"מה מאפיין את המס כאן? קובי פרץ ששר בלבלי אותו"

כך אמר עו"ד פנחס רובין בוועידת ישראל לעסקים ■ מנהל רשות המסים, משה אשר: "בישראל יש בעיה גדולה של הון שחור, בדומה לאיטליה ומזרח אירופה"

"יש אפליה מאוד חדה במדיניות המס בישראל, שנובעת מחוק עידוד השקעות הון. מדובר בחוק שבעיקרו בא לחלק הטבות לחלק מהתעשייה, לאותו חלק שמייצא מעל 25% מהמחזור. הטבת מס מופלגת זו, בהיקף של למעלה מ-6 מיליארד שקל בשנה, ניתנת לחברות במרכז הארץ ולא בפריפריה, ועל חשבון עסקים קטנים ובינוניים. הרי מי משלם את הטבות המס? אותם עסקים קטנים ובינוניים. עיקר ההטבות הן במיסוי, ואין להן קשר להשקעות הון". כך אמר היום (ב') אוריאל לין, נשיא לשכות איגוד המסחר, בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס".

במהלך פאנל בנושא "סכיזופרניית המס" אמר רו"ח משה אשר, מנהל רשות המסים, כי "מדובר בחוק ותיק במדינה, שלאורך השנים סייע לבנות תעשייה טובה בדגש על היי-טק והפריפריה. לא סתם חברות רב-לאומיות, שלא צמחו בתעשייה המקומית אלא הגיעו מבחוץ, מצאו פה את משכנן. מעתה ואילך נקבעו שיעורי מס שמנעו את הדילמה של הרווחים הכלואים. הממשלה אישרה את המתווה החדש בדגש על אזורים מסוימים בפריפריה. במסגרת הוראת השנה החברות התחייבו להשקיע למעלה מ-1.8 מיליארד שקל. כמעט כל המשק הישראלי הוא עסקים קטנים, וזה מאוד חשוב לדאוג ליציבות ולאיתנות שלהם".

"מדוע מפעל שמייצא 25% מתוצרתו יותר חשוב ממפעל שמעסיק עובדים בפריפריה ולא מייצא?", שאל לין. "חברות רב-לאומיות דורשות התייחסות נפרדת, כי חוק עידוד השקעות הון עוסק במגוון רב של חברות. אנחנו יוצרים אפליה בתוך מגזר התעשייה עצמו ונותנים הטבות מס מפליגות ללא הפרדה מהותית. יש כאן מדיניות שמיטיבה עם חברות מסוימות, וזה לא הוגן".

בפאנל, שעסק במדיניות המס והמאבק בהון השחור בישראל, השתתפו גם ח"כ גילה גמליאל, מרכזת הקואליציה וחברה בוועדת הכספים של הכנסת; רו"ח איריס שטרק, שותפה-מנהלת בשטרק את שטרק רואי חשבון; עו"ד יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים; עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות'; ורו"ח אדיר ענבר, סגן נשיא לשכת רואי החשבון. את הפאנל הנחתה אלה לוי-וינריב, כתבת ופרשנית משפטית ב"גלובס".

"בעידן החדש, ראש הממשלה מצטט את אריק אינשטיין, ואחרים את אייל גולן", אמר עו"ד פנחס רובין. "אני רוצה לצטט את קובי פרץ ששר 'בלבלי אותו', כי זה לדעתי מה שמאפיין את המס בישראל".

בהקשר זה אמרה רו"ח איריס שטרק כי "מדיניות המס משתנה חדשות לבקרים, ואת זה צריך לעצור. צריך להראות שיש כאן מדיניות עקבית. מדינת ישראל חייבת להביא לישראל חברות השקעה. צריך להמשיך עם חוק עידוד השקעות הון. צריך לוודא שמדינת ישראל מתחרה עם העולם על מקום מושבן של החברות האלה. מה שקרה עם הרווחים הכלואים זאת פאשלה גדולה. את התשומות שיש במס הכנסה צריך לכוון לאלה שלא מדווחים. חייבים להגביר את הענישה של אלה שבגללם אנחנו משלמים מס גבוה".

ח"כ גמליאל: "יש לנו שר אוצר שמזגזג, אין לו תוכנית ברורה וסדורה. כשבאים לדון בסוגייה איך להוריד את המחירים הוא נוגע בבעיה, אבל הפתרון נמצא בשוליים. אני בעד עידוד השקעות שיגיעו מחו"ל לישראל, אבל אני נגד 12 מיליארד השקלים שחברות יקבלו בתמורה לכך. אני מקווה שהוועדה ששר האוצר הקים בנושא לא תקבור את העניין".

"תמיד יהיה הון שחור", אמר רו"ח אדיר ענבר, "השאלה היא מה אנחנו יכולים לעשות כדי למזער את זה ואם הכלים שיש לנו טובים כדי לפתור את זה. אני לא חושב שאפשר לומר שמערכת המס דוחפת להגדלת כלכלת הצללים".

בפאנל דנו המשתתפים בשאלה האם צריך להוריד את מס ההכנסה בישראל. "נטל המס בישראל גבוה מאוד, וזאת בעיה. אבל הבעיה נובעת מכך שכל נטל המס יושב על כתפיים צרות מדי", אמר אשר. "בישראל יש בעיה גדולה של הון שחור, ואנחנו בהקשר הזה דומים למדינות כמו איטליה ומזרח אירופה. היקף ההון השחור במדינה מגיע ל-21% מהתל"ג, כלומר 200 מיליארד שקל. במילים אחרות, יש 50 מיליארד שקל שלא מגיעים לקופת המדינה. תחשבו כמה מסים אפשר היה להוריד על חשבון הסכום הזה".