מיליון שקל, בנוסף בשל צרכי אבטחה ייחודיים הנדרשים היה נדרש להטיס ציוד במטוס הרקולס שעלותו כ-3.2 מיליון שקל - זאת מבלי לחשב את העלויות הנלוות. הבוקר עוד בירך ראש ממשלת דרום אפריקה ג'ייקוב זומה על ביקורו הצפוי של ראש הממשלה נתניהו במדינה. זומה אמר כי ביקורו של נתניהו היה תורם לכבוד לו ראוי מנדלה, כי כל מנהיג המעוניין להגיע מוזמן.

לפי הודעה רשמית שפרסם משר החוץ הדרום אפריקאי, 59 מנהיגי מדינות מכל רחבי העולם צפויים להגיע להלוויתו של לוחם החופש המנוח. עד כה בריטניה הודיעה כי הנסיך צ'ארלס הוא הנציג מטעמה. מנהיגים רבים נוספים צפויים להודיע על השתתתופתם בהלוויה בימים הקרובים.